Når puppe-filteret fjernes

Vi lever i en merkelig verden, der åpenhet er en god ting, så lenge det ikke er for åpent. Der både media og folk flest gjerne vil se de grufulle historiene, men ikke alle ønsker å se veien tilbake eller kronikerne. Regner med en del har stilt seg spørsmål ved bildene jeg deler, hvorfor i alle dager ønsker jeg å vise fram puppen? Hallo, så teit!

 

female breast anatomy
Licensed from: maya2008 / yayimages.com

For det første liker jeg ikke å vise hud, en av grunnene du ikke kommer til å se meg først løpende ut i havet. Pushet grenser i sommer å delte faktisk en familietur med strand og sjø. Var ganske stolt over at jeg turte. Fra øyeblikket jeg ble syk bestemte jeg meg for å ikke være så jævla redd for hva andre måtte tenke og mene om meg og mitt utseende. Uniboob or not. Det skulle ikke være bilde av en karikatur eller bikkja den dagen jeg falt bort

Så tilbake til puppen, det er en del av min reise mot å bli hel igjen. Kanskje virket forrige innlegg noe sytete, men jeg skal leve i denne kroppen i mange år. Ønsker ikke å utsette den for flere skalpeller enn nødvendig, og er derfor opptatt av at resultatet blir bra ved første forsøk. Er griseredd for å velge feil. Trodde tattoveringer var en permanent ting man måtte tenke grundig over, men etter jeg startet å fylle puppen oppdaget jeg at det finnes mer permanente og større avgjørelser å ta.

Legger ikke ut bilder kun for min egen del, den største grunnen er damer som skal igjennom det samme. Selv stilte jeg utallige spørsmål i en facebook gruppe, jeg var usikker og fant god støtte og trøst der. Hvordan ville det se ut med ekspander protese rett under huden? De sendte meg bilder av seg selv, utrolig hvor beroligende det var å se bilder fra andre som hadde vært igjennom det samme. Men noe manglet, prosessen. Hadde enda ingen forestilling om hvordan det skulle være å få puppen gradvis fylt. Bestemte meg for å vise det hele fra start til slutt. Mitt håp er at damer som skal igjennom det kan finne en form for trøst i å lese og se hvordan det hele foregår

Den neste grunnen er at jeg har fått så utrolig mange kommentarer angående “puppejobb”, spesielt fra mannfolk. Det er ingen quick fix puppejobb, og kjenner jeg blir irritert når folk ikke forstår at en rekonstruksjon er mer komplisert enn som så. Og da har enda jeg den enkle operasjonen i forhold til de som utfører DIEP eller LAT, der man man transplanterer en lapp fra magen eller ryggen. Jeg er heldig som kan få det gjort med ekspander protese.

Eksempler på brystrekonstruksjon 

DIEP flap


LAT flap

Ekspander protese

Som dere ser er det jeg har ett mindre inngrep sammenlignet med de to andre. Min ligger heller ikke under muskelen, forklaringen var at de går mer og mer bort ifra det når det gjelder rekonstruksjon. Mange reagerte på måten muskelen fikk brystet til å bevege seg under trening.

De bruker en magnet for å finne ventilen, og på undersiden (helt inn mot muskelen) er det en metallplate slik at de ikke kan stikke hull på implantatet når den fylles

Håper det ga noen svar på hvorfor jeg blottlegger meg såpass i disse dager

Plastpupp hilsen

Mia

#brystrekonstruksjon #helsefilter #brystkreft #mentorprotese #brystimplantat  #diepflap #latflap

15 kommentarer
    1. Du har tatt med meg og mange på en ferd inn i din verden på en utrolig flott måte. Det å få dele dine sterke opplevelser, dine valg, dine bekymringer og håp – har vært helt spesielt. Tusen takk og masse lykke til videre. 🙂

    2. Jeg synes det er fantastisk at du deler med oss, Mia! ❤️
      Som du er inne på, er prosessen etter sykdommen, blant annet det å bli fysisk “hel” igjen, like viktig som alt som har skjedd i forkant. Det er slik det er for de aller fleste, og å tro at alt er i orden, bare fordi man ikke lengre er under behandling, blir for enkelt.
      Fortsett å skrive, forklare og dele. Jeg setter stor pris på det!
      Ikke minst lærer vi alle noe nytt, hver eneste gang! 😊

    3. Vær deg selv. Gjør det du må for å komme igjennom prosessen, slik at du kommer ut bedre på andre siden.
      Folk må ikke like deg om de ikke vil. Og du trenger ikke å bry deg om de.
      Det er ditt liv. Du er sterk og deler prosessen som terapi for å komme tilbake til vanlig liv. Du har forstått at dette er viktig. De som ikke har sloss for livet eller vært i gjennom vanskelige ting som du har vil aldri kunne sette seg inn i og “forstå” dine følelser og din situasjon. Du viser oss med godt språk og bilder og faglige drypp i dine innlegg litt av en verden som vi ikke vet så mye om. Det skal du ha kred for!
      Takk for den informasjonen du gir og det forbildet du kan være for andre som kommer i samme situasjonen.
      Stå på. Det er mange som bare ønsker deg godt!

    4. Er det virkelig noen som ikke forstår dette! som stiller spørsmålstegn med hvorfor!? Blir oppgitt jeg…Det er jo så fint at du står frem, og viser og forklarer….Er så mange som lurer og mye er et ikke tema…blant folk..Nei..nå må folk slutte….Det går toppløse folk overalt…og en pupp er en pupp og om noen vil vise dem, så gjør vel det ingenting! og i ditt tilfelle..så er det jo et medisinsk tema….Syns du er topp som gjør dette, og håper du ikke bryr deg om de som kommer med ufine kommentarer…De er bare ute etter å lage bråk….Glad det finnes mennesker som deg!!

    5. Toini: Min pupp er naturlig sensurert, den har jo ikke nippel XD Men fra spøk til revolver, ingen ufine kommentarer sådan. Men merker meg at ikke alle helt forstår hvorfor jeg deler, og et lite skråblikk på “er det da så nødvendig å flashe kroppen/puppen”. Jeg lette høyt og lavt etter bilder for å kunne se hva jeg gikk til. Kirurgene viser oss ikke noe, det hele er så bortgjemt. Andre damer på nett sendte meg bilder, evig takknemlig for det! Mange ser ut til å tro at en rekonstruksjon er som en vanlig puppe forstørring. Ja, ei satt til og med å pratet om hvor elendig kirurgene på sykehuset var til å forstørre bryst. Slik sier man ikke til noen som er nervøs nok i påvente av å trå inn i ukjent terreng. Jokes on you tenkte jeg, de samme kirurgene jobber på privatklinikkene, bla der hun selv hadde forstørret. Og samme klinikken jeg fikk lagt inn ekspanderen (sykehuset leier lokaler hos dem).

      Tusen hjertelig <3

    6. Er så utrolig flott at du får dette etter alt som du har vært igjennom <3 Og hvorfor skal man ikke kunne dele en slik milepæl i livet også? Når andre deler bryst forstørrelse og rumpe forstørrelse og Gud vet hva de forstørrer ;P Hehe.
      Men ja, synes det er flott at du deler og opplyser ^^

    7. jeg synes det gav veldig mening, og du trenger ikke forklare deg. dette er jo din historie, og du må dele det som føles rett for deg<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg