Taxol nummer 3

Ja, det blir mange og relativt ofte Taxol blogger. Kan nok ikke skrive hver uke antar jeg. 

Siden jeg hadde fått beskjed om at en slapp blodprøver denne gang, tok jeg turen ned til Vardesenteret med en gang. Måtte få ønsket de en God Jul. Jeg ringte som sist til kreftavdelingen å sa at jeg var på huset, ville komme opp når tiden for timen var der. Hun sa de ønsket å ta blodprøve allikevel, siden jeg hadde hatt to runder Taxol. Det skulle jo vise seg å være en god idé.

Vardesenteret er ikke så langt unna kreftavdelingen nå, så jeg stakk fort innom. Ønsket å ta blodprøven der siden jeg ble så blå på armen for to uker siden, som forøvrig fortsatt er blå. Bonus at man blir preppet klar til kuren i samme slengen. Fikk tatt blodprøven, så stakk jeg ned på Vardesenteret igjen. Ble ikke lange tiden, men en kaffekopp, litt småprat og ønsker om en riktig god jul. Det kom en annen dame innom som også ventet på kur, var visst fullt på venterommet.

09.45 skulle jeg være tilbake på avdelingen, gikk i normal “hurtig” tempo. Kom inn døra og det første jeg sier til pleieren, med et smil om munnen vell og merke -Jeg kan ikke gå i normalt tempo lenger, blir jo så søkke sliten! Pleieren lo litt. Svaret på blodprøven var kommet, jeg hadde litt lav blodprosent, 9 (ett eller annet). I følge denne siden klassifiseres det som moderat. Hun ønsket derfor å ta blodprøve av meg annenhver kur, slik at de kunne holde et ekstra øye med blodprosenten min. Fikk også beskjed om å følge ekstra med på pusten min, ble den for tung så måtte jeg melde ifra.

Jeg har tenkt som så at det var normalt å bli sliten og tungpustet av cellegiften. At jeg generelt har mistet muskelmasse og ikke er i god form, dårlig kondisjon i tillegg til at man blir fortere sliten. Vell, det forklarer jo en hel del. Bør jo egentlig ha visst bedre, har jo hatt anemi før.

Vi begynte å snakke litt om kost. Pleieren spurte om jeg likte blodpølse, jeg lyste opp -JA! God kilde til jern sier hun. Endelig en god grunn til å lage blodpølse hjemme, samboeren nekter å smake på slikt. Skal nok få han til å prøve en bitteliten bit med sukker på.

Jeg fikk en ernæringsdrikk hos henne med jordbærsmak, var faktisk veldig god. Siden jeg hadde tapt så mye vekt under FEC kurene. Fikk også med meg et hefte med diverse ernæringdrikker man kan lage selv. Som jeg lærte igår, tilogmed overvektige skal ikke gå ned særlig på cellegift. Hodet mitt klarer dessverre ikke å huske detaljert grunn. Man skulle ikke under noen omstendigheter tenke -Jeg har litt ekstra..så det gjør ikke noe. Pleieren anbefalte meg å ta en slik drikk nå og da som mellommåltid. Nå er jo min matlyst kommet litt opp, men hun forklarte at det kunne faktisk være vanskelig å komme seg opp igjen når kroppen får så tøffe tak. Minnet meg om ei på Vardesenteret som fortalte om akkurat det. Hun hadde rast ned i vekt, ingenting fikk henne til å gå opp igjen. Når hun begynte å jobbe igjen hadde hun hentet brett med lunsj, kaker ol. Andre hadde småflirt litt av henne, men hun prøvde så godt hun kunne. Hun hadde to matpakker med seg, en spiste hun på morgenen og en til lunsj. Hun ergret seg over ukeblader, der alt dreide seg om å tape vekt. Forstår den godt, spesielt når man prøver så hardt.


Måtte flire når hun kom med den. Lekkert dandert ernæringsdrikk på kreftavdelingen! Slikt liker vi! 

Jeg er egentlig ganske fornøyd, så lenge vekta ikke går noe mer ned enn den allerede har. Ønsker ikke å være skjelett! Har vært på begge sider av skalaen, undervekt ser rett og slett forferdelig stygt ut! 152 på sokkelesten, 50kg er min normalvekt. Siden jeg er så liten er 60 kg i meste laget, 40 kg er i minste laget. Jeg har altså ikke store marginene ut til siden. Jeg ligger nå på alt mellom 43-45 kg. Som oftest 44.4 kg, må flire litt når den absolutt skal ha komma fire.


Selfie på dass faktisk! Måtte jo nesten ha et slikt i samlingen av selfies. Gjør jeg det riktig?

Kuren gikk ellers greit. Denne omgangen fikk jeg allergimedisinen i pilleform, ble like trøtt av den dessverre. Ikke at det gjør noe, spesielt ikke idag når jeg hadde sovet dårlig på natten. Fikk noen gode timer på øyet når jeg kom meg hjem.

Takket for meg og ønsket damene en riktig god jul før man forlot avdelingen, vi sees igjen 23 desember. -Dagen før dagen, sier pleieren. Ikke bare jeg som gleder meg til jul! Lovet å spise rikelig med julemat!

En god dose gift i kroppen.
Bittelitt lav blodprosent.
Enda vondt i armen.
Ellers er formen så tipptopp som den kan være.
Jeg klager ikke!

Mvh

Mia

 #taxol #cellegift #brystkreft #ernæringsdrikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg