En rørende rosa lunsj på Smørtorget Kaffe & Mat

Jeg hadde egentlig planlagt å legge ut et helt annet innlegg idag, denne rørende endringen i planene må bare nevnes. Jeg hadde et ærend i byen av andre årsaker, men hadde hørt rykter om en Rosa lunsj på Smørtorget Kaffe & Mat. Selv om jeg ikke hadde noen å dele lunsjen med tenkte jeg det kunne være fint å ta turen innom. Kom inn i lokalet, kjøpte meg en muffing og kaffe, fant et ledig bord og slo meg ned. Fikk pratet litt med de hyggelige damene som jobbet der, alle kledd i rosa t-skjorter for anledningen. Lokalet var pyntet fint med rosa sløyfer og rosa hjertelys på bordene. 


Jeg la ut følgende bilde med tekst: 

“Når jeg først var i byen og trasket, så tar jeg like greit litt kvalitetstid med meg selv. Smørtorget kaffe og mat stiller med rosa lunsj! Kom gjerne innom om du vil skravle litt, jeg er ikke gnien på tiden.

Konsert 14.00 for de som ønsker å ta turen innom da”

9YLV3pGONw

Ja, det var faktisk slik min rosa lunsj startet. Alene på Smørtorget kaffe og mat, skulle ikke bli så lenge tenkte jeg. Der tok jeg feil, plutselig kom to flotte mennesker inn døren å lunsjen ble delt i godt lag. Kort tid etter kom enda flere kjente inn døren. Det endte med at vi måtte finne oss et større bord! Stemningen i lokalet var til å ta å føle på, koselig og gledelig.

Fra lunsj alene, til lunsj med over 10 stykker fordelt utover dagen!

Klokken 14.00 startet den musikalske underholdningen. Det som slo meg var at alle som opptredde hadde et personlig forhold til alvorlig sykdom eller kreft. Det var ikke bare rørende, det var sterkt! Under første sangen av Mats Svendsen klarte jeg å holde tårene tilbake, men kjente jeg måtte bite meg litt i kinnet for å unngå at de skulle sprette fram. Jeg holdt ut akkurat der og da til sangen var over. Utrolig rørende sang på nord norsk, hør den gjerne her på hans egen facebook side, Livet smile.

Neste sang tippet meg over kanten, Mats sin fremførelse av Livet smile hadde allerede satt sine spor hos meg. Det skulle ikke mye til. Trine Strand fremførte en dypt rørende sang, med en historie som gjorde den enda nærmere. Trine fortalte om sin mamma som fikk brystkreft for 11 år siden, og at hun ikke klarte å si med ord direkte til henne hvor mye hun betydde. Hun valgte derfor å gjøre det igjennom en sang. Tenk på betydningen bak sangen idet du lytter til den… Lukk øynene og nyt.

Trine strand – En ny dag


Jeg har dessverre ikke noen sang å vise til fra den siste damen som sang for oss, Karin Grønås Jernberg. Det jeg kan si at nå kunne snufsingen høres enda tydeligere rundt i lokalet. Tårer ble tørket, for så å danne nye. Det var nytteløst å kjempe imot følelsene! Sangen var skrevet til hennes mann, på slutten ser hun på han å begynner å gråte. Hennes gråt smitter videre på oss, det gjorde bare det hele enda sterkere. Karin kunne fortelle oss at hun for en knapp uke siden hadde fått beskjed om at hennes brystkreft hadde spredd seg. Altså ble hun for en knapp uke siden 1 av 4 statistikken, en av de som nå lever med uhelbredelig brystkreft. 

Sitter igjen med mange inntrykk, noen tårer, men også mye glede. Tusen takk til Smørtorget kaffe og mat som inviterte til en rørende Rosa lunsj. En opplevelse man ikke glemmer.

Mvh

Mia

#rosalunsj #smørtorgetkaffeogmat #inntrykk #rørende #brystkreft #godmusikk #oktober2015 #rosasløyfe #rosasloyfe

7 kommentarer

Siste innlegg