Noen velger å legge igjen penger på byen… jeg velger bikkja

Det er nok ingen hemmelighet at jeg ikke har så mye penger å rutte med. Men bikkje, det har man! Kom over en artikkel på iTromsø (for lenge siden), dette koster hunden deg. Her summerer de greit opp hva en hund sånn circus koster i løpet av ett år. Nå har jo vår Jesper vært litt uheldig til tider, å ekstra utgifter hos veterinær har forekommet. Slikt skjer når man har et levende vesen i hus.

Siden jeg har lite penger, hvorfor velger jeg da å ha bikkje? Enkelt å greit gir en hund så mye kjærlighet at det ikke kan måles i penger! En hund gjør også mye for både psyken og fysikken. Den lille skrotten ga meg en grunn til å slepe meg ut av sofa å komme meg ut på tur med kroppen full av cellegift. Frisk luft i lungene hjelper mer enn noen aner! Er jeg trist og lei, så kommer bikkja kravlende opp på fanget mitt. Er jeg sint og frustrert springer han i andre enden av rommet, eller opp i annen etasje å boffer. Avleder matmor bort fra det som gjør henne sinna. Er jo et lite problem at jeg ikke får lov å ha nerd-rage på spill heller, da skal han få meg bort fra datamaskinen. 


Fjellturen sommeren 2015.

En hund kan bety så mye forskjellig for den som eier den.

Jeg løper ikke ut på byen å drikker meg drita. Har ikke vært full sia jeg var 17 år, det begynner å bli en stund siden… Jeg har vært ute på byen én gang i mitt liv, å da ble jeg forbanna på grunn av manglende sitteplass. Det ble ingen drikke kjøpt den kvelden, turen bar straka vegen hjem igjen. Hvem pokker koser seg med å få vondt i beina av å stå en hel kveld? Kall meg gjerne rar, men har aldri hatt dette suget etter alkohol. Er rimelig sikker på at jeg er trygg fra å ende som alkoholiker.


Fra artikkelen i iTromsø, dette koster hunden deg.

Det andre kanskje bruker på slikt, bruker jeg på bikkja. Å tro meg de ølboksene, vinflaskene og turene på byen koster faktisk litt i løpet av et år. Selv om du kanskje ikke er så ofte ute, eller drikker så veldig mye. Ting blir fort dyrt. Jeg vil anta at bikkja faktisk er rimeligere sånn sett, vi kjøper han mat, noen godbiter. Han ødelegger ikke lekene sine, så de har han til de blir så innslevjete og ekkel at matmor diskret kaster de i søpla. Han hadde en leke-and som jeg dristet meg til å hive i hans åsyn. Ente med at han satt ved søppeldunken å surket, jeg måtte fiske den ekle anda fram igjen.

Du velger å bruke penger på å bli lettere beruset, jeg velger kjærlighet fra en firbent og lodden skapning. Det handler om å prioritere, har man dårlig råd så må noe vike. Hva er viktigst for deg?

Du har sikkert forstått at alkohol kun er et av mange eksempler, men siden internett har en tendens til å missforstå understreker jeg det enda engang. Det er kun et eksempel, kanskje kaster du penger ut vinduet på helt andre ting!


Påsken 2015

Ekte vennskap kan ikke måles i kroner og ører!

Mvh

Mia

#hund #kjæledyr #økonomi #prioritering #mennesketsbestevenn #kompis #kjærlighet #vennskap

19 kommentarer
    1. Nå har ikke jeg hund lenger.
      men jeg har en katt, noe som gir utrolig mye kjærlighet.. Han er også påvirket av og vokse opp med hund, så han er ifølge flere venner av meg, en hund i katte forkledning!
      Han Har sykdommer som gjør at buffer konto MÅ stå med noen flere tusen lapper, fordi en vet aldri når en får bruk for de pengene.
      Men hadde ikke byttet han ut med noe i verden!! <3

    2. Moving On: De blir jo en del av familien, å da gjør man det beste for dem. Forstår veldig godt at den kontoen er fin å ha. Jesper har lært tre kattunger til å leke/rase, de samme kattene elsket å gå tur sammen med hundene. En bodde hos mamma, han hadde forsøkt å leke med en annen hund i nabolaget. Mamma møtte damen med hunden, som fortalte om ei katt som brukte å hoppe OVER hunden hennes…måtte jo være gal den katta. Hun lo godt når hun fant ut hvorfor 😛

      Jeg tror de formes litt av hverandre 🙂 Flotte dyrene <3

    3. Ja Han min er en stor del av familien.. hadde ikke vært det samme uten.
      Han sitter på komando og får med på tur (uten bånd)
      hahahahah hoppe over hunden faktisk!!
      Ja de formes nok av hverandre og omgivelsene de ellers er i 🙂

    4. Jeg bruker vanvittig mye penger på Rasmus! Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil. Han ødelegger riktignok de fleste leker han får, men den gleden han utstråler når han får en ny leke er uslåelig!

    5. Den lille Pandaen c:: Viktig det, å se det an til man har mulighet 🙂 Valget var enkelt når vi kunne ha hund <3 Har vokst opp med dyr, da blir det så stille uten. Du får nok et søtt nøste av en katt når tiden er riktig 🙂

    6. Linda&Rasmus: Presis! Vi bruker en del på godsaker til Jesper, og kjøper det han trenger 🙂 Nå har jo matmor oppdaget ebay, så da ble det magebelte til mor så man kan ha hendene fri på tur. Jesper ødelegger ikke leker, men vi kjøper nye slik at de kan rulleres. Skulle ikke tro det, men de kan faktisk bli lei lekene :p Hvem kan unngå å smile når man ser hunden sin glad? <3

    7. Ikkesant! Ebay har mye praktisk, men jeg tør ikke handle derfra, for jeg er redd for å bli svindla (like greit)! Men handle på nett alle andre steder, DET er ikke noe problem! haha Rasmus fortjener kun det beste, og det er supergøy å kjøpe noe til ham! 🙂

    8. Mine hunder og katter koster flesk hver eneste mnd kun i fórkostnader, men jeg ville ikke vært foruten i det hele tatt what so ever <3
      Som du sier- det er en prioritering man velger. Foruten Red Bull har jeg ingenting annet enn de faste utgiftene jeg "sløser" penger på, men siden jeg har råd til både hund, katt og Red Bull så nyter jeg livet sammen med dem <3

    9. Elin Slåen: Ikke sant, man prioriterer kompisene, bestevennene, familien sin 🙂 Vi har også en del energidrikk til tider, men det er småtteri i forhold til hva andre på min alder har eller har hatt i utgifter. Mulig de har begynt å roe seg nå, hvem vet 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg