Den glemte gruppen; brystkreft rammer ikke bare kvinner

Det er noe som ikke snakkes så mye om, selv ikke i brystkreft miljøet. Den glemte gruppen, de som gjerne trår ekstra stille rundt sin diagnose. Menn med brystkreft. De aller fleste av oss anser det som en kvinnelig sykdom. Det skinner i rosa, de runde sirklene som guttungene tegner på strekfigurene, de som vi gir mat til våre barn med.  Essensen av kvinnelighet. Brystkreft, det høres ikke så mannlig ut.

De finnes, men de er ekskludert og bortgjemt

De er få, under 1% av alle brystkrefttilfeller er menn. I 2016 var tallet 31 stykker mot 3371 kvinner, det sier litt. Siden det ikke er så kjent at også menn kan få brystkreft tas ikke symptomene på alvor og de kommer seg ofte sent til legen. Akkurat derfor er det ekstra viktig at vi får dem opp og fram i lyset. Kanskje vil de bli mer inkludert og akseptert av det øvrige brystkreftmiljøet. Dessverre opplever mange per idag at de er ekskludert fra flere nettfora akkurat på grunn av kjønnet sitt. Kvinner føler de ikke kan snakke om dameting med de få mannfolkene til stede. Jeg tror disse mannfolkene ville vært meget forståelsesfull og berikende for miljøet. Ved å lukke de ute vil de fortsatt føle seg bortgjemt og glemt. Sammen kan vi fjerne tabuet, det evinnelige sløret som dekker de til. Sammen kan vi få flere menn til å ta symptomene på alvor tidlig nok. Det skal ikke så mye til


Delt og fortalt med tillatelse


Dette er Terje, en av de få mannfolkene med brystkreft jeg har fått gleden av å bli kjent med. En av de få som var stille om sin diagnose. Møtte Terje på kafe for koselig prat for en god stund siden. Han tok hånden min å ba meg kjenne på brystet hans “kjenner du noe som mangler?” Litt fortumlet visste jeg ikke helt hva jeg skulle svare. For hva sier man egentlig? Du har ikke bryst høres direkte slemt ut. Han fortalte sin historie, den var gripende. En ensom beretning i en verden der så mange blir rammet av kreft. Terje delte dette bildet på en av de mer “åpne” facebook gruppene nylig, en av de få gruppene med menn, de fleste pårørende. 

“Også menn kan få brystkreft. Men det er ikke lett å stå fram. Sjøl sier jeg at jeg har kreft i brystet. Blir litt mer mannlig. Blir det fokusert litt mer på at også vi kan bli rammet av brystkreft, så vil det også bli lettere for oss og ikke føle oss som glemt” – Terje

Terjes ord sier det meste. Har alltid hatt stor tro på at vi er sterkere sammen, uavhengig av diagnose. På meg virker det derfor ekstra viktig å inkludere de av våre egne som er en så liten og bortgjemt gruppe. Tenk på de livene som kan reddes om både damer og menn var mer bevisst på at dette ikke bare er en kvinnesykdom. Og akkurat nå i oktober under rosa sløyfe passer det absolutt best å bringe fram at også menn kan rammes. Kanskje blir de en gang årets tema 

Vær bevisst, ta symptomene på alvor
La oss stå sterke sammen!

En bevisstgjørende hilsen

Mia

#brystkreft #mennmedbrystkreft #mennbrystkreft #sammenervisterke #kreftsaken #rosasløyfe

10 kommentarer
    1. Vi menn er noen rare krabater når det gjelder sånne ting. Takk for at du deler og setter fokus på dette. Det trenges sånne som deg, selv om jeg så mer enn gjerne hadde sett at du hadde sluppet å bli motivert på den måten du dessverre ble <3

    2. Ja man hører ikke om så mange menn..men det er nok flere av de også..men er vel kvinner som er overrepresentert…OG det blir litt mer synlig for oss…Men kreft er kreft, og like ille for alle….Flott å sette fokus på at det rammer alle…

    3. Kjempebra innlegg!❤️ Kjempebra å sette fokus på at det rammer alle…
      Ps: nå lærte jeg noe nytt, for at menn kunne få brystkreft var jeg faktisk ikke klar over :O

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg