Fruktsalat til folket

Igår laget jeg fruktsalat til gjengen som var på fjellvandring. Når de kom inn døra hos mamma var salaten ferdig laget, klar til å fortæres.

Vi handlet inn litt forskjellig frukt til salaten. Jeg er ingen melon ekspert, valgte derfor to helt tilfeldige meloner. En gul og en orange, hva de heter har jeg ikke den fjerneste snøring på. Ikke spiller det noen rolle heller, så lenge det smaker godt.

3 røde epler
2 gule epler
2 pærer
1 klase druer
1/2 melon
1/2 melon

1 pakke vaniljesaus
Kanel
Sitron saft

1. Begynte med melonene, fjernet steinene enkelt med en skje. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett? Fjern steiner og kutt opp melon i terninger.

2. Alle vet at epler lett kan bli brune, faktisk ble noen deler brun når jeg holdt på å kutte de i båter. Ett enkelt triks er å ordne sitronvann. Skjer epler og pærer i båter, legg de i sitronvannet. Blandingsforhold eksisterer ikke, bare sprut så mye sitron du føler for i vannet. Jeg vil anbefale, rikelig dose.

Tro det eller ei, men det smakte ikke sitron av eplene etterpå.

3. Vask druene og sleng de oppi bollen.

4. Sil sitronvannet av eplene og pærene. Jeg anbefaler å legge kanel ved siden av, så kan folk velge selv om de vil ha det på. Smittet bare over på alle de andre eplene.

5. Nå trodde dere kanskje dette skulle være superduper sunt? Tro om igjen, her skal man kose seg. Mørk sjokolade med kaffe og kardemomme, og en med mokkasmak. Legg sjokoladen i hver sin pose, klar til knusing. I mangel av hammer brukte jeg bakenden av en tang til å knuse sjokoladen. Legg sjokoladen i en bolle eller en kopp slik jeg har gjort.

6. Bland alt i bollen. Klar til servering!

Nå skal det sies at folket brukte lengre tid enn jeg hadde trodd, trengte ikke stresse med å bli ferdig. Men sjekk hvor godt eplene har holdt seg!

Jeg er ingen matblogger, så bildene får fortelle det meste av historien. Anbefaler forøvrig å lage fruktsalat istedet for kaker eller andre søtsaker, alt forsvant her i huset.

Hva bruker du å ha i fruktsalaten?

Mvh

Mia

#mat #frukt #fruktsalat #littsunn #matprat #dessert #kos #salat #femomdagen

8 kommentarer

Siste innlegg