Reiseangst deluxe edition!

I morgen er den store reisedagen…
De som kjenner meg godt vet at det ikke er lenge siden jeg overvant angsten mot å ta buss, å da gjelder det forøvrig bare min vante rutebuss. Skifter jeg til en ukjent rute vil nok angsten være like synlig igjen. Det at jeg reiste alene på konferanse i september føltes som en stor bragd, du aner ikke hvor stolt jeg var! Selv om jeg kunne se ut som en forvirret hodeløs kylling der jeg svirret rådvill på Gardermoen. Man vokser av å utfordre seg selv. Har jo reist denne ruta før, men det holder ikke… I tillegg får jeg shut down i hodet når det skjer mye på en og samme gang. Heldigvis har jeg med kart og kompass, aka gubben!

Det er ingen romantisk reise med denne tøtta! 
 

Blurred passingers airport
Licensed from: vilevi / yayimages.com

Hvordan skal jeg pakke? 
Jeg er vant til å tråkke i salaten, blir ikke overasket om jeg pakker helt feil. Vi gjorde det sist, værmeldingen hadde da påstått at det skulle være overskyet hele uken. Vi slengte tilsvarende i kofferten. Når man omsider kom fram viste det seg at vi havnet i Lillehammer på årets varmeste dag! Å her kom vi reisende nordfra, godt hyrt for en kjølig uke. Den feilen ønsker jeg ikke å begå på nytt… det ble tre dyre timer i Lillehammer der man også måtte finne nye sko. De jeg hadde var lang og sort, en uke med fotsvette ønsket jeg ikke. Har forhørt meg om klimaet i april, men det kunne visst variere fra 15 plussgrader og sol til realt vinterføre.

Det er trening på agendaen, så må ha med ekstra skift til slikt for både ute og inne. Boblebukse, vinterjakke, hansker, fleece, superundertøy, utesko, innesko, badedrakt (som ikke er en enkel sak når man er liten å mangler pupp), for ikke å snakke om vanlige klær og penklær til siste kvelden. I går hadde vi den store pakkedagen, gu hvor jeg hater det! Stress og fatigue går ikke så godt sammen. To ganger ga Sigurd meg en pose, begge gangene svarte jeg -Hva skal jeg med denne? Var visst jeg som ville ha de posene, i skrivende stund husker jeg ikke til hva. Det var sikkert kjempeviktig.

 

Low section of woman kneeling on overstuffed suitcase in bed
Licensed from: moodboard / yayimages.com

Må pakke riktig innenfor vekta. 
Har ikke råd til å betale for ekstra bagasje, så det må stappes korrekt i kofferten. Kjenner jeg kommer til å bli rimelig frustrert og forbanna om jeg har brukt penger jeg ikke har på klær jeg ikke trenger, og plass i kofferten som kunne ha vært brukt til noe helt annet. Ja, på grensen til å snu å reise hjem igjen fortvilt. Har tendenser til at boblen kan sprekke når jeg har stresset med noe over lengre tid.

Borte bra, hjemme best!
Du har sikkert forstått at jeg ikke er glad i å reise, holder meg helst innenfor mine egne fire vegger. Her kan jeg ihvertfall ikke gå meg bort. Nå skal jeg altså være i hele to uker borte fra hjemmet og bikkja. Kommer til å savne dotten min, ingen fotvarmer som snorker i senga. Får be gubben ta på seg en genser å krølle seg i fotenden. 

Reiseangst delux edition!
Denne dama har ikke de flotte sommerfugglene som kiler i magen. Det er sinne, utmattelse, frustrasjon, forvirring, og en god mengde katastrofetanker. Om du skal missforstå meg, så gjør det korrekt. Jeg har ikke flyskrekk, elsker høyder og knipser bilder av den vakre jorden vår som en Gudinne svevende over skyene. Det er en kompleks sak som ville krevd en lengre avhandling å forklare. Kort fortalt, jeg hater å reise!

Den siste tiden har fatiguen vært verre, etter en times tid i fjæra på torsdag er jeg enda utslått. Hvem skulle tro at friskluft kunne sette en person så ut av spill. Fatigue er intenst til tider!

Mye å glede seg til
Missforstå meg rett, jeg gleder meg også. Det er bare selve turen og lengden som skaper kaos i hodet mitt, som bringer angsten til overflaten. Gleder meg til å treffe mennesker i samme situasjon, danne nye vennskap. Nyte de nydelige omgivelsene ved Montebellosenteret, og få flere gode verktøy med meg på veien videre. Er spent på hvordan den fysiske aktiviteten vil være i forhold til fatiguen min. Kroppen skal ihvertfall få godt med næring, de har fantastisk mat. Nesten så man kunne sagt jeg skal i to uker gå på restaurant hver eneste dag! Legger på enda en god tanke, tenk så mye penger vi sparer på å slippe å handle mat. Vi kommer til å reise derifra med rikdom både på konto og i sinn.

Lite blogging i to uker
Dukker det opp en nyhetssending -Dame (29) forsvunnet på Gardermoen, så vet dere at det er dette rothodet som har klart forville seg bort fra både mann og bagasje. Det blir nok ikke så veldig mye blogging de to neste ukene, dårlig nett der nede. Gjør ingenting, er greit å leve litt i Montebello-boblen. Men følg meg gjerne på instagram, der skal jeg forsøke å slenge ut litt bilder fra paradis.

I morgen flyger man over fjell og sjø!

En forvirret hilsen

Mia

#reise #bagasje #pakking #lillehammer #montebellosenteret #bortebrahjemmebest #angst #hverdag #kreft

3 kommentarer
    1. Lykke til med reisen, flott at du tenker du må utfordre deg selv 🙂 Hva er montebellosenteret igjen, har det noe med sykdommen din å gjøre? 🙂

    2. frodith: Tusen takk! Montebellosenteret har kurs/rehabilitering for kreftrammede 🙂 Nå er jeg frisk fra kreften, men sliter med senvirkninger som de fleste andre der. Noen flere verktøy i kassen for å komme seg tilbake blir godt å ha med

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg