En helt vanlig dag…

Når man har morgenrutiner så regner man med de utføres på autopilot. Ja, kunne du glemt tannpussen? Jeg har til og med en ganske så slavisk rekkefølge på badet. Kledde på meg fjeset i morges, slik mange gjerne gjør når man skal ut å møte andre mennesker. Kom hjem å oppdaget at jeg hadde greit glemt mascaraen. Ikke første, og garantert ikke siste gangen.

Det høres kanskje ut som en liten filleting, men her er greia. Alle de små filletingene må vi fatigue-dyr konsentrere oss dobbelt og trippelt opp for å gjøre, hver bidige dag. Ting som du tar for gitt, ting som jeg brukte å ta for gitt. Det stjeler av energien, det stjeler valutan min! Jeg har bare en viss ‘sum’ energi daglig, gir jeg av pengepungen så vokser det ikke magisk tilbake. En hvil på sofa funker ikke, batteriene er defekt og laddes ikke. 

De små dagligdagse tingene som man ellers ikke tenker over stjeler utrolig mye. Bare det å ordne seg ny saft kan være utfordrende. Plutselig ligger både den gamle saftskvetten og glasset nederst i søppelbøtta. For i et lite øyeblikk klarte man ikke å holde fokus, man klarte ikke konsentrere seg nok om en oppgave som i seg selv skal være jævlig enkel! Forestill deg mange slike ‘små’ øyeblikk hver eneste dag, hver eneste time.

Er det rart man blir frustrert?

Energi er min valuta, å noen ganger mister jeg kronestykker på veien ut av badet…

En fatiguebefengt hilsen

Mia

#fatigue #hukommelse #konsentrasjon #helse #livetetterkreft #senskade #ettervirkning #brainfog #tilbaketillivet #hverdag

19 kommentarer
    1. Det er ikke ofte, men det hender jo jeg detter helt ut av alt som kan kalles fokus. Jeg har lært å lete etter ting i kjøleskapet, blant annet, og i skoene ute i gangen som ikke blir brukt så ofte.
      Jeg husker jeg hadde jobbet beinhardt med en stil på skolen som skulle leveres kl. 08.00- sharp!
      Jeg hadde ikke skriver hjemme så jeg lagret den på en minnepenn- sjekket tusen ganger at jeg faktisk hadde fått lagret den. Kommer tidlig på skolen på leveringsdagen for å rekke å skrive den ut på biblioteket før timen begynte. Kunne ikke finne minnepennen noen plass! Jeg endevendte sekken, jakken, bukselommene og det som var- null tegn til den. Så kjipt å komme til timen uten å kunne levere noe man hadde jobbet så hardt med!
      Kommer hjem og finner ikke minnepennen der heller. Jeg veit jeg hadde den på morgenen for å legge den i sekken. Begynner å rydde hele leiligheten, for jeg skulle finne den, selv om vi hadde fått beskjed om at vi ikke fikk levere de etter fristen. Fant den ingen plasser fortsatt. Blei sulten, åpner kjøleskapsdøren og der ligger minnepennen oppe på smørpakken! Bahh.

    2. Uff..ja det stjeler mye energi..kjenner meg litt igjen..Men etter at jeg sluttet å jobbe, så klarer jeg og holde en viss orden i hue om dagen..når alt går som vanlig..hihih…Så hverdager, med vanlige ting det er det beste..ingen nye ting, og uforutsette ting.. Er ingen god følelse..føler meg deg!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jah, dager med rutiner fungerer best 🙂 Oppføring i boka på alt som måtte være ‘nytt’. Jobber ikke for tiden, våger ikke tenke på hvordan det skulle gått! Hadde nok blitt noen historier ihvertfall 🙂 Ha en kjempefin mandag

    4. Ja innimellom detter jeg litt ut av rutinene selv og glemmer dagligdagse ting… Men det høres frustrerende ut å ha det sånn hele tiden og aldri føle seg uthvilt…. <3

    5. spisogspar: Ja, vi har alle vært der til tider 🙂 Forskjellen er bare at det ikke går bort, å man bruker mye tid og energi på å komme seg igjennom dagen uten å bomme alt for mange ganger 😛 Litt tragi-komisk er det jo noen ganger da! Må kunne flire litt av seg selv, ihvertfall i etterkant 🙂

      Ha en kjempefin kveld <3

    6. Uff det høres slitsomt ut ja 🙁 At de går mye krefter på sånn som vi tenker er VANLIG, og rutinepreget. Vil det gå over? Fatiguen?

    7. frodith: Det kan gå over, de vet ikke. Kreftlegen er like optimistisk hver gang 😛 Men det svinger, jeg har gode stunder og topper der man ikke fungerer. NÅ er jeg faktisk inne i en god periode fatigue-messig. Det vil si jeg er sliten og trøtt, men trenger ikke sitte etter dusj eller ligger langflat på sofa uten evne å strekke meg etter fjernkontrollen 🙂 Nå blir jeg bare sliten og surrete 😛 Hehe… man må nyte de øyeblikkene også! Men mascaraen idag fikk meg til å tenke på hvilken omstilling det er i hverdagen. Alt må planlegges i forkant, og alltid ha en mulighet til å avbryte om fatiguen kicker inn.

    8. Kjenner meg igjen i dette. Her kommer det innlegget jeg la ut om “Skje- teorien” ^^ Vet ikke om du har sett den? 🙂 Fant det på nettet, er ei annen dame som har skrevet denne 🙂 Veldig fin beskrivelse egentlig. For meg så gjelder det jo for fibromyalgien.

    9. Søtmonsen ): Mener jeg leste noe slikt i fjor engang 🙂 Går litt i samme banen ja, bare at jeg tenker på det som penger. Koster å gjøre ting! Ja, fibro gir jo også fatigue 🙁 Nyt de gode dagene søte du <3

    10. åh så vondt 🙁 Jeg blir sliten av dagligdagse ting, så kan kanskje forstå det litt, og det er så slitsomt! Ting som andre tar for gitt..

    11. Haha, kjenner meg godt igjen, har aldri klart å glemme mascaraen, men mye annet. Og så kommer det så mye dumt ut av denne munnen og jeg forstår virkelig ikke hvorfor, jeg tenkte jo ikke på det ordet en gang 😛 Prøver å ta det med et smil eller egentlig latter, men til tider blir man jo veldig frustrert.
      Håper du får en fin uke!

    12. Mia – du er utrolig treffende i dine kommentarer! Flott språk, sånn at vi kan kjenne på kroppen hvordan du har det. Det er viktig arbeid du gjør med å skrive bloggen – stå på !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg