Takker værgudene for en fantastisk nordnorsk sommer

Sommer, sol 24 timer i døgnet. Nydelige sommernetter, turer i vakker nordnorsk natur. 

Ser ut vinduet, sol. Det ser så varmt ut, så sommerslig ut. Finner fram en nydelig blomstrete kjole, idag er dagen. Idag er det sommer. Setter foten utfor dørstokken, kald nordavind treffer meg rett i fleisen. Så kald at man kan risikere koldbrann på nesetippen. Synet kan bedra. I min glede over solen glemte jeg å se på trærne, glemte å se om det var vind. I min glede over solen glemte jeg å se på hvor mange grader det var ute. 

Forsåvidt kan graderstokken også lyve, den viser gjerne et siffer som ikke stemmer med virkeligheten. For det første står den gjerne i sollys, for det andre måler den ikke hvordan været virker på kroppen når kald vinn taes med i regnestykket. Djevelsk kaldt er svaret.

Jeg har oftere brukt ullgenser denne sommeren enn hva jeg gjorde i vinter. Gikk også til anskaffelse av ny vindtett jakke, og en boblejakke som kan pakkes i en liten pose. Viktig å være forberedt, ønsker ikke å bli den neste ismannen Ötzi. Foretrekker å ikke fryse ihjel i vakker nordnorsk natur.

Fra de første solgløttene kom i vår har folk kastet klærne. De biter tennene sammen, hutrer og skjelver. Men faen da, det er sommer i nord! Man må faktisk lide litt her oppe for å slikke sol til tider, skal det være, så skal det være. Med unntak av de som rømte til varmere strøk så er alle like bleik som de var i vinter. Solbriller selges fortsatt som bare det, men ikke som skjerming fra sola. Her kan vi faktisk risikere å bli snøblind når alle kaster klærne i solas nærvær. Vinterblek hud lyser imot meg.

Kan ikke påstå at vi har hatt dårlig vær, det regner ikke, det er ikke storm. Det er bare djevelsk kaldt. Jeg vet at man frivillig bor på den kalde delen av landet, men om jeg hadde fått valget mellom en snørik vinter og en kald sommer. Da velger jeg vinteren, det kan jeg ihvertfall nyte.

Jeg er ikke den som er mest glad i varme, hater faktisk å svette. Men boblejakke-vær er å ta litt vell hardt i kjære værguder. 

Først i august, det vi gjerne liker å kalle høst tok sola med seg litt varme. Graderstokken viste over 20 grader, folk ble spinnvill! Kledde av seg, hoppet i sjøen, solbadet, svettet. Ja, for det var faktisk varmt, noen ganger. Problemet er bare at det kan være varmt ett sted, men iskaldt fem minutter unna. Ha alltid jakken beredt, ellers kan du forvente en kald affære. Er det ikke ironisk at varmen kommer når sola skal begynne å takke for seg? Den fristerinnen sola liker å terge oss litt med sitt varmende nærvær, rett før hun pakker sekken å reiser bort i noen måneder. 

Vi brukte opp sommeren i fjor.

Mvh

Mia

#sommer #sommer2015 #nordnorge #northnorway #sommernatt #kaldt #friluftsliv #natur #northernnorway

2 kommentarer
    1. Hehe, ja, ikke sant. Den fisefine sola. Er akkurat kommet på stranda, med blåe lepper og skjelvende kropp. Men sol er sol… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg