Tur til Botanisk hage med Kreftofreningen

Har ikke hatt tid til å delta på disse turene før nå, bedre sent enn aldri. Var en annen gang jeg skulle dra til fjellheisen, men det avlyst grunnet dårlig vær. Slikt skjer. Turen idag gikk til Tromsø arktiske-alpine botaniske hage. Vi møtte opp utenfor Vardesenteret. Det ble fire damer og tre menn, pluss to frivillige fra Kreftforeningen. 

Alltid like hyggelig å bli kjent med nye mennesker. En startet å prate om bautaen på Prostneset, måtte informere om at jeg var i slekt med vedkommende som hadde plassert den der. Eidis Hansa er min tipp tipp (vet ikke hvor mange ledd) oldefar på min bestefars side. Han håndhilste, lo og sa -Da skal jeg ikke prøve meg på håndbak med deg! Utrolig koselige folk. Jeg kunne ikke der og da gi mer info angående slekten, da jeg rett og slett ikke husket hele historien og alle leddene. For de som har interesse av Eidis Hansa steinen kan man lese litt her. Er du av typen som ønsker ett ordentlig dypdykk i slektshistorien, så kan det gjøres via Balsfjord bygdebok, digitalisert av Per Inge Nilsen.

Klar for tur! Det er ikke lange veien fra UNN til botanisk hage, fin rusletur i godt selskap. Våren er litt dryg i Tromsø, forsåvidt er ikke det noen nyhet. Andre steder i landet står i full blomst, her kan vi enda finne noen snøklatter her og der. Observerte noen utenfor universitetet. Litt kjølig vind, men ellers strålende vær for en rusletur. Her gjelder det å utnytte solstrålene.

Selv om sommeren ikke er her enda, så var det vakkert i botanisk hage. Trærne har såvidt begynt å få knopper, og solen skinner.

<3

Fant noen blomster som har forstått at det er vår i Tromsø.

Vi tok oss en kaffepause med kjeks og nøtter. Det smakte!

Bord og benk av stein.

Flere blomster som tittet fram i vårsola.

På tide å vende nesen tilbake mot UNN/Vardsenteret.

Noen takket for seg etter en koselig tur, andre ble med ned på Vardesenteret. Der ventet kaffe, hjemmebakte rundstykker og gode samtaler. Jeg var ganske sliten, så måtte hente meg litt inn før jeg deltok noe større i samtalen. Merket jeg datt ut flere ganger, men det gjør egentlig ingenting. Tema som var på topp idag var lokale kjøttprodusenter, Mydland, Ingebrigtsen og Aron mat. Konklusjonen ble at de alle hadde noe som var godt og mindre godt. Her gjaldt det å finne riktig produsent for det aktuelle produktet. Det var enighet om at Mydland kom seirende ut med de beste pølsene. 

Hva har du gjort i godværet?

Mvh

Mia

#sol #tromsø #vardesenteret #kreftforeningen #brystkreft #vår #botaniskhage #blomster 

8 kommentarer
    1. Så fint 😀 Jeg har aldri vært i en slik hage før 🙂
      Men du, er det en ordentlig tattoo du har på skulderbladet der?? Jeg døde når jeg så den! Kommer til å ha mareritt i natt bare for det :O Maks fobi. He he

    2. Elin Slåen: Er koselig i slike hager 🙂

      Det er nok ekte ja. Skal sies at jeg var 17 år når jeg tok den, og akkurat der og da var jeg kommet over insektsfobien min. Lite visste jeg at fobier kan vende tilbake. Min tantunge bruker å si -Tante, du har ett insekt på skuldra. Får like mye panikk hver gang. Ser den jo ikke daglig 😛

    3. Å, så utrolig vakkert det er der. Har virkelig lenge ønsket meg en tur dit. Tusen takk for at du deler. Nå skal jeg dømme meg bort litt. Ha en fortsatt fin dag. Jeg har brukt dagen til å slite opp løvetenner, bla. 🙂

    4. Ja, en dag må jeg også komme meg i en slik hage 😀
      Åhh, jeg hadde dødd! En gang var det en svær, som i gedigenst svær, edderkopp som jaget meg rundt på kjøkkenet. Jeg hylgrein som en gal, så hu som sies å være min mor blei en smule lei og bad meg komme meg opp på kjøkkenbordet slik at hu kunne lokalisere den og fjerne den så jeg holdt fred. Lilleboren min og ene tantebarnet mitt, på den gang rundt 5 år, skreik at den var på ryggen min og jeg skreik jo allerede fra før, men tok jo helt av da, og så bare sto de å holdt på å le seg ihjel etterpå- drittunger! Ha ha.. Jeg hadde en langkost i hendene og når jeg ser den klatrer opp et skap slo jeg vilt rundt meg inne i der og knuste masse greier som sto i hyllene, men jeg traff ikke edderkoppen, til tross for hvor svær den var :O Jeg var så svett etterpå at jeg måtte ta meg en dusj. Jeg hater de krypene!

    5. Du skriver så flott Mia! Visste ikke at du var i slekt med selveste Eidis Hansen! Ha en fin dag, så sees vi plutselig på Vardesenteret en dag! Hilsen Ingrid

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg