Hvordan reise med kronisk fatigue

En ting som slo meg når jeg skulle ut på reise var tankene rundt hvor vanskelig dette kom til å bli med fatigue. Vet jo hvor fort jeg kan overgå mine grenser hjemme, hvordan skulle det da bli på bortebane? Den tryggheten ved å vite at man kan kapitulere til sofa i noen dager har man ikke ute på reise. Det stilles krav om et visst nivå av deltagelse og tilstedeværelse. Ikke minst det å sitte på en flyplass å vente. For et normalt menneske er det en enkel oppgave, for en med kronisk fatigue er det en katalysator.

Søkte råd på en facebookside ment for mennesker med fatigue etter kreftbehandling. Noen av rådene skulle jeg lagt mer vekt på, men man lærer av å prøve og feile. En ting som er svært viktig når man leser punktene er å huske at fatigue er subjektivt, mine eksempler trenger derfor ikke passe alle

 

Tired woman
Licensed from: Iko / yayimages.com

 

1. Forklar situasjonen
Forsøk så godt du klarer å forklar dine begrensninger. Hva som utløser fatiguen og hvordan den oppleves. Akkurat dette skulle jeg selv vært bedre til. For et vanlig menneske på handletur kan en liten pause på en kafé gi tilbake litt energi før man fortsetter shoppingen. Hos en med fatigue kan selve turen til butikken være mer enn nok. 

2. Hyppige fastsatte pauser
Sett av ca. tidspunkt der du skal ta en pause, trekk deg tilbake på rommet for å få komplett ro. Hjemme utfører jeg ikke dette, men merket at jeg hadde godt av det. Dette punktet strevde jeg mest med, for det fikk meg til å føle meg asosial og isolert til tider. Ikke minst, hva tenkte de andre? Ettersom jeg merket at dette faktisk var noe kroppen min virkelig trengte slappet jeg mer av. Alternativet ville vært at jeg ikke kunne henge med i samtaler, manglet evne til å formulere setninger og bli fastlåst på sofa eller i senga.

3. Meditasjon med Headspace
En god kompis ga meg tips om denne, og skal love det funket. Vet jeg ikke er alene om å ha problemer med å slå av tankeboksen til tider, eller rettere sagt lar man tankene lede føringen. Denne appen fikk meg til å roe ned, slappe av og la tankene flyte forbi istedet. Kan greit si den reddet meg mer enn en gang! Sjekk den ut her Headspace.com

4. Hjelp til å sette grenser og forklare andre situasjonen
Om du ikke reiser alene og har noen nær som vet litt om situasjonen, snakk sammen og få den personen til å hjelpe deg. Få personen til å minne deg på når det er på tide å ta en pause, uansett om du er sliten eller ikke. Personen kan også være behjelpelig med å forklare og si nei på dine vegne. Kan bruke kafé tur som et eksempel igjen, her kan personen si “En kafé telles ikke som pause og gir ikke nok ro og hvile på grunn av forstyrrelsene rundt”. Uten å nødvendigvis gå mer detaljert inn på saken. Dette er veldig situasjonsbestemt, men gjelder kanskje mest om man ikke er med sin egen familie.

5. Sett egne grenser – Si nei med god samvittighet
Det er kanskje ikke alt du kan delta på, noen ganger må du bli igjen hjemme for å spare energi eller hente deg inn. Ikke få dårlig samvittighet for å si nei, akkurat den aktiviteten blir for mye for meg nå. Forhåpentligvis vil de rundt forstå utfra punkt 1, eventuelt punkt 4. Et klokt hode minte meg på at kronisk fatigue er en sykdom, ta hensyn til deg selv!

6. Om mulig ta inn på hotell
Om det er veldig folksomt og mye lyd kan det være greit med en helt egen plass å trekke seg tilbake for å gjøre dagene litt kortere. Dette forutsetter at man har økonomi til det, og at hotellet ligger høvelig til slik at du ikke sliter deg ut ved å komme fra A til Å. Vi gjennomførte ikke dette punktet, selv om vi ble tilbydd ei natt på hotell fra mamma. For meg ville det å dra til hotellet ta en for stor del av energi-kaken

Håper noen av rådene kan hjelpe deg til å få en litt lettere reise

En fatigue-hilsen

Mia

#helse #fatigue #reise #hvordanreisemedfatigue #familie #tips #råd #kroniskfatigue #kreftrelatert #senskade

23 kommentarer

Siste innlegg