Har du spanket, eller blitt spanket? Gratulerer du er like hardcore som Fifty shades of Grey!

Nå er filmen Fifty shades of Grey rett rundt hjørnet. Det skrives og synes i alle kriker og kroker, blogger, aviser og nyhetene. Noen har lest boken, andre ikke. Det har vært rykter rundt denne boken i lang tid. I 2013 bestemte jeg meg for å snuse på hva det var alle snakket om. Sjangeren var ikke helt min greie, så det ble lydbok samtidig som man spilte World of Warcraft (eller var det D3 på menyen, husker ikke helt). Skal si skuffelsen ble stor!

I dagens mediabilde snakkes det om filmen, men det er boken som ligger i grunn. Det snakkes om at den er voldelig mot kvinner, viser til noe foraktelig. Men det folk glemmer her er at å bli tatt med rå makt er en av de fantasiene til kvinner som rangerer høyt. Det vises også tydelig når man ser på hvor populær boken ble blant kvinner. Søk etter vanlige sexfantasier hos kvinner, så finner du selv flere kilder.  Sitat fra KK.

– Å bli tatt med makt/kraft er en av de vangliste sexfantasiene til kvinner. Opp gjennom tidene har kvinner vært skambelagte og redd for å bli fremstilt som horete. I fantasien kan de derimot drømme om å bli tatt med storm av en dominant mann.

– Da kan de føle seg fri og gi slipp på kontroll, men det betyr ikke at de vil at det skal skje i virkeligheten, forklarer Schmidt.

I en eldre artikkel på nettstedet klikk.no (2011) finner vi en artikkel med en litt annen liste. På nummer en her finner vi fantasien om en fremmed mystisk mann. Noe som man strengt tatt kan si Grey er når Anastasia møter han for første gang. Også her finner vi fantasien om å bli tvunget til sex, nå blir hun strengt tatt ikke tvunget i boken. Andre punkter på fantasilisten til klikk.no er å tjene penger på sexuelle tjenester, gruppesex, sex på offentlig sted, ekshibisjonisme/vise seg fram og Voyeurisme/se på når noen har sex. Alle disse kunne vært argumentert mot et dårlig kvinnesyn, om det kom fra menn. Men hva er argumentet når det er kvinner selv som har disse fantasiene?

Vi kan således argumentere motsatt. Ønsker ikke kvinner at andre kvinner skal få oppleve sine seksuelle fantasier via litteratur? Hvorfor frarøve kvinner sine fantasier? Som det nevnes i samtlige artikler rundt temaet fantasier hos kvinner, de ønskes ikke nødvendigvis å leve de ut i virkeligheten. Det er en grunn til at man bruker ordet, fantasi. 

Da ville jeg faktisk heller rettet søkelyset mot unge jenter, som kanskje ut ifra boken vil tro man får orgasme ved den miste berøring. Jeg ville rettet søkelyset mot de som kanskje tar steget mot å utføre handlingene i virkeligheten. Den gruppen ville jeg ha oppfordret til å tenke seg godt om først.

Nedenfor vil jeg lime inn ett notat jeg skrev på facebook i november 2013. Det tar for seg hvor lite BDSM Fifty shades of Grey egentlig er, og hvordan den kan gi unge jenter et feil inntrykk av sex. Det hardeste som skjer igjennom hele boken er syv smekk på stussen! Litt spanking vil jeg påstå skjer i de fleste soverom. Når det gjelder argumentet om voldtekt, så skriver de en kontrakt seg imellom. For de som er interessert kan den leses her. Man kan også snu hele greia, boken kunne like gjerne handlet om en ung dum jente som får en BDSM mann til å ha vanlig sex, eller vanilla sex som han kaller det.

Denne lille parodien er mer voldelig!

Så har du blitt spanket, eller er du den som spanker. Gratulerer, du er like hardcore som Christian Grey!

Mvh

Mia

 

Jeg gir dere herved min gamle bokanmeldelse på Fifty shades of grey. 

 

Fifty Shades og Grey, hvorfor du IKKE bør lese boken!

2. november 2013 kl. 20:32

OffentligVennerVenner unntatt bekjenteKun megEgendefinertNære vennerTromsø, Norway-områdetSe alle lister …FamilieBekjenteGå tilbake

 

OBS! Spoiler!

 

Siden jeg hadde litt ekstra tid, bestemte jeg meg for å “lese” boken. Rettere sagt, jeg lastet ned lydboken.

Det har vært mye snakk rundt Fifty shades of Grey. Så grafisk, BDSM, herlige karakterer, er noe av det som har blitt nevnt. Skuffelsen ble stor! 

 

Først har vi Anastasia Steel, som er ubeskrivelig naiv. Ikke har hun eid en pc tidligere, noe de fleste har i dagens samfunn. Igjennom hele boken bruker hun ord som viser til hvor umoden hun er, og snakker om sin indre gudinne vær gang temaet sex er i bildet. Alt er, “…so hot!” hele tiden. Jeg lar meg ikke overbevise.

 

Deretter har vi mannen hun faller for, Christian Grey. Her oser det av klisjer! Han er rik, høy og mørk, vakker. Men han har også hatt en traumatisk barndom (frem til han ble 4år). Hans biologiske mor er en narkoman hore. Når han fylte 15 år ble han dratt inn i en verden med BDSM av venninnen til hans adoptivmor. 

 

Så da har man dekket de typiske klisjeen. Nå hva med det grafiske seksuelle innholdet i boken? Lite eksisterende, spesielt med tanke på BDSM. Det snakkes om og rundt, men lite som faktisk skjer. Han har lister med regler, og Ana får selvfølelig skrive på hva hun liker og ikke liker. Men siden hun er jomfru, ble det litt vanskelig. Grey har aldri hatt normal sex, eller vanilla sex som han sier. Han elsker ikke, han puler. 

 

Her er det boken tipper, etter setningen “First, I dont make love. I fuck …hard.”. Da har man en forventning om at det akkurat er slik boken bør gå frem. Nei, som nevnt ender det med vanilla sex. Uansett hvor mange ganger han forklarer til henne hvordan han vil ha det, hva en Dom og Sub er, så bringes hennes dumme side fram. Hun forstår bare ikke. I slike øyeblikk ønsket jeg å slå hull i min audiobok (da den ikke var laget av papir), for å trykke det inn i hodet hennes. Han sier det jo rett ut!

 

To ganger i boken kan det være noe som tilnærmet kan minne om BDSM, men det er mildt. For jeg vil påstå at noe i denne grenen skjer på de fleste soverom. Han smekker rumpen hennes, første gangen blir hun tent. Føler seg skyldig i ettertid, som om hun ikke hadde blitt forklart alt i forkant. Siste gangen er mot slutten av boken, da hun vil se hva det virkelig kan innebære. Han gir da syv harde smekk (mener det var syv, kan være antallet er noe feil), hun teller mens han slår. Her tipper hun over kanten, dette vil hun ikke være med på. I en bok som skal handle om BDSM hadde jeg forventet mer en to omganger med smekking. Hvor er det grafiske?

 

Boken er også full av irritasjonsmomenter. Vet ikke om det står skrevet i den norske versjonen, men i den engelske foregår det en hel del mumling. Mumler søtt, mumler tørt, mumler svakt. Snakk for faen!

 

Enkelte plasser virker det som forfatteren E L James har lite å skrive om. Da tenker jeg spesielt på mailene de sender til hverandre. Greit nok at hun leser opp dato, tid, emne, til og fra på første mailen. Men når dette gjentar seg i det uendelige blir det rett og slett slitsomt. Det er snakk om direkte mail samtaler, unødvendig å nevne tid når det kun er minutter som har passert. En annen ting som forundrer meg, hvorfor maile? De kunne enkelt ha brukt skype, chattet. Ingen mailer slik til hverandre i dag. 

 

Som nevnt er Ana ekstremt naiv, alt må repeteres til henne. Hun bruker også ord og uttrykk som virkelig understreker hvor korttenkt hun er. “…so hot”, hennes indre gudinne, “holy fuck”. 

 

Feil fremstilling av sex!

Som nevnt er Ana jomfru. Det som forundrer meg er at hun får orgasme ekstremt fort. Bare ved å trekke på brystvortene hennes får hun orgasme. Ved PIV (Penis i Vagina) får hun også orgasme nesten med en gang. Liten tid brukes på forspill. For en uerfaren ung pike vil jeg påstå dette er en vesentlig del som mangler! Det lille av forspill som nevnes er overfladisk. Hun er også verdensmester i å suge, svelge sæd første gang. Ingen øvelse, teknikken er der. Jeg ville trodd en mann, som vet hun er/var jomfru ville minnet henne på at en ikke skal bruke tenner. Hun gjør heller ikke det, men det er elementer som mangler. Elementer som forfatteren kunne brukt i boken, opplæring av den uerfarne? I tillegg er første gangen relativt ubehagelig for de fleste damer. Man blør, det gjør vondt, man klarer ikke å slappe 100% av. Ikke Ana, hun merket kun litt blod…etterpå. Nå er slikt forskjellig fra person til person, men å være så komfortabel første gang?

 

Bekymringer!

Min første bekymringer rundt boken fikk jeg faktisk fra Reddit.

 

Wife is reading 50 shades of Grey. Help please.

My wife is reading the 50 Shades of Grey books. At first I thought this was a good thing. She is all of a sudden more interested in sex. Then we go to the movies. She decides that she needs to suck me off in the theatre. Kind of dangerous and exciting but mostly dangerous.

Now she has watched a movie and she wants me to re-enact the scene from Irreversible in a public place with her. I’m kind of opposed because I am worried about getting arrested and I am not sure that that kind of thing is what she really wants.

A little help her please?”

Slike ting bør være greit for begge parter! Det er ikke noe man bare hopper ut i. Det er slikt som skaper bekymring. Dama som nevnes her har hatt sex før, hun vet heldigvis hvordan ting kan gå (tror jeg). Men hva om ei naiv jomfru leser boken? Joda, hun må nok være en smule dum, men de finnes. Vil hun da tro at hun skal få orgasme så enkelt? At det å suge noen ved første forsøk er så enkelt? Ingen prøv og feil, alt skal være perfekt første gangen? Ingen smerte, helt avslappet første gangen?

 

Nei, jeg ser ikke hvorfor denne boken er så fantastisk! Om noen vet hvorfor, vennligst fortell hva som gjør boken så bra? Har jeg gått glipp av noe?

#50shadesofgrey #spanking #bdsm #sex  

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg