Solen har sviktet meg

Får jevnlig blodet mitt undersøkt hos fastlegen, greit å følge med når man mangler både det ene og det andre. Denne gangen var jeg optimistisk på en av prøvene, smilte bredt til legen å sa, nå MÅ D vitamin nivået være greit. Vi har jo hatt strålende sol før skyene dukket opp igjen. Han smile nesten like bredt tilbake å nikket bekreftende, det trodde han også.
 

a face
Licensed from: iimages / yayimages.com

Skal love dere jeg ble paff når brevet fra legen kom dumpende ned i postkassen, måtte lese det to ganger:

«Det vil være fornuftig å ta et D-vitamintilskudd på en periode, f.eks. 3 måneder, og så ta en kontrollprøve igjen etter dette. Jeg sender en resept på D-vitamintilskudd, Divisun, til apoteket»

Solen har sviktet meg totalt, var så sikker på at nivåene hadde kommet seg opp. Sist jeg skrev om D vitamin mangel lå den på 21, ikke alvorlig, men lavt nok til at legen anbefalte å ta tilskudd i form av Nycoplus D3-vitamin 20µg, som jeg fikk kjøpt reseptfritt på apoteket. Hva verdiene ligger på nå vet jeg ikke, det nevnte han ikke i brevet (jeg liker å vite). Skulle tro de er lavere siden han sendte resept til apoteket, men hva vet vell jeg. Etter hva jeg forstår er normale verdier 50-150.


Klarte ikke å finne store forskjellen på Divisun og Nycoplus, annet enn at det ene er et legemiddel og det andre et kosttilskudd. Virkestoffene som skiller?

Pillene eller solen?
Da er det bare å finne fram trakta å trøkke enda mer vitamin D ned i gapet, å det i SOMMER månedene! Når de tre månedene er passert så har jeg ingen måte å vite om det var pillene eller solen som fikk nivået opp. Om nivået går opp da, det velger jeg å tro ihvertfall.

Kan vell greit si at det meste havner på klageposten over daglige smerter, au! Skal ta meg en alvorsprat med solen… you had one task, and you FAILED! Får håpe pillene gir den stabukken litt drahjelp.

En slapp hilsen
Mia

#dvitamin #vitamin #vitaminmangel #blodprøver #tilbaketillivet #tilskudd #sol #sommer #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg