Tidsreise i stedet for bursdags markering

For de som leste bloggen på søndag, så fikk dere kanskje med dere at jeg gruet meg til dagens bursdags markering. Det ble noen søvnløse netter og tårer som rant dagene i forkant. Hele muligheten til å feire med de nærmeste ble ødelagt av planer som ble endret, glemsel, dobbeltbooking av dagen, og noen forstod kanskje ikke hvor viktig dagen var for meg. Ikke bare en vanlig bursdag. Selv om det ikke ble noen markering, fikk jeg ihvertfall smile istedet for å gråte. Først dro jeg å lette etter ny datastol sammen med mamma, hjalp å gjøre noe annet enn å sitte alene hjemme når samboeren var på jobb. Deretter handletur sammen med min gode storesøster og søskenbarn. Søster spanderte lunsj (sushi) på meg, og tankene ble litt skjøvet bort. Når Sigurd (min samboer) var ferdig på jobb dro vi hjem for å reise litt tilbake i tiden.

I dagens samfunn er vi veldig digitalisert, vi føler oss gjerne avkappet fra verden uten telefon og internett tilgang. De fleste som kjenner meg og min samboer vet at vi er ivrige datanerder. Vi vier ikke all fritid til spilling, men bruker noen timer om dagen. For min del kan jeg like greit bruke fem timer i sofa å hekle, eller fem timer foran datamaskinen. Nå skal jeg ikke hevde vi avkappet oss helt fra teknologi idag, men vi valgte å gjøre noen aktiviteter som alt for sjeldent blir dratt frem. 

Vi gjorde noe som bringer fram konkurranseinstinktet, en liten dose frustrasjon, men også mye latter og glede. Sammen hoppet vi inn i tidsmaskinen, å reiste tilbake til en svunnen tid. En tid der folk samlet seg rundt bordet til gode samtaler, latter og gøy. Brett og kortspill. 

Min gode samboer fant fram Disney monopol, UNO og Scrabble, satte en grei skål med potetgull på bordet å var klar til noen timer med ‘gammeldags’ moro. Vi startet med Disney monopol. 

Finnes det noe søtere monopol enn Disney? Gjør nok ikke det nei. Kampen var igang, hvem skulle vinne?

Jeg landet galant på ‘Magiske øyeblikk’ etter ganske kort tid, det første kortet jeg trekker er følgende.

Jeg har bursdag!

Skulle vært flere spillere, så hadde jeg kanskje blitt litt rik. 

Jeg fant meg fort en egen taktikk, første runde tenkte ikke min samboer større over det. Han tapte derfor meget kjapt, andre runde var han observang og ødela litt for meg. Man har ‘kjøretøy’, jo flere man har jo mer penger håver man inn. Disse er veldig fin å ha, siden de er jevnt spredd utover hele brettet. Det er derfor høy sannsynlighet for at din motspiller vil lande på en av disse, opptil flere ganger utover i spillet. Neste taktikk var å snike til seg både ‘tryllestøv’ og ‘tryllestav’, som er to plasser på spillet. Alene gir de ikke så veldig mye, men litt. Sammen gir de deg gull og grønne skoger!


De beste plassene på Disney monopol. 

På grunn av disse flotte plassene som gjorde at min samboer måtte punge ut tapte han hele to omganger. Siste omgang var det bare flaks at jeg fikk begge, han hadde da planlagt å stjele ihvertfall en slik at jeg ikke skulle få x10 av terningkast. 

Det som er litt teit med Disney monopol er at ikke alle kort gir noen logisk premie eller straff. For eksempel må du betale 15 kroner i bot når du kjørte for fort, men får 150 kroner for å lufte bikkja. Jeg vant hele 10 kroner i en skjønnhetskonkurranse. Der Sigurd utbrøt -Dæsken, nu va du skjønn! Ja, man må være sykt lekker for å vinne 10 kroner!


Sigurd sitat – Dæsken, nu va du skjønn!

Dessverre måtte Sigurd, som i runde en, pantsette alle eiendommene sine. Mine fabelaktige trylleplasser tappet han fort for penger!

Og, siden jeg ble ganske rik, så fikk jeg også flottet meg med å sette ut noen hus. Dette skulle bli min samboers undergang, der røk de siste kronene. Æddabædda!


Nananana, du tapte!

Jeg er en så god vinner at det er helt sykt, seiersropene spratt i veggplatene. JEG ER RIK!

Neste spill på agendaen var scrabble, det måtte jeg bare gi opp før vi var kommet ordentlig igang. Hodet mitt var så sliten at jeg endte med å stirre blankt på brikkene. Mitt hode fungerer ikke så godt etter behandlingen, det har enda ikke rettet på seg. Føler meg ganske dum når det skjer, men vet jo hvorfor. Klarte rett og slett ikke sette sammen ord, selv om de lyste rett imot meg. Klarte ikke tenke. 

Vi gikk derfor over til å spille UNO. Lenge siden sist, så vi hadde glemt reglene. Selvfølgelig hadde vi også rotet bort regelheftet, så google ble vår redning. Vi fant fort ut at de reglene som stod der var litt for enkel. Mulig det finnes flere andre måter å spille på, men klarte ikke å finne dem. Vi laget derfor våre egne hottentott regler for å avansere det bittelitt.

De reglene gikk kort fortalt ut på at man måtte legge på høyere tall, null fungerte som ess. Det var ikke lov å legge serie, heller ikke flere av samme kort. Spillet blir på den måten noe lengre, og vanskeligere å vinne. Kortstokken måtte gjenbrukens siden vi gikk tom for kort å trekke, bare for å nevne det kunne man bare trekke et kort om man ikke hadde noe på hånden.


Litt UNO på slutten.

Tror vi spilte i omlag fire timer før vi ga oss, koselig å fjase bort litt tid sammen med min kjære. Det fikk hodet til å være opptatt, og tankene om den tapte bursdags markeringen ble skjøvet litt på avstand. 

Hvordan bruker du å feire bursdag?

Mvh

Mia
 
#bursdag #monopol #uno #brettspill #kortspill #tidsreise #kos

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg