En dyr affære på Europeisk Matmarked

Man kan vell greit si at fristelsene stod i kø iblant teltene som var plassert på Strandtorget. Det ble en del smaksprøver, og hilsninger på de som stod i teltene. Mange smil og blide mennesker som hadde funnet veien hit, kanskje de fulgte de gode duftene? Vi begynte å bevege oss rundt på plassen, fikk en smak av resten av Europa rett her i lille Tromsø.

Kan ikke si det var mangel på nydelig stinkende ost.

Ikke alt stinket, noe var bare godt å knaske på. 

Selvfølgelig var det snop i store dunger, snop som fristet veldig. Dessverre tok de fleste kun betaling i klingende mynt eller sedler, noe vi ikke hadde med oss. Det skulle vise seg at det faktisk ikke gjorde noe. Den eneste plassen som tok kort (ut fra hva jeg kunne se) var de som solgte nøtter og herlige kaker.

Her begynte moroa, alle hadde til nå vært ivrig etter å gi ut smaksprøver. Smak, smak, det er så godt! Koster bare… Vell, de sa ihvertfall prisen. Kom til nøttene, her var de meget ivrig etter å la deg smake. Noen nøtter stod framme, jeg smakte. Ikke før den ene nøtten var i munnen kom han bak disken med neste. Smak, smak, kjempegodt! Jo, de var gode. Tenkte som så at jeg kunne kjøpe litt nøtter, det samme gjorde min mamma. Valget falt på blandet chilli nøtter og vanlig nøtteblanding. Han drog fram spaden, pratet og begynte å skuffle oppi posen. Tror han må ha vært blekksprut, for samtidig foret han meg med enda flere nøtter. Jeg sier spaden, for dette var ingen liten sak! To poser, to forskjellige blandinger. Han geleider meg bort til betalingen. Her stod en ganske passiv type å tok imot småforvirrede kunder. Burde ha forstått tegninga når jenta før meg slapp kjeven ned i grusen. Siden hun før ikke var riktig ferdig kom han ivrige fyren med tørkede jordbær til meg, jeg takket så pent. 

Nøttene ble satt på vekta…. nå begynte det å gå hurtig i svingene. Klarte såvidt å ense at det stod 200… Det kan da ikke stemme? Kortet ble trekt, flere bak skulle betale for sitt. Stresset, forvirret. Han sa ikke hva det kom på, ikke fikk jeg kvittering heller. Når jeg omsider kom meg ut av køen så spurte min mamma hva mitt kom på. Så på henne at hun betalte dyrt, det tallet måtte derfor ha vært prisen. Jeg sa at tror prisen kom på over 200 kroner! Kunne greit stemme, vi ble gående litt fortumlet over mengden nøtter og summen det kom på.

228 kroner for NØTTER! Også bare to typer. Hadde jeg fått plukket selv så hadde det blitt litt av alt. Ikke spurte han om det var rikelig mengde, han bare skufflet oppi. Stresset deg fram, videre mot betalingen. Stappet nøtter i kjeften på deg så du ikke skulle få annet med deg. Med mitt hode så er det ikke rart ting går meg hus forbi. 

Er det vanlig praksis å regelrett lure folk slik, skal man ikke få kvittering eller opplysning om prisen? Fikk kun et gløtt på displayet, stod ikke lenge der, men sjekket nettbanken senere. Bør de ikke spørre om kunden er fornøyd med mengden nøtter? Det er faktisk ikke alle som har like god råd, men fortsatt ønsker å unne oss det lille ekstra til helgen.

Føler meg lurt!

Mvh

Mia

#lurt #økonomi #dyrt #matfestival #europeiskmatmarked #marked #mat #nøtter #tilbaketillivet #dårligråd

3 kommentarer
    1. Kjempe fin blogg<3 Vil du ta en liten tur innom min blogg også ?
      Ha fortsatt en kjempe fin dag!:)

    2. Der var det mye som fristet, altså. Skjønner at du følte deg lurt. VELDIG dyre nøtter. 🙂 Tenk på om han hadde bøttet oppi noe herlig kaker og snop også…. OMG…
      Men man er da høflig…betaler…smiler og spiser nøtter… Ikke sant? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg