Tenna på tørk, fikk smilet tilbake før jul

Hvorfor bleking, er ikke det litt drøyt? Når jeg fikk cellegift gikk det utover munnen, fikk ofte vonde sår som måtte behandles med corsodyl. Et magisk munnskyll som fjerner det meste, men magien har en bakside. Den missfarger tennene, og ved langtidsbruk sier det seg selv at de ikke var så lekker. Håpet det ville slites bort på et vis, men det gikk ikke. Kuttet det meste som kunne missfarge, enda forble tennene gule. Før sommeren spurte jeg tannlegen min om det fantes noe håp, ikke annet en bleking var svaret. De utførte forøvrig ikke bleking der, og advarte med en pekefinger om at man kan få vedvarende ising.

Er 30 år, skal forhåpentligvis smile i mange år!

Undersøkte i øst og vest hvem som tilbydde hva og til hvilken pris. Hos de fleste var det enten klinikkbleking eller hjemmebleking, og prislappen strakk seg gjerne langt over 4000 norske kroner. Budapest klinikken derimot tilbydde rensetime, klinikkbleking og hjemmebleking til den snertne prisen av 2900 kroner. Etter rensetimen viste det seg at jeg måtte skifte to gamle fyllinger, så ble en ekstra tannlegetime. Men skal man først få smilet tilbake, så skal det gjøres skikkelig! 

Hvordan foregår tannblekingen på Budapest klinikken?

I første omgang kommer du inn å får en ordentlig rens, samt sjekk av tennene. Da har du muligheten til å fikse det som fikses må før selve blekingen. 

Anbefaler å ta med musikk når det er tid for bleking, du kan ikke gjøre stort når du ligger der med tenna på tørk. Som vist på bildet får du en sak i munnen for å holde den åpen. De smører noe hvitt på tannkjøttet for å beskytte det under blekingen. Bommulsdotter her og der i kjeften slik at spytt ikke kommer i kontakt med blekegeleen, og ikke minst så du ikke svelger noe.

Det må være det eneste som var vanskelig under prosedyren, svelging. Hun sa ifra at om det ble problemer så kunne hun suge opp. Hadde heller motsatt problem, ble tørr av å ha munnen åpen. Når jeg klarte å slappe av gikk det mye bedre. 

Først tok de på en lakk, deretter blekegele. Dette ble gjort i fire omganger, 15 minutter per runde. Så hele prosedyren tok ca. 1 time, men de regner det til 2 timer siden man gjør så mye før og imellom rundene med bleking. Tar jo en stund å fjerne alt av gele rester fra tennene. 

RESULTAT

Hun målte fargen både før og etter blekingen, gikk ned 3-4 nyanser. Hun fant faktisk ikke riktig farge på skalaen etterpå! Men er man helt ferdig? Egentlig ikke, fikk med meg hjemmebleking som skulle utføres i tre dager med tilpassede blekeskinner. Skal si de satt bedre enn slike man må tilpasse selv. En ting som er veldig viktig, ikke spis eller drikk noe som kan missfarge rett etter blekingen. Tennene tar lettere til seg farge akkurat da, så vent 1-2 dager før du nyter en kopp kaffe.

Vet ikke om jeg er den eneste som liker slikt, men når hun spurte om jeg ville ha gebisset mitt med hjem takket jeg lykkelig ja! Fin dekorasjon å ha i veggseksjonen, ikke sant?

Endelig har jeg fått noe av meg selv tilbake etter alt kreftstyret, takk mamma!

FØR

ETTER

Nå kan jeg smile jula inn!

Har du bleket tennene?

En glisende hilsen
 

Mia

PS: Alle bildene er uredigert!

Budapestklinikken 
Budapestklinikken prisliste

#tannbleking #hvittsmil #hvitjul #budapestklinikken #klinikkbleking #hjemmebleking #personlig #nyetenner #tannbehandling

21 kommentarer

Siste innlegg