Heklet følelsesmonster til barn på Vardesenteret! (Oppskrift)

Kreft har ingen alder, og dessverre er det mange barn som rammes. Midt i min egen behandling så jeg en liten gutt gående i gangen på sykehuset, han holdt hånden til sin pappa. På hodet hadde han en lue på snei, tydelig skallet under. Jeg fikk en klump i halsen, stakkars gutt. Skulle ønske barn kunne få slippe å oppleve alvorlig sykdom, uansett form. Tankene surret videre, på hvordan vi voksne reagerer på å få slike nyheter. Den bergogdalbanen man går igjennom av følelser. Hvordan er det for et barn å ikke kunne gjøre som andre barn, ikke kunne være ute å leke? Vi voksne kan rasjonalisere det som skjer rundt oss, selv om det føles tungt. Vi kan tenke abstrakt og logisk, vi kan strekke oss i flere retninger. Nå skal jeg ikke gå noe nærmere inn på hvordan barns tenkemønster er, men heller på hvordan jeg ønsker å kunne gi ett lite hjelpemiddel til barna.

Jeg brukte litt tid på å finne en type “dukke” som var lett å hekle, søt, uttrykksfull og liten nok til å ha i lommen. Tanken er at barna kan ha den med seg, klemme den når de blir stukket med nålen for ørtende gang. Kjefte på den når verden er urettferdig, så slipper kanskje mamma og pappa å få så mye kjeft. De ønsker nok at du lille venn skulle kunne gå ut å leke sammen med de andre barna, men immunforsvaret ditt tillater det ikke. Kast monsteret i veggen, kjeft, le sammen eller fortell hemmeligheter. Monsteret vil være der igjennom alt du kan forestille deg. 

Monsteret er også ment til barn som er pårørende, de også kan ha en tung tid når mamma eller pappa er syk!

Oppskriften fant jeg på ravelry , en side med mange gratis oppskrifter. Men for at du skal slippe å logge inn der, så gir jeg direkte link til siden som oppskriften ligger på, CraftyisCool. Nederst vil jeg oversette oppskriften til norsk, samt legge inn hvordan du laget føtter. 

 Jeg fikk 6 monster ut av ett nøste, kunne nok ha fått en til men valgte å ha litt garn i reserve. Valgte farver som forhåpentligvis skal passe de fleste.


Bare en som har fått øyne.

Den ene som har øyne var forsøks monsteret, de andre heklet jeg kropp og bunn. Deretter fylte jeg alle med fyllvatt og litt plastikk granulat for tyngde i bunnen, før man sydde de sammen. 

Her har de alle fått fjes og noen sløyfer. Kun to stykker fikk litt hår, fant ut at det var unødvendig og knotete i grunn. Det var et lite mareritt å finne stoff som ikke raknet, filt egnet seg ikke når det ble så smått! Ente med å finne noe stoff som kan minne om regntøy på symaskinbutikken på Jekta. MERK, jeg limte den glatte siden inn ellers ble det gjennomsiktig! Hvordan få fine sirkler? De største sirklene brukte jeg korken til en lypsyl å tegnet rundt, litt mindre var et lite batteri og de minste en hullemaskin. Anbefaler en god liten saks og pinsett om du velger å utføre samme pirkearbeidet. Brodering av munn brukte jeg DMC garn, du kan greit bruke tynt heklegarn. 

Til slutt trengte de et lite hjem, fant en rimelig koffert på Nerstranda. 


Her bor vi, du finner oss på Vardesenteret i Tromsø!

Ta gjerne heklenålen fatt å lag dine egne monstre. Gi de til noen du er glad i, eller legg de i kofferten på Vardesenteret. 

Nedenfor finner du matrialene jeg har brukt og oppskriften på Norsk. Her er originaloppskriften med fine bilder du også kan følge fra CraftyisCool.

Materialer:

– Hobbylim

– Saks

– Garn

– Heklenål

– Pinsett

– Blyant

– Hvit og sort stoff som ikke rakner. Filt, eller “regntøy” stoff (skai kan også fungere). Om du ikke velger å lage øyne av noe annet, gamle knapper el.

– Broderigarn. Du kan også bruke tynt heklegarn.

– Nål til montering

OPPSKRIFT!

Garn: Gjestal Bomull Sport (fra Spar kjøp)
Heklenål: 3,5

Tips: Du kan velge tykkelsen på garnet og størrelsen på nåla fritt. Kanskje du vil ha et større eller mindre monster? Bruk gjerne rester!

Hode/Kropp

1. Lag en magisk ring med 6 fm i ringen

2. (øk1)x6 (12)

3. (1fm, øk1)x6 (18)

4. (2fm, øk1)x6 (24)

5. -13 (ca. 9 runder alt etter hvor lang du ønsker den)

Fest tråden. Om du ønsker føtter, ikke fest enda men fortsett fra neste punkt!

Føtter

Fortsett fra hode/kropp, i stedet for å feste tråden. Lag 3 staver i den fremste løkken, i de to neste fm. Kjm i de neste 4 fm, 3 staver i den fremste løkken på de to neste fm. Kjm i neste fm, fest tråden. Føtter!

Base 

1. Lag en magisk ring med 6 fm i ringen.

2. (øk1)x6 (12)

3. (1fm, øk1)x6 (18)

4. (2fm, øk1)x6 (24)

Fest tråden.

Fyll monsteret med fyllvatt og plastikk granulat om du ønsker litt tyngde (sistnevnte er ikke nødvendig). Sy basen på kroppen.

For å vise hvordan de skal syes pent på har jeg lånt dette bildet fra CraftyisCool. 


Bildet er lånt fra CraftyisCool!

Håper noen finner gleden i å lage små følelsesmonster! 

Mvh
Mia 

#hekling #håndarbeid #monster #følelsesmonster #oppskrift #hekleoppskrift #hekle

9 kommentarer

Siste innlegg