Refleksjon og sortering av verktøy

Det var veldig merkelig å våkne til måkene som skrek i morges. Ingen utsikt over Montebellosenteret utenfor vinduet, ingen lange korridorer med dekorative dører, ingen hilsninger på morgenkvisten av trøtte men blide fjes. Ingen ansatte som sprang med støvsugeren, danderte frokost og satte oss igang med God morgen møte. Det var bare oss to og den våte snuten til bikkja. 

Etter litt rulling i senga kom vi oss fort opp. Jeg stilte meg spent på vekten, hadde maten fra Montebello gjort utslag? Jeg fantaserte rundt å lage et innlegg med tunge nyheter, kiloene har lagt seg på beinet. Trådde spent opp, tallene lyste imot meg, 37,9 kg. Det var litt skuffende, trodde strengt tatt det skulle være mye mer enn som så. Men tok meg litt i det, har jo vært aktiv i 2 uker. Og hva har jeg lært fra foredragene, skal ikke gi ut like mye som jeg tar inn. Altså har jeg brukt litt for mye av drivstoffet per dag enn hva jeg burde for å få enda mer vektøkning. 


Etter gruppesamtale: For oss som skal OPP i vekt.

De fleste av dere vet at jeg har fatigue, og ikke rent lite heller. I noen perioder går det høvelig greit, andre ligger man langflat på sofa. Etter dag en på Montebello gråt jeg på rommet, var så søkke sliten. Kom jeg til å klare den overveldende planen, alle de aktivitetene? Fant fort ut at så lenge man er i bobla går det på et vis, man pusher seg til det ytterste. Uke 2 var mer avslappende, da valgte man mer fritt ut fra energinivået. 


Første uken

Når vi var på vei hjem med toget begynte hodet mitt å koble mer av, ordene stokket seg som perler på ei snor. Krevde stor konsentrasjon å føre en samtale. Som ei knall dame sa idet ordene begynte å gå i surr -Nå beveger du deg ut av bobla.

Kan greit si at to uker med Energibalanse i hverdagen var verd det. Har så mange nye verktøy i bagasjen at jeg må bruke helga til å reflektere litt, sortert ut noe av det man har tatt med seg hjem. Da snakker jeg ikke bare faglig, men også alle de gode menneskene man har møtt. Rørende og lærerike historier som man har høstet fra hverandre. Det er så rart å ikke spise lunsj sammen med dem akkurat nå. Savner dere alle sammen <3


Fritid på Maihaugen

Det er så flott å vite at det finnes en slik plass som virkelig tar livet etter kreft på alvor. De ‘friske’ rundt oss forstår ikke helt hvordan det er å leve med endringene som mange opplever av kreft og etter kreftbehandling. På Montebellosenteret får vi og våre pårørende virkelig se at man ikke er alene. Det hjelper så utrolig mye å snakke med likesinnede, andre som er i samme båt. Ikke bare for meg, men også min samboer trenger å føle at han ikke er alene som nærstående.


Home sweet home, Tromsø <3

Vi skal nå legge beina høyt og slappe ordentlig av i helgen. Jeg har lagt inn bestilling på sprø kyllingvinger med hotsauce, ris og laktosefri rømme. Til dessert blir det nydelige krokodiller som jeg fikk tilsendt fra flotteste Elevele rett før vi reiste. Neste gang tar vi med oss tøfler eller tilsvarende, så deilig å gå rundt uten sko, ingen svette tær i heimen!

Mvh

Mia

#montebellosenteret #mesnali #maihaugen #refleksjon #verktøy #lærerikt #historier #oppivekt #sliten #fatigue #helse #tilbaketillivet #livetetterkreft #senskader #kreft

8 kommentarer
    1. Hei mia . Kjekt å lese på bloggen din . Det var veldig rart å våkne hjemme i min egen seng . Var litt skuffet når ikke ferske rundstk og frokost var på borde når jeg sto opp 😊😊. Skal nå ha en rolig og avslappene helg så begynner min nye hverdag på mandag 😊. Savner dere , håper vi sees 😊. Klem

    2. Savner dere begge to. ❤️
      Takk for gode opplevelser, nære samtaler og harry humor! 😂
      Rart å tenke på at montebellofamilien er spredt så langt fra hverandre, men inni hjertet er dere alle sammen.
      Masse klæm frå oss!!❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg