Blå sløyfe pepperkaker med melisglasur (baketips og oppskrift på glasur)

Man kan da ikke gjøre mindre stas på mannfolka, så i ekte Movember stil ble det blå sløyfe pepperkaker! Siden jeg er så utrolig flink å bake kjøpte jeg ferdig pepperkakedeig fra Bakehuset nord-norge. Hadde forberedt meg på at det skulle bli klissete, så kjøpte mel i tilfelle. Men skal innrømme at jeg tok feil av Bakehusets evner til å lage pepperkakedeig. Kan ikke si så mye om smaken siden jeg ikke kan spise gluten, men med tanke på hvor mange gubben “prøvesmakte” så føler jeg meg trygg på at de var spisende. 

Hvordan beholde formen på pepperkakene etter kjevling og utstempling? 
Det vanligste problemet når det gjelder pepperkaker er at figuren krøller seg når man skal løfte den fra benken. Vi har vell alle opplevd en veldig lang og mager gris, eller et veeeldig høyt og skakk juletre. Sløyfer er ikke noe enklere, etter mye slit i oktober fant man omsider på et triks eller to.

Steg for steg
– Klipp bakepapiret i to
– Kjevle en del av deigen flat
– Bruk den tynneste steikespaden du kan oppdrive. Lirk den under, litt litt rynker kan forekomme men de retter seg ut 
– Løft forsiktig deigen opp ved hjelp av stekespade og ei flat hånd. Legg den på ene halvdelen av bakepapiret
– Stikk ut kakene, så mange du klarer
– Fjern deigen rundt

Det ble ikke rent lite pepperkaker, noe min samboer var svært glad for



Denne gangen laget jeg melisglasur med eggehvite, den ble utrolig god å jobbe med, anbefales å prøve ut!

Oppskrift på melisglasur:
500 gram melis
100 gram eggehvite (ca. 3 egg)
En liten sprut sitronsaft

Pisk i miksmaster og ha i konditorfarge om du ønsker farge på glasuren.

Brukte nesten en hel liten tube med blå konditorfarge, men den nektet å bli mørkere. Laget en hvit bare for å vise at joda, de er faktisk blå.

Pepperkakene ble levert til Vardesenteret UNN (Tromsø), håper mange kan kose seg med dem til kaffen i løpet av Movember

En blå Movember hilsen

Mia

#pepperkaker #melisglasur #oppskrift #tips #baking #movember #prostatakreft #profo #bevisstgjøring #kostilkaffen #blåsløyfe #vardesenteret #unn #matforvanligefolk #enkelbaking #mat #baketips 

14 kommentarer

Siste innlegg