Vi stakk like greit til landet som elsker lakritsipiippu.

Vi kastet oss i bilen å kjørte til landet som lurer oss med små tall på prislappene, såkalt Euro. På grunn av en natt med ganske lite og dårlig søvn forsov vi oss litt, kom oss derfor ikke ut døren så tidlig som planlagt. Hvilket land skulle vi til? Finland, selvfølgelig.

Alltid når man kjører denne veien passerer man Piggstein i Balsfjord, men aldri har man tatt seg tid til å ta noen bilder av den. Synes den er flott jeg!


Piggstein i Balsfjord.

Så utrolig mange lag med navn og bilder som folk har laget, såvidt man klarer å skimte steinens naturlige farge. Her er det nok brukt det meste, maling, spray, tusj. Hva enn som kan brukes til å tegne, kludre eller skrive med.


Farverikt

Turen bar videre, omsider ankom man lille Tromsø, også kjent som Kilpis eller ved dets fulle navn Kilpisjärvi. Den delen av Finland som gjerne ønsker å gå under betegnelsen Lappland, jeg er uenig. Jeg har et navn som passer mye bedre, snopland. Eventuelt kan vi bare kalle det lakritsipiippu maa! Om finsken min er helt på jordet, så er det fullt lov å korrigere den.

Disse staute skapningene ønsker oss alltid velkommen før man trår inn på K-Market, kilden til alt snop.


De ser så glade ut. Den kaninen helt til høyre er absolutt kulest av alle utskjæringene rundt butikken.

I Snopland var det utrolig nydelig vær, solskinn og vindstille da vi ankom. Det var en hel del Tromsø folk der, men kan ikke sammenlignes med påsketider. Som vanlig brukte vi ikke lange tiden på butikken, men vognen ble fylt til kanten kjappere enn du kan snu deg rundt tre ganger.

Favoritt området vårt på K-Market er en hylle fylt med flytende greier.


Energidrikk

Den bittelille butikken har ti ganger bedre utvalg enn de største butikkene her i byen! Da snakker jeg ikke bare om energidrikke, men alt egentlig. Skamme seg burde vi, godt utvalg trekker folk. Godt utvalg er bra! Jeg er ikke noe glad i sukkerbrus, får så ekkelt belegg på tennene. Kan ikke skryte av utvalget når det gjelder sukkerfri energidrikke her i landet, Norge altså. Tilogmed den blå Monster har begynt å forsvinne fra flere og flere butikkhyller. 

Vi forlot butikken med en god andel poser og 157,66 Euro fattigere, tilsvarer 1408 norske kroner med dagens valutakurs. Nesten så man ble redd for at de skulle ta ekstra betaling for bruken av papir til kvitteringen. 


Det ble jo en liten kvittering.

På turen hjem stoppet vi innom Vollan Gjestestue, der møtte vi min søster og tantungen. Godt å se ungen igjen, blid som alltid. Vi hadde kjøpt dem en liten gave, to flasker sprudlevann, en pakke mummi kjeks, wasabi popcorn og en pose peanøtt ‘potetgull’. Ungen skulle til pappaen sin, så hun sendte kjeksen hjem med min søster. Hun fikk streng beskjed om å ikke spise den opp! Artige ungen.

Det er alltid like koselig å beskue Den sovende soldat på vei hjem, også kjent som Blåtinden (1180 moh). Dette skuet gir meg alltid gode minner tilbake til kjøreturene fra barndommen, da pappa alltid pekte ut Den sovende soldat. Klarer du å se han?

 

Hunden var hoppende glad idet vi kom oss inn døra hjemme, er så godt å komme hjem til en slik velkomst. Vi gjennomgikk fangsten før man stablet bort varene.


Grei fangst.

Skal vi si oss fornøyd med fangsten? Det mest fornuftige må være kotelettene. Skal nevnes at det er unormalt at vi idet hele tatt har noe fornuftig med oss hjem fra lille Tromsø. Ja, da tenker jeg på noe i kategorien mat og ikke snop eller junkfood. Her er noen av de beste, men kanskje ikke sunneste sakene vi fikk med oss hjem.

Sigurds beste fangst!

1 liter Madcroc og en liten med fersken smak.

Jeg er fortiden hekta på sterke saker, jo mer futt jo bedre. Sigurd har alltid likt grillsmak, han har en tendens til å prøve ut det meste som har grill eller taco smak. Som nevnt kjøpte vi også en pakke med wasabi til min søster.

Poppende fellesfangst!

Skal bli gøy å prøve disse.

I Finland gir de oss forbrukere gjerne litt større forpakning. I Norge er vi traus og kjedelig, holder oss til det samme gamle. Her er en norsk liten som jeg hadde liggende i skapet, de to andre er fra Finland. De hadde også denne typen i liten forpakning, men hvorfor kjøpe smått når man kan kjøpe stort?


Bittelille traurige Norge, store flotte Finland.

En lang dag som ga god fangst. Hvordan har du brukt dagen?

Mvh

Mia

#harrytur #harryhandel #finland #lappland #snop #energidrikke #densovendesoldat #troms #balsfjord #piggstein #kilpis #tilbaketillivet #hverdag

2 kommentarer
    1. Nei, nå fikk jeg også lyst på finlandstur. Den steinen har jeg aldri lagt merke til. Den er jo helt utrolig kul. Vi kjørte jo forbi der for noen uker siden. Hva i? Hvor?
      Enig med at det er for dårlig utvalg av sukkerfrie energidrinker. Jeg hater også å drikke sukker pga det der belegget. Ha ei fin helg videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg