Pupperot på EU-kontroll og 3 års markering

Da var dagen her, den dagen da jeg for 3 år siden mottok telefon fra kirugen. Den dagen da jeg fikk vite at mitt høyre bryst potensielt ville ta livet av meg. Heldigvis fikk jeg tatt knekken på den først, bort med den! Mildt sagt har denne dagen en dobbel dose av både nerver og betydning. Helt tilfeldig havnet nemlig den årlige EU-kontrollen av puppen på samme dag…

Men nervene utenpå kroppen ankom jeg brystdiagnostisk senter. Meldte meg i luka som alltid, og før jeg rakk å plassere stussen på stolen ble man ropt inn. Ei hyggelig dame geleidet meg inn på et rom med ultralydmaskin. Ultralyd? Sist jeg tok ultralyd var det biopsi i bildet.. Er dette rett, eller gjør de det annerledes på runde tre? Tok av meg klærne og la meg på benken, naken og en smule ekstra nervøs…


Djevelsk lite søvn natten i forkant… 

Der ble jeg liggende i hva som føltes som en evighet å stirre på ultralydmaskinen, imens jeg funderte på hva i pokker gjorde jeg her? Damen kom inn igjen, du skal jo ta bilder først. Ja, var det jeg tenkte… Trakk genseren over hodet, dreit i puppene. Lusket meg over gangen og inn på rommet med maskinen som gjør bryst om til pannekaker!


Mammografi damen spør bekreftende, venstre bryst? Ja, blir litt vanskelig på høyre, svarte jeg leende. Forsøkte å være artig, men hun rikket ikke på smilebåndet. Etter å ha fått puppen strukket og presset høvelig mør bar turen over gangen igjen. Plasserte meg atter engang på benken, og spørsmålet ringte fortsatt i hodet mitt. Hvorfor ultralyd? Joda, damer med tett brystvev tar ofte ultralyd, men første instanse? Og andre instanse før bildene er ferdig? Fikk det ikke til å stemme. Min pupp er så liten at den dundermaskinen skal lett klare å gjennomlyse hele spetakkelet. Damen kom inn igjen, du skal ikke ha ultralyd… Men (ei jeg ikke husker navnet på) vil snakke med deg.


De snakker aldri med deg med mindre det er noe!

Så da satt jeg der på venterommet, presis 3 år etter diagnosen. Nervene i høygir… Hva pokker skjer nå? Omsider ble jeg hentet og geleidet inn på ultralydrommet igjen, men denne gangen kun for å prate. Hun beklaget rotet, og sa bildene så gode ut. Når timen ble satt opp hadde de kun sett på alderen og ikke historikken min. Nikket og smilte høflig, det går så bra, slikt skjer. Innvendig var jeg et eneste kaos!

I det jeg og mamma gikk mot bilen tenkte høyt, hvorfor ville de gi ultralyd og ikke mammografi ut fra alderen? Så om jeg ble henvist av legen min nå, så ville jeg ikke fått mammografien som jeg fikk for 3 år siden? Klarer ikke helt å få det til å stemme.. 

EU-kontrollen er overstått, puppen ble godkjent. Men nervene vil nok bruke litt tid på å roe seg etter denne runden…

 


En litt nervøs, men lettet hilsen

Mia

 


#tilbaketillivet #mammografi #brystkreft #nervøs #ultralyd #helse

16 kommentarer

Siste innlegg