Jeg har nye pupper i skapet (ADVARSEL: Bilder av kropp og arr!)

I går var jeg å hentet de nye puppene mine i byen, endelig skal også jeg kunne ha pupp(er)!

Silikonprotese – Til å legge i brystholderen
Klebeprotese – Til å klistre rett på huden (den ligger opp ned på bildet)
Skalleprotese – Til å ha over den friske puppen. Som regel benyttes denne til de som har hatt brystbevarende, eller under rekonstruksjon for å få symmetri.

Jeg er litt usikker på den vanlige silikonprotesen, den føltes så stor når jeg kom hjem å prøvde på nytt. Samboeren hevder det så veldig bra ut sammen med skalleprotesen over den friske, men hva vet jeg? Det føles så merkelig at jeg startet med størrelse 2, og nå har størrelse null i protese. Jeg er rett og slett ikke vant til å ha pupper lengre. Må vell bare venne meg til det… Bedre å gjøre det nå, enn å få sjokk når man starter med rekonstruksjon.

ADVARSEL, BILDER AV KROPP OG ARR!

Hvorfor velger jeg å vise disse bildene som kommer under her?

Nummer 1.
 Vi skal ikke trenge å gjemme oss bort, skjemmes over en kropp som har blitt totalt forandret. Verden bør bli konfrontert og vant til den virkeligheten veldig mange av oss opplever! For min del involverer det ikke bare mangelen av pupp, men også hyppig vektnedgang som har resultert i en ikke så veldig lekker kropp. Om man mangler en pupp, fot, har pose på magen, eller andre ‘skavanker’…det spiller ingen rolle. Dine arr, dine synlige spor på kroppen viser bare hvor fantastisk akkurat du er. Og ikke minst, du er her fortsatt!

Nummer 2.
Det er lite håp jeg sitter med, at en som ikke er glad i kroppen sin kan se disse bildene. Kanskje, bare kanskje vil de kunne endre synet han eller hun har på sin egen kropp. Vær glad i deg selv, du vet aldri når det kan forsvinne!

Nummer 3. Kroppspress i samfunnet. Et understrekende punkt for både nummer 1 og 2. Om du føler at rumpa er flat eller henger,  hvordan tror du man føler det når man mangler den kroppsdelen som er selve definisjonen på femininitet? Når barn begynner å skille på kjønn i tegninger, hva er det første som utgjør denne forskjellen? To store sirkler med en prikk inni, også kjent som pupper ( . )( . )

Så gjør vi så, når vi kler på vår pupp, kler på vår pupp

Fordelen med klebeprotese er at jeg kan bruke vanlige brystholdere, minuset er at de må skrubbes etter bruk. Er også litt bekymret om spilene kan gnage hull i protesen over tid. For øyeblikket har jeg bare en brystholder i skapet som passer. Det å finne en i min størrelse er langt fra enkelt, nå må jeg vell sørge for å ha puppen på når man shopper slik at jeg faktisk kan prøve før man kjøper. 

Kun klebeprotesen i størrelse null, og min eneste vanlige brystholder. 

Dette er en brystholder tilpasset proteser, den har lommer som protesene kan ligge fint i. Brystholderen sitter godt på, og er utrolig behagelig. Men jeg har dessverre ikke råd til å fylle skapet med denne typen brystholdere, de er ikke akkurat rimelig. Husker ikke presis sum, men over 400 kroner. Etter min mening skulle HELFO ha dekt en brystholder per protese. Man skifter som oftest protese på grunn av vektendring eller slitasje. Er protesen slitt, så er nok brystholderen det også.

Vanlig silikonprotese + skalleprotese over den friske. Brystholderen er beregnet til proteser.

I have plastic fantastic boobs in the closet!

Mvh

Mia

#brystkreft #kreft #silikonprotese #skalleprotese #protese #amoena #brystholder #bh #tilbaketillivet #kropp #virkeliheten #arr #undervekt #nyepupper #helse

8 kommentarer
    1. Hei! Så fin du er, både med og uten proteser 🙂 Men jeg elsker den rosa bh’en og har lyst på den selv og til protesen min. Hvor har du kjøpt den? Klem fra en rose søster <3

    2. Så herlig å lese dette! Jeg er også enbrystet, men som mitt barnebarn sa en gang: “mormor, den puppen din er helt magisk! Når du har på klær kan ingen se at du bare har en pupp!” – Og hvis noen skulle se det, tenker jeg, hva så…

    3. Ingrid: Hei, det er en helt vanlig BH fra Cubus om jeg ikke husker helt feil. Bruker klebeprotese til vanlige brystholdere 🙂 Anbefaler å ha en vanlig protese og en klebe. Huden kan bli noe sår av å bruke klebe over lang tid, da er det fint å ha en vanlig i skapet.

    4. Så flott og ærlig innlegg.
      Jeg er glad for at du våger å vise hvordan ting er. Hvorfor skal man måtte skjule eller skamme seg? Man skal jo feire livet!

    5. ordeneskraft: Helt enig! Åpenhet gir også andre et innblikk i hvordan det er under og etter sykdom. Kanskje kan det gi en dobbelt effekt.
      1. Mer bevissthet rundt selvundersøkelse.
      2. Håper begge kjønn kan sette pris på den kroppen de har

      Jeg beholder håpet 🙂 Tusen takk for koselig kommentar

    6. Heia Mia!
      Jeg er nettopp kommet hjem etter noen uker med stråling i Tromsø. Der var jeg så heldig at jeg fikk treffe deg på Vardesenteret. Godt å treffe mennesker som tør å si ting som de er, og vise hva som kan skje med kroppen etter brystkreft. Jeg fortalte deg at jeg skulle på apoteket å få meg silikonprotese, og før jeg visste ordet at det, hadde jeg din protese i hånden min. “Sånn ser dein ut, og kjenn korr varm dein e”, sa du. 😄
      Jeg er så enig med deg i de punktene du har listet opp i dette innlegget. Det er viktig at man tør å vise andre hvordan man ser ut, og at man fremdeles er her, selv om noe er borte. Kreft er alvorlig nok som det er, om det ikke skal være mange tabuer også forbundet med det.
      Jeg ønsker deg alt godt.
      Klem.

    7. Eirin: Så godt å høre at du har kommet deg hjem igjen nå. Håper du fikk god hjelp til å finne en protese på apoteket 🙂 Det har noe med å føle seg hel og kvinnelig. Jeg tenker som så, jo flere som våger å vise virkeligheten, jo mindre tabu vil det omsider bli.

      Det var kjempekoselig å møte deg, og ikke minst hadde du samme syn på tabu og sykdom!

      Nyt de gode dagene <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg