Heklede barter til jakken (oppskrift)

Har du ikke mulighet til å anlegge bart? Da kan kanskje en bart til å feste på jakken være noe for deg. 

Originaloppskriften fant jeg på Make and takes, legger den ved oversatt til Norsk. Anbefaler å bruke restgarn, det skal ikke mer til en trådbittene for å få en ferdig bart!

Oppskrift

Heklekork: Valgfritt ut fra størrelse på barten
Garn: Valgfritt ut fra størrelse på barten

1. Legg opp 19 m
2. Hopp over en m, fortsett med følgende:
1 kjm 
1 kjm 
1 fm
1 st
1 st
1 tst
1 tst 
1 st
1 kjm

Repeter baklengs

1 kjm
1 st
1 tst
1 tst
1 st
1 st
1 fm
1 kjm
1 kjm

3. Fest tråden med en kjm, klipp av tråden. Anbefales å knyte trådene sammen for å få endene til å møtes ordentlig.
4. Sy inn trådene.

Men for at disse bartene skal kunne egne seg som en nål, så måtte de avstives. Jeg søkte litt rundt på nett, der ble det foreslått lim blandet med vann. Forsøkte det på en bart, men den ble jo aldri stiv! Søkte råd hos en flokk snille damer på en facebook side med det treffende navnet Hekling. Enda flere anbefalte lim, leste meg derfor litt mer opp på det. Kom over en som sa det måtte tørke i 24 timer. Ja, skulle du ikke sett, barten fra dagen før var plutselig avstivet! Da ble det innkjøp av trelim og litt eksperimentering!

Anbefaler å bruke engangsutstyr, det kan bli mye gris, ihvertfall om du søler like mye som meg! 

Blanding til stivelse

En god dæsj trelim, og noen ss med varmt vann, jeg tok 3 ss, men kunne ha tatt flere. Rør godt i blandingen! Du er herved klar til å grise litt ekstra. På internett brukte de håndkle under, sikkert for at limet ikke skulle bli ‘flatt’ bak, slik det ble på flere av mine. Men jeg hadde ingen håndduk å ofre, det ble derfor bakepapir.

Legg barten i blandingen, masser den gjerne litt inn. Klem deretter ut så mye trelim du klarer fra barten. Form den slik du ønsker, og legg den til tørking på bakepapir. Jeg ønsket at mine barter skulle kunne brukes på to måter, valgte derfor å lage en liten bøy på dem.


Bartene ligger å tørker.

Dagen etterpå var bartene ferdig avstivet, å tro meg det var de virkelig! Som nevnt kunne jeg gjerne ha hatt litt mer vann i blandingen. Nå var det bare å finne fram nål og tråd, her skulle det bli barte-nåler. 

Jeg hadde noe brosjenåler fra tidligere, men disse egnet seg dessverre ikke til formålet. Det ble derfor vanlig sikkerhetsnål. Men hva gjør det, så lenge de fungerer?


Testing av barte-nål!

Her ser dere grunnen til at jeg valgte den lille bøyen, man kan da fint velge om barten skal strutte oppover, eller henge pent nedover slik den gjerne gjør på den vanlige mannen i gata.

Bartene skal leveres til Vardesenteret, slik at de som ønsker å sette litt fokus på en god sak kan få bære en på jakken. Lag gjerne dine egne barter med restegarn!

Ha en strålende Movember videre! Har du bart?

Mvh

Mia

#movember #bart #mustache #movember2015 #kreft #kreftsaken #kreftrelatert #solidaritet #håndarbeid #hekling #oppskrift #hekleoppskrift #stivelse #avstiving

4 kommentarer
    1. Så tøffe barter. De må virkelig kalles å være up too date. 🙂 Lurer på om ikke den stivelsen må til på noen slappe englevinger her i heimen. 🙂 Hadde tenkt å lage sånn sukkeravkok, men kanskje det bare er trelim som skal til. 🙂 Ha en flott dag. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg