Den perfekte sommerkroppen 2015, mer enn bare kropp…

Vi hører stadig om den perfekte sommerkroppen, men finnes den? Vi leser om den i magasiner, ser reklamer og andre innslag på tv. Ja, tilogmed i nyhetene finner vi den perfekte kroppen. Begge fløyer føler seg mobbet, uglesett og trakassert av motparten. I det ene hjørnet ropes det – Naturlig kropp! De fleste har noen valker! I motstående hjørne hører vi – Tren mer, bli flott! Det er SJALUSI om du ikke er enig!

Jeg er enig med begge. Trening er bra for kropp og sjel, men ikke alle som trener uansett hvor mye kan få den perfekte kroppen. Vi er mennesker, som mennesker er vi også forskjellige. For meg virker det som folk velger å missforstå hverandre med vilje, bare så de kan krangle litt. Naturlig kropp vil ikke si en usunn kropp. Litt håndtak, strekkmerker, rundere kanter, uansett fasong kan være både naturlig og sunn.

Men nå vil egentlig ikke jeg snakke om den debatten. Eneste grunnen til at jeg nevner den er for å belyse hvor UNØDVENDIG det er å krangle om noe slikt. Jeg vil heller stille dere følgende spørsmål, om du mistet en arm, en pupp, eller kanskje måtte få pose på magen. Hva hadde da vært viktig for deg? Å se vakker ut, eller å føle deg vell med deg selv? Høres det hele utenkelig ut, sitter du med den tanken som 99% gjør -Det skjer bare med andre. Tenk om igjen, saken er den du vet ALDRI når slikt kan skje. Tenker du nå -Slikt skjer bare med usunne mennesker. Jeg spiser økologisk og trener. Bit i deg de tankene med en gang, uansett hvor sunn du er så kan slikt skje akkurat deg. Kreft diskriminerer ikke.

Hvilket syn vil du ha på kropp når den fratas deg? Når du mister styringen. Når kroppen ikke eier hormoner lenger, når du plutselig befinner deg i overgangsalderen. Når kroppsdeler blir skåret bort. Når du står igjen med arr både fysisk og psykisk.

Er dette bildet relevant for deg. ‘Stjel’ det gjerne 🙂

Kanskje har du stoppet å lese, kanskje tenker du -Hva er det hun vil frem til? Hvorfor skal jeg bry meg når dette ikke gjelder min kropp? Nei, du skal ikke leve i påvente av at noe muligens kan skje en eller annen gang. Da ville de fleste av oss vært ganske så paranoide, å hatt lite livslyst generelt. Det eneste jeg vil frem til er… se på deg selv, er du egentlig så ille? Vær glad for det du har, nå idag! Vær glad i deg selv.

Tidligere i vår hadde ungdomsgruppen i kreftforeningen en kampanje gående angående det å fjerne tabu rundt arr. Den het #deldittarr og foregikk for det meste på instagram. Det var mange innsendere, for hvert ett bilde jeg så fikk jeg en klump i halsen. For hver historie jeg leste falt en tåre. Jeg var både trist og lykkelig på deres vegne. Trist for at de i det hele tatt måtte oppleve den traumen i livet, uansett alder. Jeg ble lykkelig for at de fleste hadde kommet seg videre. Men også lykkelig og stolt for at de våget. De våget å gå sammen til å rive av tabu plasteret. De våget å vise hvem de er.

De viste det perfekte i det uperfekte. De viste livet.

De har nylig laget et album der de har samlet noen av de mange bilde som ble sendt inn. Sterke, flotte ungdommer og unge voksne. Historiene deres er rørende, så ekte. Jeg anbefaler dere å ta noen minutter, se på albumet. Les historiene og inntrykkene synke inn.

Nå når du er ferdig å se i albumet til ungdomsgruppen… Tenk på hvor heldig akkurat DU er. Kanskje er du missfornøyd med puppene dine, kanskje har du uren hud? Vi alle liker å se bra ut, ellers hadde ingen brukt sminke eller kledd seg anstendig. Det er ikke det dette handler om. Det handler om å innse hvor heldig du egentlig er, tross små skavanker. Hvor heldig du er som har TO pupper. Slutt å gi deg selv dårlig selvbilde ved å måle deg opp mot retusjerte bilder i media. Du er bedre enn som så.

Jeg har en sommerkropp som er langt fra perfekt.  Endte med å miste mer vekt enn jeg burde under behandlingen, og etter. Har derfor ‘mistet’ det lille som var igjen av den friske puppen. Som kirurgen sa, det finnes ikke brystimplantat som er så små, det sier litt. Men jeg har ihvertfall en frisk pupp! 

Min sommerkropp 2015!

Uønsket vektnedgang i seg selv kan få kroppen til å ‘forsvinne’. Ikke enkelt å finne BH i 70AA. 

Hva får vi av å jage etter sommerkroppen 2015? Trim og ett sunt kosthold? Det kan vi ha uansett. Utseendet på kroppen bør ikke være målet, det å føle seg vell er grunn nok til å leve sunt. Å leve sunt betyr ikke diett, ingen mennesker kan leve evig på en diett. Finn din naturlige levemåte, det kan ta tid å søke seg fram til. Så lenge sluttresultatet ender med livsGLEDE! 

Vi er så missfornøyde med oss selv i dagens samfunn, ingenting er godt nok. På det viset blir vi aldri oppriktig glade. Det virker som samfunnet har en giv etter at alle skal passe inn i en og samme mal. De som ikke får presset seg inn i denne malen ender opp ulykkelig, i ett evig jag etter det perfekte. Bør det være slik? 

I sommer anbefaler jeg samtlige å legge vekk samfunnets glansbilder. Lukk øyne og ører for medias mas rundt den perfekte kroppen. Ikke les kommentarfelt som får sinnet til å koke.  
Vær deg selv. Nyt Norsk natur sammen med nære og kjære. Om det er i fjæra rundt ett bål, eller en tur på fjellet er helt opp til deg selv. Lev sunt, men ikke manisk. Nyt en is i sommervarmen når du føler for det, du fortjener det. Ønsker du å bruke bikini, gjør det! Det er mange av oss som ikke kan bruke slikt like enkelt. For min del blir det vanskelig å finne en som er liten nok, og som jeg kan slippe å bruke protese i på den ene siden.

Dette er et rop til alle som eier en kropp!

DU er vakker med eller uten arr, og du er enda vakrere når det vises at du er glad i deg selv. 

DU har den flotteste sommerkroppen 2015 av dem alle!

Mvh

Mia

 #sommerkroppen2015 #sommerkroppen #kreft #brystkreft #trim #sommer #ungdomsgruppenikreftforeningen #ug #deldittarr

4 kommentarer
    1. Kjempegod anbefaling. 🙂 Hva teller egentlig for oss i hverdagen? Hva er viktig? Forresten så vil jeg bare si; du er vakker. 🙂

    2. Tone: Tusen takk Tone 🙂 Ja, har hatt noen runder med slik tenkning selv. Jeg vil si livsglede er det absolutt viktigste, uavhengig av fasong på kroppen. Uavhengig av om man mangler noe, eller er komplett. Så lenge man tar valg for sin egen del, og ikke andres.

      Ha en fin dag 🙂

    3. Du skriver så flott, og det er alltid “spot on”.
      Denne må jeg dele på Facebook.
      Vær fornøyd med det du har, nyt livet og vær glad! Da kommer smilet, gløden i øynene og livsgleden!

    4. Ingrid Hemmingsen: Tusen takk for koselig kommentar. Enig! Man bør være fornøyd med det man har her og nå. Nytter ikke å slanke seg eller trimme om man ikke er glad i seg selv i bunn 🙂

      Ha en flott sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg