Se det gode i det gale

Som de fleste vet bryter cellegift ned kroppen på mange områder, gjerne over lengre tid. Sliter selv med å komme meg tilbake i form igjen, ting tar tid. Jeg er kanskje litt vell utålmodig, må nok innse at man ikke kan hoppe tilbake til hverdagen like kjapt som ønskelig. Nå har over fem måneder passert siden siste cellegift, merker at cellene mine begynner å få fart på seg. Ting vender sakte tilbake… 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

– Jeg slapp å barbere meg. Det var utrolig deilig å slippe å tenke på barberhøvelen, den ble liggende uberørt. Merker hvor godt det egentlig var nå som hårveksten rundt om på kroppen spirer og gror. 

woman shaves her legs
Licensed from: Nobilior / yayimages.com

– Hudormene forsvant. Ble plaget med noe kviser i ansiktet på grunn av Zoladex, men hudormene forsvant. Aldri før hadde jeg hatt problem med akne, men månedene i forkant av diagnosen fikk jeg et stort kviseproblem på ryggen. Disse forsvant helt under cellegiften. Nå har hudormene begynt å vende tilbake, de kunne godt ha holdt seg borte.

– Ingen menstruasjon. Jeg har aldri vært noen forkjemper for ‘mensen er så vakkert, naturlig og kvinnelig’. Mensen er ekkelt, basta! Utrolig deilig å være kvitt faenskapen i noen måneder. Jeg er ikke noe glad i prevensjon som setter kroppen ut av balanse, så p-sprøyter og den slags holder jeg meg langt unna. 13 juni kom mensen tilbake, så sterke smerter har jeg ikke hatt siden tenårene. Noen ganger skulle man tro cellegiften har restartet kroppen. Fikk mensen igjen nå den 5 juli, en uke for tidlig enn hva den normalt skulle ha kommet. Håper på at den normaliserer seg, det verste som finnes er ujevn menstruasjon. Liker å vite hvilken dag den røde strømmen kan forventes.

U by Kotex coloured tampons
Licensed from: lovleah / yayimages.com

– Ingen dårlige hårdager. Manglet kanskje alt håret på hodet, men jaggu slapp man å dandere det også. Før jeg mistet det hadde jeg en lugg som ikke alltid samarbeidet. Min gode samboer har hintet til at jeg ikke trenger å få en slik irriterende lugg igjen, går greit slikt det er nå. Han har nok hørt noen kraftige gloser komme ut fra badet. Tenk å våkne på morgenen, å det siste du trenger å tenke på er håret. Sparer penger på både shampoo, balsam, hårstrikk, kam og børste. Frustrasjon over frisyren var ikke eksisterende. Nå har jeg som nevnt begynt å få bittelitt hår, bruker fortsatt ikke shampoo eller balsam, men må krangle litt og få det til å legge seg ved hjelp av vann.


Lite med hår på skallen, og kvisene på ryggen er borte.

– Heit vinter. Jeg har alltid vært en frostpinne, men overgangsalderen ga meg noen herlige hetetokter. Det var ganske så ille når de stod på, men jeg slapp ihvertfall å fryse. Hvem kan si de har hatt en vinter uten å kjenne det rykke og nappe i musklene av kulde? Selv på et soverom med vinduet åpent. Nå kan det krysses av på listen av ting man har gjort som man ikke trodde man skulle oppleve. Hetetoktene har tatt farvel, det er sommer, og nå fryser jeg!

– Fikk mange fine hodeplagg, gratis. Kan ikke påstå at jeg har vært den som har brukt så mye hodeplagg. For det meste hette, i noen tilfeller vinterluer. Nå fikk jeg virkelig ta den helt ut med hodeplagg. Og det beste, kostet meg ikke ei krone! Skal ærlig innrømme at jeg likte det. Hodeplagg var min greie, anbefales videre til alle som skal til å miste håret. Kanskje jeg skal bli flittigere til å bruke ting på toppen ellers, hatt?

Listen kunne nok ha blitt mye lengre, om bare hodet hadde fungert optimalt. 

Bruker du å snu gale ting til gode?

Mvh

Mia

#brystkreft #kreft #cellegift #bivirkninger #positiv #optimist #kjempterapi

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg