Ett år til med trygghet

Min samboer sier aldri til meg når tiden er inne til å fornye kontrakten på leiligheten. Jeg er fult klar over årstiden, men aldri presis når det skal skje, det har variert litt i årenes løp. 
 

Composite image of couple holding small model house in hands
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

For de som ikke visste det mistet vi nesten leiligheten samme sommeren som jeg ble syk. Vi pakket og solgte unna mye og mer, fult klar for å flytte. Eneste problemet var at vi ikke hadde noen plass å flytte til… Boligmangel og skyhøye priser gjorde ikke saken enklere. Vi tok turen i banken, men fikk blankt nei på lån. Søkte om kommunal bolig, men også der fikk vi nei, vi var ikke prioritert. Forsøkte det meste, men ingenting kunne sikre oss tak over hodet.

Hva skjer egentlig med alle de som ikke blir prioritert, må de bo på gata i verdens rikeste land?

For oss ordnet det seg, vi fikk til slutt leie videre. Heldigvis… For kort tid etter fikk jeg diagnosen brystkreft. Jeg tror det berget oss og forholdet at taket over hodet idet minste var intakt iløpet av den perioden. En liten smule trygghet i en ellers utrygg hverdag.

Nå kunne samboeren ringe å meddele at vi får leie ett år til! Da kan vi senke skuldrene dette året også, men straks solen titter fram igjen til neste år vil bekymringene komme. En dag håper jeg vi kan ha en trygg bopel, en plass vi kan kalle vår egen. En plass vi sammen kan bli gammel og grå. I mellomtiden får vi leve litt utrygt fra år til år. Skal love dere det er ikke enkelt å leve utrygt, man våger ikke å planlegge noe for fremtiden. Siden det havner rett før sommeren kan vi heller ikke sette på kalenderen at man skal reise bort, før vi vet ordet av det må man flytte.

I ett år til kan vi senke skuldrene, puste ut og søke trygghet under taket.

Mvh

Mia

#hverdag #utrygg #trygghet #leilighet #ettårtil #bopel #bolig #samfunn #boligløs #leieboer

8 kommentarer
    1. .. MÅ dere bo i selve byen? Kan dere ikke flytte 30min -1t unna byen? Billigere både å leie og å kjøpe.
      Om pengeboka ikke er stor nok for fast bolig, hvordan har dere råd til ferie da?

    2. Så bra at enda et år er i boks!! Satser på at det fortsetter sånn så lenge dere vil bo der!! 👍
      “Hun der” vet kanskje ikke at man som arbeidstaker er pålagt å avvikle tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden hvert eneste år? For ikke å snakke om hvor godt det gjør for kropp og sjel å ha en ferie å se frem til? Ferie trenger jo ikke å koste et helt boliglån… 😉

    3. Roberth: Back at ya! Vinner vi 200 mill her i gården, så blir det hus på både dere og bikkjene 😀 Hvor stor er potten nå? Jeg lar den bare surre og gå, håper på en overaskeleses telefon.

    4. Hun der.: Unnskyld meg. Vi bor faktisk 30 min unna byen, om du tar buss slik jeg gjør. Bor ikke på selve Tromsøya, å ville aldri ha bodd der heller. Jeg har ikke bil, og bussforbindelsen til det du sikter til er nesten ikke eksisterende. Det ville kanskje være litt vanskelig når man skal til legen/sykehuset jevnt og trutt?

      Du definerer kanskje ferie som å reise til syden eller London. Jeg definerer ferie som å kjøre en tur til bestemor i ei uke. Har aldri sagt jeg har råd til å reise lengre unna.

    5. Anonym: Jaaa, håper virkelig det 😀

      Hun der antar ting som hun ikke har peiling på.

      1. Bor ca. 30 min unna byen med buss.
      2. Lengre unna så vil bussforbindelsen bli dårligere, og jeg må kunne komme meg til sykehus/lege titt og ofte. Har ikke hatt råd til å ta lappen. Ville da også miste muligheten til å være frivillig på Vardesenteret.
      3. Definisjonen av ferie ‘hun der’ har er nok ikke den samme som min. En uke til bestemor, eller til min samboers familie er ferie nok (de bor i Trondheim). Trenger ikke være London eller syden.

    6. Så dumt dere bare kan leie et år av gangen. Vi leier også, men har tre års kontrakt, og det er litt godt 🙂 Vi har heller ikke hatt råd til bolig, pga bare en av oss som får lån. Og da får vi ikke særlig større enn et-roms-leilighet..nesten hvor vi enn prøver. Og jobben min er i byen så sånn er det. Litt sær utdannelse, så ikke BARE å bytte heller. Vi har også hatt ferier, til en billig penge, selv om vi ikke har millioner til egen bolig, så det der skjønner jeg godt 🙂

    7. frodith: Ikke alt er sort hvitt nei, er alltid grunner til at man bor der man bor. Eller at man leier og ikke eier ect. Så bra at dere har 3 år i slengen, da er man litt roligere 🙂 Håper også dere en dag får noe helt eget <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg