Fysioterapi (Vardesenter og tur til Brensholmen)

I all hovedsak var det derfor man dro til UNN, fysioterapi. Jeg bestemte meg for å dra tidlig slik at jeg kunne tilbringe litt tid på Vardesenteret også. Man må til tider ha en dose Vardesenter. Jeg kom inn døren og til min glede var rommet fullt av folk. Ente med å sitte å prate sammen med en eldre herre. Vi snakket om alt fra hjerteproblemer til fjelltur. Han fortalte meg at han og noen andre herrer hadde en hytte langt oppe på fjellet, de hadde tilogmed vært på Norge rundt med hytten sin! De var alle pensjonister, sprek som bare det. Selv på vinteren brukte de ikke ski, men beina. Vi var tross skapt med føtter for å bruke dem sa han. 

Man kunne nesten ha dokumentert og skrevet bok av alle de utrolige historiene folk forteller. Jeg elsker å lytte til historier fra både fortid og nåtid. Enkelte har bare en fortellergave, man lever seg ordentlig inn når de beretter. 

Den eldre herren fortalte at han hadde vært på sykehuset i to måneder. Heldigvis hadde han Vardesenteret. Jeg har møtt han der tidligere også, da satt han å koste seg med kryssord. Det er noe eget med å tilbringe tiden på Vardesenteret, sammen med folk som forstår hva du går igjennom. Det er en usagt forståelse for hverandres situasjon. Det er et avbrekk i en dag der du enten er sliten og innendørs, eller tilbringer på sykehuset med cellegift. Rundt meg vet folk hva som skjer, men ikke alle har opplevd det på kroppen. Jeg kan fortelle, men de kan ikke sette seg inn i følelsen. På Vardesenteret møter du de som vet, uten at du trenger å fortelle. Det er en lettelse i seg selv. Gleder meg til de får flyttet til et varig lokale. Forhåpentligvis større, noen av tankene og drømmene er så utrolig flott. Da blir nok mange flere til å kunne bruke Vardesenteret, å virkelig se hva det hele dreier seg om. 


Fysioterapi på UNN

Da var det på tide med fysioterapi. Jeg ruslet opp og satte meg på venterommet. Endelig min tur, endelig skal armen fikses. Den unge studenten var med idag også. Etter at fysioterapeuten hadde strukket armen min litt fikk studenten prøve seg. En kneppe eller knipselyd kunne plutselig høres, kjente noe slapp taket inne i armen. Studenten ble ivrig -Jeg hørte det! Fysioterapeuten stilte han noen spørsmål, for læringens del. Skal ærlig innrømme at hun var så god til å forklare, veilede han, at jeg fant meg selv også denne gangen nikkende interessert når hun forklarte. Det tok 15 minutter så var det meste sletnet over, armen føltes så utrolig mye bedre ut. Selvfølgelig litt øm etter strekkingen, men ingenting i forhold til hvordan den hadde vært.

Jeg ringte mamma når jeg var på vei ned til Vardesenteret igjen. Fortalte at jeg var ferdig og at hun kunne plukke meg opp utenfor pasienthotellet. Vi skulle nemlig til Brensholmen, på besøk til min søster og tantungen. Lenge siden sist jeg var der ute, godt å komme seg en litt lengre tur ut. Men kjente jeg var trøtt og sliten, det hadde allerede vært en lang dag. Tåler jo ikke så meget for tiden før jeg er tappet for energi. Mamma lagde fiskeboller i hvitsaus med bacon, potet og gulrøtter til. Det smakte.

På vei hjem stoppet vi innom Jekta. Mamma skulle bytte noe på Bagorama. Det ente med at hun kjøpte to vesker i samme slengen. Den ene fikk jeg. Tusen takk snille mammaen min. Den var nydelig.


Lyke vesken jeg fikk hos min gode mamma

Når jeg kom hjem slappet jeg litt av med serie og puslespill. Finner det avslappende å pusle. Hodet er opptatt, letende etter detaljer. Jeg har det med å måtte holde meg opptatt. Det kan jeg forsåvidt skrive mer om en annen gang, det vil ta sin tid å forklare hvorfor og hvordan. 


En 0,5l Red bull for å vise størrelsen, hadde ikke banan. 118,4 x 84,3 cm
 

Jeg var alt for trøtt og sliten i går til å skrive blogg når jeg kom hjem. Idag har jeg kun slappet av, å selv da ente jeg med å sovne på sofa. Føler jeg kunne trengt litt frisk luft, men kroppen følger ikke helt med. Kanskje vi tar det i morgen, nå er det mer pusling på agendaen.

Mvh

Mia 

#fysioterapi #vardesenter #brensholmen #puslespill #unn #brystkreft  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg