Det føles som fremtiden min rakner, ingenting er trygt…

Da var tiden inne for nytt møte på NAV. Det er vell strengt tatt ingen som liker slike møter uansett årsak. Man er alltids nervøs i forkant, men samtidig fylt med litt håp. Min saksbehandler er ei hyggelig dame, det skal hun ha. Men frustrasjonen rundt systemet blir ikke mindre uansett hvor smørblid og hyggelig hun måtte være.

Planen er at jeg skal begynne å studere til høste, problemet er at jeg ikke vet hvordan formen er så langt fram i tid. NAV ønsker visst at jeg skal hoppe og klinke hælene og si at alt blir bra. Jeg spurte hvorfor noen får innvilget 5 år med studier fra dag en, og andre må søke etter 3 år. Etter litt om og men rundt at de kanskje hadde andre grunner, svarte jeg oppgitt, de har fatigue… Nevnte forøvrig at det var juristene hos Vardesenteret som hadde oppfordret meg til å stille akkurat det spørsmålet. 

Opplevde at det egentlig ble forsøkt å gjøre fatiguen min til en “ikke sykdom”, bagatellisert og at den ville magisk forsvinne over natten. Følte meg veldig liten og sår i stolen. Om det var muligheter for at man ble helt bra, så måtte man vente til den tid for å søke om å få siste året innvilget til studier. Og jeg burde allerede nå begynne å tenke på hvordan jeg kunne dekke år 4(-5) økonomisk. Demningen brast, jeg blir aldri 100%!! Siste kontroll hos kreftlegen sa han akkurat de ordene “Du blir nok aldri som før”. Men han sa det på en betryggende måte, en måte som skulle få meg til å senke de strenge kravene jeg har om å bli den jeg engang var. Saksbehandleren så lettere sjokkert ut… Jeg var ikke sint på henne, men frustrert. Veldig, frustrert.

Som om ikke det ikke er utrygt nok å ikke vite hvordan formen blir, så ønsker de altså at jeg skal kunne hoppe ut i studier uten å vite om man får hele løpet dekt. For jeg KAN IKKE gå ut 100%, og velger derfor et deltidsstudie over 4 år. Hele grunnlaget mitt for å strekke studiet lengre er jo helsen. Nå fikk jeg også vite at de har fjernet muligheten til å få 5 år dekt. Så min back-up plan med å strekke studiet enda ett år in worst case går rett ut vinduet. 

Det føles som fremtiden min rakner, ingenting er trygt

1. Kan ikke studere om det blir økonomisk utrygt år 4
2. Kan ikke studere om muligheten til å strekke studiet ett år ekstra frafaller
3. Så hva er min framtid? Utrygg.

Hun ba meg sette helsen først, helt enig med henne. Men det er ikke lett. Kreftlegen ønsker at jeg skal reise på rehabilitering, noe som blir vanskelig å kombinere med studier. Hadde jeg hatt en jobb kunne man ta sykemelding, så dra tilbake. Med studier må jeg ta igjen det tapte, noe jeg ikke har kapasitet til. Eller kanskje det er noe obligatorisk akkurat da? Man får virkelig ikke i både pose og sekk, men her virker det som jeg ikke får noe av ingenting. Hvordan skal jeg velge, framtiden med studier eller kanskje 4 uker rehabilitering? 

Makter ikke ta valget, tror jeg bare melder meg ut…

En oppgitt hilsen

Mia

#helse #fatigue #nav #framtid #oppgitt #usikkerhet

23 kommentarer
    1. Godt å få ned frustrasjonen, skriftlig! <3 Dèt hjelper pittelitt, iallefall, selv om problemet ikke går vekk av den grunn! <3
      Føler med deg. <3 Og sender noen gode klemmer.

    2. Huff, så leit å høre :/ Kjedelig at de alltid skal være så vrange! Hvorfor ikke se litt mellom fingrene når de ser på hvilken sak det gjelder liksom.. Håper det skal ordne seg for deg en dag <3

    3. Søtmonsen ): Ja, systemet skulle vært litt mer føyelig. Det rare er jo at de har argumentert med at om jeg tar høyere utdannelse så er det enklere å få deltidsjobb pga fatiguen. Men da må jo studiene kunne følge samme mønster! Skulle vært litt mer framtidsrettede tiltak

    4. Ja dette er ikke greit. Velger du 4 uker rehabilitering først så kan du ta studiene til neste år. Men kjedelig å måtte vente så lenge når du har mistet så mange år allerede, men enda mer kjedelig å begynne på studiene og så måtte avslutte før du har fullført pga helsen…… skjønner veldig godt at du ønsker å begynne så fort som mulig å studere….. Håper det ordner seg på beste måte for deg <3 <3 <3

    5. spisogspar: Leste en plass at man kunne ta permisjon uten å miste plassen om man har studert i ett semester eller noe. Om det stemmer kan det være en fin back up om det ikke går. Da mister man ihvertfall ikke plassen. Håper bare ikke studiet blir lagt ned imellomtiden.

      Tusen takk <3

    6. Uff..får helt vondt i magen av deg..for ja,..det er sååå vanskelig å være syk og stå i det!! Nav, leger, behandlere..alle sier forskjellige, og mener forskjellige..og ingen VET! Man må nesten var frisk for å være syk! For det er så mye å holde styr på..ordne, få til, klare…Jeg gikk lenge sånn…viste ikke hva jeg skulle gjøre..for ja, jeg skulle jo bli bedre, men ble verre..hva nå? til slutt ble jeg 100% ufør og fikk ro..for man kan faktisk gå tilbake i arbeid, OM ting forandrer seg..Men blir litt annerledes for deg..for du er midt i livet..jeg er liksom ferdig..Så jeg forstår SÅÅÅÅ mye din frustrasjon! Hva, hvordan, viss..kanskje, og toget går.. føler såå mye med deg! og du må få noen til å hjelpe deg! Men jeg ville nok lagt utdannelse på hyllen til du evt ble friskere, og ta i mot behandling på rehab også se..Ta et år av gangen..en dag av gangen..Stakkars deg..Men stå på! du klarer dette også! Stor klem fra meg!

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk <3 Så gode ord! Har heldigvis tid å tenke. Ville angret om jeg ikke søkte, og plutselig fant ut skole var tingen. I første omgang tenker jeg det er viktig å få gjort alle utredeleser, kreftlegen har henvist for å sjekke hjertet mitt. Så slikt vil jo også avgjøre. God klem <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg