Når hodet lagger like mye i virkelighet som i spill

Har jo lenge visst at en ettervirkning fra kreftbehandlingen er at tankeboksen ikke helt fungerer optimalt. Det kommer ekstra godt til syne når man er avhengig av at slikt fungerer. Når man spiller skal man gjerne reagere så kjapt som overhodet mulig, la oss si det slik at mitt hode gir den samme effekten som lag. Når jeg løper rundt ser jeg derfor ut som en totalt nabb til tider. Merket først ikke noe til dette i det daglige, kom til syne når jeg spilte.

I mange spill er man avhengig av hurtig syn og bevegelse koordinasjon, god reaksjonsevne og konsentrasjon over tid.

Syn og bevegelses koordinasjon fungerer ikke optimalt. Ser hvor jeg løper, men øyet og hånden samarbeider ikke, det hender derfor jeg direkte løper inn i objekter. Sitat fra min samboer “jeg fulgte deg, å ente med å springe inn i to vegger”. Ja sånn går det når du lar den blinde lede! Øyet ser, men signalet til hånden går ikke like hurtig som det skal.

Som en direkte følge av at syn og bevegelses koordinasjonen er nedsatt blir også reaksjonsevnen meget dårlig. Jeg ser hva som skjer på skjermen, men prosessoren (aka hodet mitt) bruker ekstra tid på å reagere. Det hender derfor jeg gjerne står noen sekunder for lenge i farlig gugge på bakken når jeg spiller Diablo3, eller at jeg hiver ut abilities tilfeldig. Nå har du kanskje forstått at det som virker tilfeldig, egentlig ikke er det.


Greit at man rerollet crusader, da kan man stå i støff uten bekymring.

Et annet punkt som påvirker spillingen er konsentrasjonen. Jeg klarer å gi alt en kort periode, men da kommer fatiguen hurtigere til syne. Jo mer sliten, jo mindre konsentrasjon. Noe som resulterer i at jeg enkelte ganger soner ut, springer og dreper på autopilot, men har egentlig ingen aning hva som foregår rundt meg. Kun renspikka flask om jeg holder meg i live. Den manglende koordinasjon og reaksjonen blir også mer synlig når konsentrasjonen svikter.

Hvordan kan det sammenlignes med lagg?

Jeg nevnte sammenligningen med lag. Se for deg at du fyrer av et skudd, men ingenting skjer før etter noen sekunder, gjerne har det du siktet på rukket å flyttet seg. Slik fungerer det i bunn og grunn hos meg, i hodet mitt har jeg fyrt av det skuddet for lenge siden, men hånden har ikke enda utført oppgaven. Det samme gjelder lag der du springer rett i en vegg, i hodet mitt har jeg allerede skiftet retning, men hånden henger ikke med. Oppgaver som man tidligere ikke trengte å merke seg, det var jo en selvfølge.

Det er mildt sagt jævlig frustrerende, det gjør at man ikke spiller optimalt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt fortvilet over å ikke klare lette oppgaver i spillet, fordi hodet mitt lagger. Forsøker å si til meg selv, dette er trening, du trenger det! Det er jo faktisk sant, hodet blir ikke bedre av å ikke få brynt seg.

Etter jeg begynte å legge merke til det i spill, ser jeg det enklere i hverdagen. De stundene jeg bruker litt lengre tid på å reagere, svare eller skifte retning. Men det første jeg virkelig tenkte på var… hva om jeg hadde kjørt bil? Hva om jeg måtte ha bremset for et barn som løp over veien, men ikke rakk å få foten til å reagere i samsvar med synet? 

Heldigvis har jeg det ikke like ille som de i denne snutten i det virkelige liv, men det viser gjerne til følelsen jeg har ingame der reaksjoner skal foregå hurtig.


Tror hodet trenger en bedre forbindelse til kroppen!

Mvh

Mia

#lag #livingwithlag #lagg #gamer #spill #hodetlagger #laghead #fatigue #senvirkning #ettervirkning #tilbaketillivet #reaksjonsevne #konsentrasjon #koordinasjon #redusert

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg