Alternativ medisin fremstilt som en kur. Jeg blir rasende!

Bare fordi slike ting får sinnet mitt til å koke, så blir det to bloggposter idag. 

De siste dagene har en sak om kreftsyke Thea (25) vært i nyhetsbildet. Modig jente som står frem med en type kreft som det ikke snakkes så veldig mye om. Nå har det seg slik at etter hun snakket med mediene i flere omganger, så har hun blitt kontaktet av alternative behandlere. Det i seg selv er ikke det verste, det verste er når disse fremstiller sine metoder som en kur. 


Bildet er hentet fra tv2.no link nederst.

Jeg driter i hvor mange som sier det kan hjelpe, hadde det vært en kur så hadde det vært i bruk. Konspirasjonsteoriene angående legemiddelindustrien får dere holde for dere selv. Sannheten er at det ikke er bare legemiddelindustrien som leter etter løsningen på kreftgåten, forskere jevnt over har en interesse for å løse den.

En annen ting jeg synes er viktig å skille på er alternativ medisinsk tilskudd og det å fremstille det hele som en kur. Ta mindfullness, det skader ikke. Men kan argumenteres er en måte å komme seg igjennom behandlingen på en mer avslappet og behagelig måte. Det går rett og slett ut på positiv tenkning. Det sier egentlig seg selv at man får lettere dager om man forholder seg positiv i forhold til negativ. Ingen kur altså, gjør bare hverdagen lettere å håndtere for den enkelte.

Det som gjør det hele så forbanna kynisk og direkte ondskapsfullt er at folk som ganske nylig har fått en slik diagnose er sårbar. Noen av de er veldig redde, spesielt med tanke på bivirkninger fra behandlingen, og naturlige tanker om hvor sårbart livet er. Alle har hørt skrekk historier og rykter rundt cellegift, og ikke minst historier om de som aldri ble frisk. De som kanskje er mer naive av natur, de som lettere lar seg overtale/manipulere kan fort la seg rive med. De kan fort tro på en veltalende menneske som overbeviser de om at deres metode er den eneste riktige. De leker med menneskers liv! Hva skjer når noen hiver seg på bølgen, for så i siste sekund innse at dette ikke fungerte?

En annen ting er at denne alternative behandlingen er langt fra gratis, som oftest er den meget dyr. Og når penger spiller inn, da begynner det kyniske griske vesenet å skinne igjennom. Tro det eller ei, men det er langt fra billig å være syk i verdens rikeste land. Spesielt vi med dårlig råd merker det hard på pengeboka. 

Den tredje tingen, i tilfelle du tenker kombinasjon. Enkelte ting man stapper i seg kan ha motsatt effekt på behandlingen. Som jeg har nevnt flere ganger er ikke kreft én sykdom, men mange. Og med enda flere behandlingmetoder, så bør man trå varsomt på hva inntar. Ikke stol blindt på noen som sier dette er sunt for deg, i ett tilfelle der du er under behandling trenger det absolutt ikke være det.

Nederst legger jeg ved linken til nyhetssaken fra tv2, trykk på bildet inne på saken så vil en video starte. Her får vi da se et intervju tv2 har gjort med damen som hevder hun kunne kurere Thea. Hun er fotterapaut egentlig, hevder at siden hun har kurert en kreft type så kan hun kurere andre. Bare det utsagnet i seg selv sier jo litt. Uten at man henger seg opp i at hun hevder å kunne kurere, så sidestiller hun kreft som en å samme ting. Som om hun ikke vet hvor forskjellig selv kreft med samme navn kan være, som brystkreft.

Missforstå meg rett, jeg er ikke imot alternative metoder. Selv drakk jeg chaga, men det smakte så stygt at jeg ikke klarte det. Dette var under FEC kurene, så jeg har ikke våget å smake på det siden. Chaga sies også å være forebyggende, ikke kurerende. Men, jeg forhørte meg med onkologen om det ville ha innvirkning på cellegiften. Jeg fikk beskjed om at det ikke gjorde noe, så da kunne jeg fritt drikke. Som nevnt lengre opp kan ting som mindfulness hjelpe, men på en annen måte. Det hjelper deg, ikke kreften. Det er også ett vesentlig skille. Selv har jeg blitt fjernhealt av opptil flere runkaller, dette er noe min bestemor har ordnet med for meg. Å det viktigste der, det har ikke koste meg (eller henne) ei krone! Det gjør meg med andre ord ingenting om noen sitter å healer meg på avstand gratis. Fungerer det, så kjempebra! 

Jeg har også full forståelse for de som ikke har andre alternativ til behandling. Og de som vet de er på sitt siste, og ønsker seg noen gode dager fremfor å bli pumpet full av gift. 

Vi har alle hørt om placeboeffekten, å den kan nok fungere i enkelte tilfeller. Som ved muskelverk eller andre lette vonder. Men, placebo kan dessverre aldri kurere deg for kreft. Benytt derfor gjerne alternativ medisin til mindre vonder.

Problemet oppstår når de fremstiller det som en kur.

Hele denne saken minte meg om det jeg skrev om for en tid tilbake “Spis ananas, kast typen ut, bli kreftfri!”

Råd:

– Vær skeptisk til forslag som koster penger.
– Hør med onkologen før du inntar noe.
– Høres noe for godt ut til å være sant, så er det som regel det.
– Ikke kutt vanlig skolemedisin til fordel for alternativ.

Selv om du kanskje akkurat nå er redd og sårbar, gå til legen, snakk med han/henne. De jobber innenfor feltet, de vet hva som er best for deg. De kan si hva du kan eller ikke kan gjøre, å de vil ikke lyve når det gjelder alternativ. Får du klarsignal der, så er det bare å spise, drikke eller tenke. Men husk, det er ingen kur! 

Linker:

Nyhetsartiklen om Thea fra tv2.no

Om mindfulness fra forskning.no

Det beste rådet er enkelt og greit, lev sunt. Som ernæringsfysiologen sa, et godt variert kosthold. Om du ikke kan løpe, så gå deg en tur, beveg deg litt fremfor ingenting. 

Mvh

Mia 

#kreft #medisin #cellegift #alternativ 

4 kommentarer
    1. Så hjertens enig med deg! Både i min sønns og mitt tilfelle har vi fått tilbud om slike kurer!
      Når jeg sier at min sønn ikke lever mer en 48 timer uten skolemedisinene de mener han bør slutte med, ja da faller en hver tiltro til forslaget.
      Når det gjelder medikamenter er jeg nok litt mer uenig. Det er snakk om penger, MANGE penger, og stor industri! Det kommer stadig frem at alt ikke er like stuerent. Men til fordel for alternativ medisin så har jo legene et ansvar som er litt tryggere enn alternativene som er 🙂

    2. lillja: Man vet jo f.eks. at det ikke forskes like mye på små grupper, da det ikke lønner seg for dem. Men samtidig er det prestige i å løse slike ting som anses som gåter. Derfor er det flere enn bare legemiddelindustrien som forsker innenfor kreft. Verden er kynisk, dessverre. Enten penger eller heder, noe må det være. Ta herceptin som brystkreftpasienter med her2-positiv får, det var personlig motivert. Da kona til han som fant medisinen hadde akkurat den typen kreft.

    3. Gode råd. Og veldig enig med deg. Fryktelig skremmende og opprørende med alternativere som utnytter folk som er i sårbate deler av livet. Å, fysj.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg