Første kontroll og oppfeiting

Det ble ikke så godt med søvn inatt, gruet meg til første kontrollen på BDS. Heldigvis hadde jeg vært med bestemor på kontroll runde tidligere, så hadde fått en forsmak på hva som var i vente.

Mammografi går hurtig, men dæven så vondt man får i puppen, den klemmes flat som en pannekake! Det er en måned siden veneporten ble fjernet, enda har jeg noen sting stående. Kjenner også arrvevet under hunden, det er hardt og en kul. Hele området er litt ømt, merket det godt under mammografien. Utrolig egentlig at de klarer å strekke den lille puppen min såpass at den kommer seg under de platene. Gummi-pupp!

Tok litt tid å vente på kirurgen, heldigvis kom en bekjent som man kunne skravle litt med. Tiden går så mye fortere i godt selskap. Omsider ble det min tur, følte kroppen strammet seg idet jeg gikk bortover gangen.

Inne hos legen pratet vi litt rundt hvordan det går, hvilke tanker jeg har gjort meg rundt rekonstrusjon med mer. Hun anbefalte meg å dra fingrene over arret, i et håp om at nervene skal begynne å fungere litt bedre. Hele området er numment, og jeg har hatt stikkende smerter til tider. Kirurgen fortalte at bildene mine så fine ut, det eneste som vistes var arrvevet fra veneporten. – En måneder er ikke så lenge, det vil leges helt med tiden. Visste jo den kulen var arrvev, den ligger rett under merket der nålestikkene har vært, men det er fortsatt godt å få høre det fra legen.

Kirurgen fortalte at ved neste kontroll skulle jeg ha mammografi (10 år totalt), deretter time hos fastlegen for klinisk kontroll. Likte ikke helt den beskjeden… Har en god fastlege, men ønsker at en som er dreven innenfor feltet skal utføre undersøkelsen. Er det forresten kun dette de gjør, klemmer puppen pannekakeflat og tafser litt? Ingen blodprøver, eller annet verktøy som kan brukes? Føler meg ikke så veldig kontrollert.

Vi nærmet oss slutten, hun beskuet meg. – Du bør legge litt på deg, sier hun. Jeg forklarer problemet, hun nikker forståelsesfull. – Ønsker du time hos ernæringsfysiolog? Selvfølgelig ønsket jeg det! Hun ringte opp, jeg fikk time på dagen.

Forlot brystdiagnostisk senter friskmeldt fra kreften!

Nå skal jeg feites opp.

Det betyr ikke at jeg skal leve usunt, men at jeg spiser mer korrekt utover dagen. Forklarte problemet til ernæringsfysiologen med at jeg blir veldig oppblåst av enkelte mat typer, å klarer derfor ikke spise stort mer i etterkant. Hun hadde forståelse for hvorfor det kunne være ubehagelig. Vi kom fram til at jeg skal forsøke å holde meg unna melk og gluten, så får man se om det hjelper. 

Handlet inn noen produkter hun anbefalte.

På vei hjem holdt jeg på å sovne av i bilen. Merket hvor sliten, anspent og nervøs jeg hadde vært i forkant til kontrollen. Merket også hvor det kvernet i hodet at jeg skal til fastlegen til neste år. Gruer meg allerede.

Ingen kreft å spore!

Mvh

Mia

#brystkreft #kontroll #kreft #bds #brystdiagnostisksenter #unn #ernæring #oatly #mammografi 

2 kommentarer
    1. Så bra at alt så fint ut. Særlig ettersom gummipuppen ble krønsja så fært. Det må da finnes bedre metoder. Gutta får jo ikke balla klemt flate for å ta bilde. Ultralyd, for eksempel??
      Skjønner skepsisen i fastlegekontroll. Dumt å grue seg så lenge. Kanskje ta det opp:)

    2. Tone: Ja, skulle tro det var gummi slik som hun strekte den. De kan ta ultralyd også, men kun om bildene ikke blir bra nok.

      Skal heldigvis til kontroll hver 6 måned. En til BDS og en til Kreft pol. Så kan ta det opp med onkologen neste gang jeg skal dit. Eventuelt henvisning fra fastlege til kreft pol eller bds 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg