En ekte nordnorsk 17 mai feiring

I morgentimene valgte facebook å gi meg et minne fra ifjor, alltid like gøy å se hvor mye man har endret seg på ett år. Mer hår på hodet og bikkja er like fin.

Du vet du bor i nord når menneskeflokken trosser bitende kald vind i sentrum, pyntet og oppdållet for anledningen. Det eneste jeg angret på var at skjerfet ble igjen hjemme. Trøstet meg litt med å se på de som absolutt skulle gå i bunad uten allværsjakke, man kødder ikke med bunadspolitiet! Noen forsøkte å tulle seg inn i det tynne cepet sitt uten hell, eksempelvis hun stakkarslige blodina midt på bildet under.

Det var egentlig ganske lite mennesker traskende i sentrum denne fabelaktige dagen. Vi var jo ikke akkurat tidlig ute, mange hadde nok vendt nesen hjemover allerede. Tvilsomt at det var været, vi er da vikinger?

Det er ikke 17 mai uten å stoppe innom Sweet heart for å se på mengder med unødvendig snop… som man egentlig kan kjøpe alle andre dager i året også.

Ungen er som unger flest ønsket å få en gassballong på selveste nasjonaldagen. Vi begynte å jakte på utvalget, det så ut til å ha blitt tynnet kraftig ut iløpet av dagen. Hun er for gammel til Hello Kitty og den type ballonger, nei her måtte det noe stilig til. Omsider fant hun en blå sommerfugl med gule prikker, alt annet enn barnslig. Min søster spurte hva de kostet, en dame som stod ved siden av svarte med et matt smil, 150 kroner. Så mye for en ballong fylt med gass? Ungen er ikke som unger flest, hun ønsket ikke en så dyr gassballong. 

Vi forsøkte forøvrig også å finne noen lag eller foreninger som solgte gassballonger, men fant ingen. Sluttet de av tidlig?

Etter å ha utført vår forpliktende hutring på nasjonaldagen for denne gang vendte også vi snuten hjemover. Magen rumlet og middagen lokket hjemme hos mamma. Nå hadde vinden holdt oss med selskap en god stund, skulle bare mangle at skyene ikke skulle åpne seg.

Tror jeg mistet viking genet med vekta gitt… brrrr

Vi nordboere kan improvisere, funker det ikke å grille, så fikser vi mat innomhus. Godt utvalg med burger, grillribbe, koteletter og mye snadder tilbehør. Smakte like godt!
 


Magen ble mett og bikkja stumpet av på gulvet, trøtt og fornøyd. Jeg tror hunden har forstått det, både hodet og kroppen min var utslitt av støy og trasking i byen. Vi avsluttet tidlig, å hoppet rett i slummeklærne hjemme. Alt i alt en knallgod men kald nordnorsk feiring!

Gratulerer med dagen og god klem fra meg

#nordnorge #tromsø #17mai #nasjonaldagen #norge #feiring #grilling #kaldt #hverdag #familie #minne

12 kommentarer

Siste innlegg