Puppefylling

Onsdag var dagen da jeg skulle inn å få fylt opp puppen. Beklager at det har tatt noe tid, fulle dager og lite energi. Så hva skjedde?

Plastikk kirurgisk har flyttet til den nye fløyen på sykehuset, moderne greier, ingen luke å melde seg i, bare en maskin og noen tall på en skjerm. Var rimelig utålmodig og nervøs der jeg satt å ventet, gu så treg han var!  Plutselig fikk jeg en melding på telefonen “kom t rom 28”, siden den var på dialekt regner jeg med han skrev den selv. Fant fram til rom 28 der vi ble møtt av kirurgen, en pleier og en student. -Hvordan har du det? spurte han, la fram at jeg hadde hatt en del smerter og at brystet var hardt som betong med masse humper og dumper. Smerter måtte jeg regne med og de humpene var nok arrvev inni brystet, alt så ellers fint og normalt ut. Han viste meg med fingeren hvor det var ekstra hardt, her ligger ventilen.

La meg ned på bordet, ovenfor meg hang han en pose saltvann og i hånda holdt han en stor sprøyte. Han brukte en magnet til å finne ventilen på brystet. Nå skulle det skje! For å si det slik, det var ingen liten sprøyte som skulle inn i brystet. Akkurat i det øyeblikket var jeg ganske glad for manglende følighet i huden, kjente ingenting.

 

Det hele var noe surrealistisk, lå der å lo. Kjenner ingenting men ser brystet bli større. Ser huden strekkes, men null følelse. På ett punkt kunne jeg kjenne det sprengte på litt, men ikke så mye. Kirurgen sa vi går til 100ml, et greit tall å huske. Noe usikker på om han fylte 100ml i nå, eller om det totalt er 100ml med de 40ml fra operasjonen. Etterpå  føltes puppen helt kald, kjente det skvulpet att og fram inni der. Det tok ei stund før vesken fikk kroppstemperatur

Han regner med en fylling til, men vi skulle se det an neste gang. Jeg ønsker ikke å ende opp med å se helt merkelig ut, men vil heller ikke legge meg under kniven for å ende opp med ingenting. Idag har jeg problemer med å finne BH i liten nok størrelse. Og siden jeg ikke har brystvev blir den aldri til å se ut som en normal pupp. 

 

Man kan se kantene på protesen bedre nå, men kirurgen har sagt at ekspanderen vil se noe merkelig ut. Han har nok rett i det, som en rund klump mitt på. Det røde under er på grunn av BHen, så det ser noe merkelig ut på bildet. Vet liksom ikke hvor langt jeg skal gå, om jeg blir nødt til å krangle. Hva om jeg angrer om den blir for liten eller for stor? Er ikke vandt til å ha noen pupp på den siden nå… Den føles ihvertfall mindre hard nå enn før fyllingen, noe av smertene er også borte. Klarer liksom ikke få meg til å kjenne ordentlig på den, puppen føles så fremmed, så kald. Den er ikke en del av meg, tar nok ei stund å venne seg til den

Hva tenker dere, stort eller smått?

En puppete hilsen

Mia

#brystkreft #brystrekonstruksjon #ekspanderprotese #livetetterkreft #tilbaketillivet #puppefyll

10 kommentarer
    1. Du er utrolig sterk som deler dette så åpent Mia <3 Det er lærerikt og viktig informasjon du kommer med. Det høres så greit ut for mange at de med brystkreft får ny pupp men det er jo alt annet enn glamorøst dette her. Dette er virkligheten og vi burde alle bli like flink som deg å fortelle rett ut hvordan livet med og etter kreft er. Du ender vel opp der du føler det blir naturlig for deg. Det viktigste her er jo at du blir så fornøyd som mulig <3 Stor klem

    2. Syns det så veldig fint ut nå jeg da…i forhold til deg..du er jo ikke akkurat så stor….Så du må ikke fylle for mye tenker jeg….Men det blir helt sikkert annerledes når den riktige protesen kommer på plass…Skjønner du blir redd for at den skal bli både for stor og liten..et veldig vanskelig valg…Men de som driver med det, har vel litt peiling på hva som passer de forskjellige ville jeg tro..og stolt på…Lykke til! Dette ser jo mega fint ut!! Ha en god søndag!

    3. Toini: Skal høre med kirurgen neste gang. Snakket med en masse flotte damer som har vært igjennom det før meg 🙂 Det er visst mulig å tappe ut om man tar for mye, eller vente til de skifter og legge inn en mindre. Den blir også å føles mindre når en mer naturlig protese blir lagt inn. Men er så vanskelig å visualisere XD Tusen hjertelig <3 Ha en kjempefin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg