En julegave er ikke bare én gave

Hva betyr en julegave for deg, er det kun synonymt med stress og matrealistisk juggel, eller klarer du å se en dypere mening bak gaven? Er vi mennesker i dagens samfunn så egoistiske at vi ikke klarer å se lengre enn pengebruken og tiden vi sløser bort på hverandre. Er det kun materielle goder som betyr noe, hvor dyrt og hvor stort. Om man gir med hjertet så slipper man også en god del av stresset, ikke trenger det å koste skjorta heller.

 

Christmas gift
Licensed from: silencefoto / yayimages.com

For meg handler ikke jula om materielle goder, men omtanke for hverandre. Gaven symboliserer at du har tatt deg tid i dagens travle hverdag til å tenke på en person som betyr noe for deg. Det trenger ikke være lang tid, men du har ofret en tanke til vedkommede. Personlig liker jeg å sette sammen gaver som passer til den enkeltes personlighet. Om ikke alt av innholdet passer, så kanskje noe. Et enkelt eksempel kan være at jeg vet min bror elsker rariteter, jo mer søkt og bizarre jo mer faller det i smak. Rariteter gir stort spillerom, alt fra artige sugerør til bøker som er ganske på kanten. 

Utfordrer deg til å tenke på hva å motta en gave betyr personlig for akkurat deg. Gjengjeld dette når du gir til en du er glad i. Det finnes ikke noe mer fantastisk enn å spre glede, se noen smile fra øre til øre når de åpner gaven. Noen ganger har man kanskje lagt inn en liten intern spøk, å det blir god latter etter åpningen. Gjør noe personlig utav det, gi med hjertet! 

Når jeg stresser etter gaveåpningen på julaften er det ikke fordi barnet i meg ønsker å rive av papiret, men for å kunne se denne gleden i øynene til de jeg er glad i. 

Trenger du tips til hvordan å få handlet de siste gavene så kan du lese gårsdagens innlegg her, Unngå stressfella; Seks enkle tips til hvordan du kan komme i havn med julegavene før du går av skaftet

En giverglad hilsen

Mia

#julegave #hjertegave #gimedhjertet #julestress #merennengave #diverse #samfunn

12 kommentarer
    1. Det gjelder egentlig å begynne tidlig nok, så det ikke FÅR blitt stress.. Men jeg får aldri begynt tidlig nok…Så noe stress blir det… Jeg har egentlig lyst å lage alt. Neste gang skal jeg begynne i romjula.. 😀

    2. Kjempefint skrevet. Jeg er så enig. Alt dette gave hysteriet ødelegger hele poenget med jula.. Det er gaver fra hjertet som er koselig. Synes hovedfokuset burde være på det å være med hverandre <3

    3. Janne: Det å være sammen er også veldig viktig, spesielt for barna 🙂 Hvem husker ikke den magiske følelsen på julaften som barn? Men liker det å sette av noen minutter i den travle hverdagen til å tenke på den enkelte også. Å siden jeg bruker hele året blir det ofte noen minutter 😀 <3

      Ha en kjempefin dag

    4. Jeg er så enig med deg! og jeg prøver også å finne noe som passer de forskjellige..og det er jo DET som er vanskelig..hihih..men jeg lider nok av beslutningsvegring..og da er det vanskelig å bestemme seg…skal jeg den? eller kanskje jeg finner noe bedre siden? også holder jeg på sånn..hihih..men blitt flinkere med mannen som hjelp! Ta den, og det holder! det er tanken som teller uansett!! mener nå jeg..:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg