Pratet om brystkreft hos Juntafil på NRK P3.

Idag var jeg gjest hos Juntafil på NRK P3, ledet av Tuva Fellmann. Her fikk jeg anledningen til å fortelle min historie om brystkreften, med mer. Juntafil er i hovedsak et radioprogram som tar for seg tema om kropp og sex, temaet brystkreft passet derfor svært godt inn. Det gledet meg at Tuva ønsket å prate litt mer utvidet rundt det å ha brystkreft. Hvordan det faktisk er å sitte igjen med en pupp, eller null for de det gjelder. Hvordan sexlysten var under og etter behandlingen. Temaer som man ellers skyver litt under teppet, som helst ikke snakkes så meget om.

Jeg elsker å rive av tabu plasteret!

Elsker at det blir mer fokus på de bivirkningene man helst ikke snakker om. Og hvordan det er å leve med en pupp, noe som er forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen er sikkert mer vant til fokus på brystene, som en del av deres kvinnelige vesen. Andre, inkludert meg har aldri hatt noen store pupper å skryte av. Har derfor vært under pupperadaren i hele mitt snart 29 år gamle liv. Men sex er viktig for de fleste av oss, å det går ikke bare utover meg. Det går også utover min flotte kjærest. Takk og lov for at jeg har en samboer som er så forståelsesfull, jeg er heldig.


I studio!

Noe ble feilsagt, men slik er det når man skal være på radio. En av de feilene jeg ønsker å rette opp her og nå er, hormonpiller. Det skulle selvfølgelig være antihormon. Om jeg hadde hatt mulighet kunne man ha pratet i det vide og brede rundt behandling, bivirkninger, de forskjellige typene brystkreft med mer.

Du kan lese web artikkelen fra intervjuet her. Der har de også snakket med spesialsykepleier Vibeke Jensen Simonsen. Det Simonsen nevner angående at dette ikke gjelder alle er svært viktig. Det er også noe av det første man får vite når man starter med cellegift, ikke sammenlign deg med andre, ikke hør på Dr.Google. Vi er alle forskjellige og kan derfor reagere ulikt på behandlingen. 

For min del håper jeg det meste løser seg ettersom hormonene begynner å få fart på seg igjen!

Her kan du høre intervjuet fra Juntafil på P3. Trykk på play, den skal stå automatisk på nummer 2. Merk det er noen sanger innimellom, hent deg kaffe eller syng med.


NRK i Tromsø

Jeg har sagt det før, men velger å si det enda en gang. Kreft diskriminerer ikke. Din kroppsfasong, alder, levemåte har ikke noe å si. Selvfølgelig er enkelte grupper mer utsatt, men man kan aldri si at man er utenfor all risiko for å få kreft. Skulle gjerne ønske det fungerte slik, for da kunne vi alle levd etter en gitt mal, men slik er det altså ikke.Vi mennesker har en tendens til å tenke ‘det skjer ikke meg’. Naturlig nok, ellers hadde vi vært ganske nervøse konstant. Men uten å være nervøs, kan man leve etter beste evne. Det vil si, for eksempel å kjøre etter fartsgrensen. Ikke løpe over veien når det er trafikk. Enkle grep i hverdagen, med andre ord.

Jeg håper at de kvinnelige lytterne av Juntafil kanskje tenker seg en ekstra gang om, kanskje de kjenner litt ekstra på brystene sine neste gang de dusjer. Vanskeligere er det faktisk ikke! De aller fleste brystkreft tilfeller blir oppdaget ved selvundersøkelse. Finner du noe unaturlig, ikke anta at det er noe harmløst som en fettkul bare fordi du er ung. Oppsøk legen, det er bedre å være på den sikre siden. Hadde ikke min mamma bedt meg gå til fastlegen, så kunne min kreft ha rukket å komme seg lengre. Det er derfor takket være min mamma at den ble oppdaget så tidlig!

Til de mannlige leserne og lytterne av Juntafil, det samme gjelder faktisk dere. Menn kan også få brystkreft. En annen ting dere bør undersøke i dusjen er testiklene, noe jeg vet de fleste mannfolk verdsetter mer enn noe annet. Ta godt vare på juvelene.

Bruker du å høre på Juntafil?

Mvh

Mia

Web artikkelen

Hør intervjuet på Juntafil P3 (direktelink) 

Følg Juntafil på facebook

Juntafils nettside

NRK P3

#juntafil #p3 #nrk #nrkp3 #brystkreft #kreft #sex #sexlyst #pupp #bryst #tabu #radio #ungdom

7 kommentarer
    1. Av rein tilfeldighet hørte jeg på P3 i bilen på vei hjem fra jobb- det samme i går, av en, eller annen grunn (trur det er fordi jeg har hatt dårlig dekning på både P4 og Radio Norge de siste dagene)- og plutselig kjente jeg igjen navnet ditt 🙂
      Jeg rakk dessverre hjem føre du var ferdig på luften- måtte gå inn i det pausen føre sexpraten skulle begynne 😛 Men, jeg skal høre på hele i morgen (da er jeg hjemme aleine uten forstyrrelser), så veldig greit at du deler link, så er jeg sikker på å finne frem 😉

    2. Du gjør en fantastisk jobb. Ingenting er mer lærerikt enn egenlevd historie. Man forstår lettere og tar det inn over seg på en annen måte enn fagstoff. Der er jeg stort fan av deg, særlig siden du er så god på plasterfjerning av sånn der tabu-greier. Håper du får en fantastisk helg med høy hormonfaktor. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg