Likepersonskonferanse

Borte bra, hjemme best. Jeg er en veldig hjemmekjær person, som ikke er så allverdens glad i å reise, ihvertfall ikke alene. Som nevnt tidligere eier jeg ikke stedsans, kan fort gå meg vill på de latterligste steder. Men jeg kom meg fram til riktig sted, selv om jeg holdt på å glemme kofferten på vei hjem. Alle mennesker trenger mestringsfølelse i det daglige, dette var en ting jeg kan sette på min mestringshylle. Det som er lite for noen, er stort for andre. 

Brystkreftforeningens opplærings- og likepersonkonferanse ble holdt på Scandic Fornebu. Om jeg ikke husker feil var vi omlag 130 kvinner i alle aldre, fra alle kriker og kroker i vårt langstrakte land. En gjeng med flotte damer! Det er noe som slo meg ganske tidlig var at disse damene er spesielle. Det er en helt egen atmosfære rundt slike kvinner, drivkraften, engasjementet, hjertene som ønsker å gi. Noen har vært med i årevis, men vi var 30 nye som nå ville ta del av dette fellesskapet. Denne gleden ved å gi av oss selv til den neste som kan trenge det.

Merket meg at jeg kanskje var noenlunde tidlig ute, på godt og vondt. At jeg reiste kom jo ganske spontant på, spørsmålet dukket jo opp når jeg var på Montebello i august fra den flotte damen som egentlig skulle dra, men av andre årsaker ikke kunne. Tanken om å bli likeperson og besøker var derimot langt fra spontan, det er noe jeg har snakket om lenge. Ja, faktisk såpass tidlig falt den tanken meg at jeg selv enda var under behandling. Man kan vell greit si, det er noe jeg brenner for. Konferansen er bare hvert andre år om jeg har forstått det riktig, å jeg ønsket at Tromsø skulle ha en fersk representant. Om det var meg, spilte ingen rolle, bare det var noen som ønsket å bli likeperson. 

Hva er en likeperson?

En likeperson er en som har vært igjennom det samme som deg, å ut fra egen erfaring kan være til hjelp og støtte. Hos brystkreftforeningen er de delt inn i tre grupper.

Besøkstjenesten – Møter de som er ny-diagnostisert, hvor enn det måtte være aktuelt. Et møte kan likegodt være på kafè som på sykehuset. Man finner også ofte likepersoner på Vardesentrene rundt om i landet.

Selvhjelpsgrupper – Igangsettere starter opp selvhjelpsgrupper, foreløbig er ikke dette tilbudet ved alle sykehus. Men vi kan håpe om at det en dag vil være det.

Brystkrefttelefonen – Setter deg i kontakt med en likeperson uansett hvor i landet du bor. Hit kan du ringe med hva enn du måtte ha i tankene, du kan gjerne være anonym om det er ønskelig. Ring 02345 for å snakke med en likeperson.

Les mer utdypende på brystkreftforeningens nettsider, her kan du også kontakte besøkslederen i din region. De er alle like hyggelige damer, så ikke la deg skremme av ordet leder.


Flott bilde over sengen på rommet.

Det gledet meg å se mangfoldet, alle grupper var virkelig representert. Unge, midtpå og eldre, alle med forskjellige livserfaringer, forskjellige utgangspunkt. Jeg anser det som en styrke at vi kommer i så mange variasjoner. Siden landet vårt er så forskjellig utformet, har vi ikke de samme utfordringene og behovene. Det at vi som personer og landet er så ulikt gjør også at vi har en større base med ideer å plukke fra. 

Women wearing breast cancer ribbons putting hands together
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Jeg skal ikke nedlesse dere med alle foredragene, men kan gi dere en av oppfordringene vi fikk av siste foredragsholder. Vær mer av deg selv! Liker du å synge, så syng. Noe du begynte på i ungdommen, men aldri fullførte? Gjør det nå, det er aldri for sent å lære seg noe nytt, som man en gang brente for. Ønsker også å videreføre to nye ord, for jeg likte de så godt. 

Utbrent -> Avsvidd. Utbrent høres så ferdig ut, avsvidd kan man koste av sotet for så å starte på ny. De fleste av oss har brent bråtebrann en eller annen gang i livet, med det formål å se gresset gro hurtigere grønt tilbake. Hjelp det på veien, å det kommer sterkere tilbake.

Pensjonist -> Prolongist. Hva ser du for deg når du hører førstnevnte ord? En treg gammel herre eller dame, som er der, men ikke stort mer? De har mye å gi, om man gir rom for det. Som ordboken sier, “Prolong – to lengthen out in time; extend the duration of; cause to continue”. Vi har mange prolongister ute i samfunnet, bare på denne konferansen var det mange flotte damer som kan kalle seg for akkurat det.

Med meg i sekken hjem til Tromsø har jeg nye gode bekjentskaper, faglig kunnskap, motivasjon, nye ideer og selvfølgelig kursbevis. Er ydmykt og beæret over å ha fått hilst på så mange flotte damer.

Mvh

Mia

#brystkreftforeningen #konferanse #likeperson #besøker #scandicfornebu #flottedamer #brystkreft

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg