Smakstest næringsdrikk og fettmulsjon

La oss snakke om næringsdrikke og fettmulsjon. Kanskje vil du en dag trenge det selv, eller kjenner en som må drikke slike. Hvordan i alle dager skal man finne den beste smaken? Håper dette kan være en fin guide igjennom de utrolig mange smakene som finnes der ute, gi den du er glad i det beste! 


Næringsdrikker er som kjent et fullverdig måltid, og fettmulsjon er til de som trenger ekstra tilskudd for å eksempelvis gå opp i vekt. For det første ingen næringsdrikker smaker godt, alle har litt kunstig preg over seg, men noen mer enn andre. De melkebaserte kan minne litt om slike slanke-shakes som mange har prøvd en eller flere ganger. Det viktigste rådet er å servere dem kald, gjerne med isbiter i et lekkert glass. Lunken eller varm næringsdrikk smaker alt annet enn godt å vill gjøre vondt verre for den som ikke får i seg nok næring. Personlig foretrekker jeg compact, samme næringsinnhold men mindre mengde.

Jobber du med helsesektoren ber jeg på mine knær, tenk deg to og tre ganger om før du serverer! En lunken og uappetittlig næringsdrikk kan ha motsatt effekt…

Nutridrink melkebasert (200ml og compact 125ml)


BEST I TEST
Kaffe – Tenk gjerne iskaffe, mokka eller eventuelt milkshake med kaffesmak. Ingen overveldende smak av kaffe, men et lite hint. Du trenger derfor ikke være noe stor kaffedrikker for å like denne
Kakao – Nydelig! (kun i 200ml)
Mokka – Som en blanding av kaffe og kakao 

ETTER REKKEFØLGE
Skogsbær – God og frisk (få som har den inne i compact)
Røde bær – Forfriskende blanding av røde bær
Jordbær – Litt kunstig preg, men smaker forholdsvis godt
Banan – God på smak, men kan fort blir overveldende. Anbefaler derfor å variere med andre smaker

STYR UNNA!
Vanilje – Om du liker å drikke vaniljesaus, så for all del slå deg løs. Vil påstå denne ikke egner seg som drikke, men kan godt brukes som vaniljesaus.
Mango – Et stort NEI, denne er utrolig ekkel på smak. Mango kunne ha passet i juice, men ikke som melkebasert 

Nutridrink juice (200 ml)

Advarsel, ekstremt søtt! Man skulle tro juicebasert funket veldig fint i denne sammenhengen, spesielt tropisk og eple. Fikk et ekkelt klissete sukkerbelegg i ganen og på tennene. Er du vandt til sukkerbrus kan det kanskje gå greit. Alle får egentlig stryk, men trekker fram en som skilte seg fra resten

BEST I TEST
Tropisk – Ikke i nærheten av tropisk nektar. Virker som de har vært litt vill og gal, blandet alle smakene i en og samme. Den er slettes ikke så ille, jeg får ikke sitronfjes av å drikke den for å si det slik. Som alle de andre er den klissete, men gir ikke i nærheten det samme sukkerbelegget i ganen

Skogsbærsmak Den var noe intens kunstig bærsmak, ettermsaken satt seg fast som litt bitter. Etter noen slurker måtte jeg gi opp, den ble litt vell i meste laget 
Eple – Hadde håpet den skulle være som eple juice, men det var en veldig kunstig smak.
Appelsin – Utvannet appelsin som både lukter og smaker kunstig
Jordbær – En av de bedre på smak, men klarte ikke spore så veldig mye jordbær i den. Ettersmaken henger ikke like lenge igjen som på de andre

Nutridrink Fortini Smoothie

Den gjør seg sikkert kjempegodt som is slik damen på apoteket foreslo. Men å drikke var den rett og slett skrekkelig. Ufattelig søt, men den samme falske ettersmaken som juice. I mitt naive sinn så jeg for meg at denne måtte da smake smoothie… ikke det nei. Fikk dessverre ikke prøvd den som is

Resource (200ml og compact 125ml)

Sammenlignet med de andre har Resoruce tykkere konsistens, kun fått smakt tre stykk og trekker derfor fram den som var best av dem alle

BEST I TEST
Kaffe – Denne var faktisk av de bedre. Noe kraftigere kaffesmak enn Nutridrink, du bør derfor like kaffe i utgangspunktet 

Cappuccino – Skarpere kaffesmak enn Nutridrink sin kaffe, enda den er mer utblandet med kakao preg. Med en ettersmak jeg ikke helt klarer å sette fingeren på
Jordbær –  Var grei å drikke, helt til jeg skulle ha litt luft. Da ble det et seigt belegg i hele munnen

Fresubin (200ml og compact 125ml)


BEST I TEST
Cappuccino – Smakte faktisk veldig godt, hvor mye cappuccino den smakte kan diskuteres. Smakte mest sjokolade, så er vell nærmere mokka egentlig


Sjokolade – Absolutt ikke verst, denne anbefales! Kjøpes inn for å skape litt variasjon fra Nutridrink 
Skogsbær – Overraskende god! Det var ingen overveldende smak og melkebasen var perfekt tykkelse 

STYR UNNA!
Karamell – Luktet godt, men karamellsmaken ble fort alt for overveldende
Aprikos/fersken – Ingenting godt å si om denne smaken!

Fettmulsjon Fresubin og Calogen


BEST I TEST

Fresubin 5 kcal SHOT 
Sitron – Smaker høvelig ok, om man skulle sammenlignet den med noe så må det bli FOX. Denne gir litt mindre oljete belegg i munnen enn Calogen, noe som er grunnen til at den kommer ut som best

Calogen (nutridrink)
Nøytral smak – Får et oljete belegg i hele munnen som er vanskelig å få bort. Forsøkte å blande en liten mengde i biloa, mindre dose enn jeg skulle ta, men det hjalp ikke. Føltes som man hadde drukket en halv flaske tran. Ikke appetittvekkende med andre ord

ANBEFALINGER TIL SLUTT!
Husk dette er mine smaksløker, du liker kanskje noe helt annet. Eksempelvis syntes ikke min samboer Nutridrink juice med appelsinsmak var så ille, i følge han smakte det mer som søt solo uten kullsyre. Personlig liker jeg best iskald melkebasert Nutridrink compact, men tar til tider litt Fresubin for å variere. Av fettmulsjon går jeg for Fresubin 5 kcal shot med sitronsmak, den gir litt mindre av det oljete belegget i munnen. Calogen sin varte i flere timer. Dette har vært mitt liv en stund nå, og vet hvor vanskelig det kan være å finne de beste der ute. Ikke rart man blir lei smakene med tiden, det er derfor lurt å variere imellom flere.

Ofte setter ikke apotekene ut alle smakene i hyllene, hør med dem om det er en du ikke finner!

Lykke til med å finne næringsdrikk til deg selv, eller noen du er glad i. Før du velger til en du har kjær, tenk på hvordan du ville likt å få den servert

Hjertelig hilsen

Mia

#smakstest #helse #næring #ernæring #næringsdrikk #nutridrink #fresubin #resource #anbefaling #guide #næringsdrikkguide #fettmulsjon #bestitest #undervekt #kreftrelatert

19 kommentarer
    1. Mamma prøvde noen sånne rett før jul her, da hun slet med lungebetennelse og alt mulig annet. Men det smakte SÅ dårlig, synes hun, at hun ikke orket å drikke dem…Jeg kjøpte sikkert 6 forskjellige, og hun klarte INGEN 😛 En halv kanskje, og en slurk av en annen…Men hun prøvde ikke alle disse altså, bare 6 forskjellige, og hun MÅ jo ikke dette da. Nå er hun fit for fight og spiser vanlig igjen uansett 🙂

    2. frodith: Forstår henne godt, de smaker utrolig kunstig! Er en grunn til at jeg har forsøkt så mange forskjellige, man blir jo lei smaken av det samme hele tiden. Nå rulleres det i noen som jeg vet at jeg liker. Kommer det en ny så må den testes 🙂 Så snilt av deg som kjøpte litt forskjellig til henne <3

    3. Etter å ha drukket utallige næringsdrikker under og etter kreftbehandling har jeg en del av de samme meninger om de ulike drikkene som du har! Jeg synes forresten også nærings-dessert (husker ikke hva den het) var et greit alternativ 😊

    4. Så flotte tips! ja mannen min har tatt sånn slanke oprasjon og måtte drikke noen sånne rett etter oprasjonen..han syns de er grusomme alle sammen..hihih..men må man så må man..Godt å få høre tips om smaker..så slipper man kjøpe noen som er grusomme..men så klart..vi har jo forskjellige smaksløker..

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Forstår han godt, de er alt annet enn god! Har bare merket meg at mange går for de samme smakene, så tror det er noe i det 🙂 Men ja, vi liker forskjellige ting alle sammen ^^

    6. Disse er jeg godt vant med ja ^^ Både på sykehuset og sykehjemmet 🙂 På sykehjemmet der min mamma jobber, så lagde vi også en egen energidrikk 🙂 Med Vaniljeis, litt sukker, banan, eggeplommer, fløte smak som bær, syltetøy eller frukt eller noe sånt 🙂 Siden fløte og eggeplommer gir mye energi, og også vaniljeis som både er sukker og fløte i ;P

    7. Lever litt på slike om dagen. Når jeg først møtte begynne , fikk jeg servert melkebaserte , hadde ikke sjangs. Det var døden . Men så fill jeg appelsin, jeg synst den var heeelt FANTASTISK!! Den var rå god!
      Dagen etterpå, var den helt ok, verken mer eller mindre..
      men den er blandt de beste jeg har smakt fordi.
      Har ikke truffet på noen bedre- kaaaanakje jorbær, den smakte ikke jordbær, men den smakte ikke direkte vondt heller!
      Så jeg har konkludert med at de juice baserte er bedre en melkebaserte ( for meg)
      Men gleder meg til jeg ikke må ha de lenger og kan fungere uten 3-4slike om dagen!

    8. Moving On: Juice ble alt for søt etter min smak, men skulle jeg anbefale en der så må det være tropisk 🙂 Den var ikke så ille. Er rimelig lei melkebasert nå, men compact går ned, de er små men samme næringsinnhold. MEN de må være kald, ellers sier det stopp 😛

      Forstår godt at du gleder til å slippe å drikke dem <3

    9. Jeg har smakt meg gjennom de fleste smakene av Fresubin, Nutridrink og Resource.
      Mine favoritter er:
      Resource 2.0 fiber, sjokolade – den smaker og lukter ordentlig sjokolade, gjerne som varm drikke.
      Resource Addera Plus appelsin – den har litt færre kalorier, men til gjengjeld smaker den ordentlig appelsin, ikke sånn halvveis som en del av de andre juicebaserte gjør.
      Supper er også greit som en variasjon. Tomatsmaken er grei, både Fresubin og Resource.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg