Hvorfor hater de rosa sløyfe?

Litt trist å lese i kommentarfeltet på følgende artikkel i itromsø. Jeg skrev her om dagen angående den artikkelen på facebook, og i kommentarfeltet. Jeg er enig i budskapet når det gjelder å bringe andre kreftdiagnoser frem i lyset. Nå har jeg svart flere i kommentarfeltet der, føler jeg ikke orker å forsøke å innprente det mer. Rosa sløyfe er til KUN for brystkreft. Movember er til KUN for prostata og testikkel kreft. De kjemper sin egen sak, ikke for alle andre krefttyper. De bør få ære og ros for at de får til slike aksjoner til å støtte sine egne.


Det jeg skrev på FB og i kommentarfeltet som tilsvar til artikkelen.

Men… 

Hvorfor så negativ til rosa sløyfe? Gutta har sin aksjon i november, da må også gutta få fingeren ut å faktisk støtte sine egne! Bråke litt i kulissene. Det skjer ingenting om noen ikke gjør noe. Kjempebra at Movember har kommet mer frem i lyset de siste årene. Folket må fortsette å støtte dem, slik at aksjonene deres faktisk har noe for seg. Gi gutta en hjelpende hånd! Jeg savner faktisk noe å kjøpe i november, kan gutta ta i bruk sløyfene sine? Jeg kunne gjerne tenkt meg å utvidet sløyfesamlingen min. Eventuelt siden de satser på bart, så kan de ta i bruk bartesmykker, bartepin osv. Folk vil gjære ha noe håndfast, så de kan vise verden, bære med stolthet. Se jeg støtter dere!

Angående andre krefttyper. For det første har de alle en egen sløyfe, bruk den! For det andre, både Rosa sløyfe og Movember har selv tatt initiativ til å starte organisasjoner, til å skape blest rundt egen sak. Jeg er helt enig i at andre krefttyper bør få mer fokus. Men da må dessverre pasienter, pårørende eller en tilfeldig ildsjel faktisk starte opp noe. De må bråke litt, de må tørre å fortelle verden hva de går igjennom. Det er ingen som gjør det for dem, det må en ildsjel eller flere til. Det er ikke bare å klage på at rosa sløyfe får ditt eller datt, surmule. Rosa sløyfe jobber for egen sak! Jobb for din sak, få diagnosene frem i lyset! Det er forsåvidt en internasjonal kreft dag som gjelder alle typer kreft, 4. Februar (ikke glem datoen). Men om man ønsker spesifikk fokus på en spesiell type, så må noen faktisk ta tak å gjøre noe.

Når de stiller seg negativ til rosa sløyfe, så glemmer de ofte i farta movember. Den er ganske fersk, har først de siste årene tatt fart. Jeg håper den er her for å bli, men da må som sagt folket også hjelpe gutta! Mannfolk kan ikke sitte på sidelinjen å syte over at rosa sløyfe får mye, også glemmer de helt av at deres egne har en lignende aksjon gående! Det blir feil. Støtt dem, bråk, gå i media, fortell deres historier! Vi vil gjerne høre dem, vi vil gjerne støtte!

Det blir FEIL å sette kreftdiagnoser opp mot hverandre. Å forsøke å måle hvem som har det verst. Si at brystkreft har det enkelt, og blærekreft har det verre. Dere kan selv lese i kommentarfeltet under artikkelen. Det blir for meg helt riv ruskende galt. For er det kun det fysiske inngrepet som teller? Hva med det psykiske aspektet? Selv om noe fysisk ser mildere ut betyr ikke at det er like enkelt innvendig. At de som har metastatisk brystkreft, å lever med krefter har det lett er bare tull! De sliter med dette vær eneste dag, de vet at livet er drastisk forkortet. 

Selv har jeg trippel negativ brystkreft, den hadde såpass hurtig celledeling (farvet på nesten 100%) at om jeg hadde ventet så hadde den garantert spredd seg. Jeg lever med den tanken, jeg lever også med takknemligheten for å bli tatt hurtig inn! Men jeg vet også om sjeler der ute som har måtte vente i 6 måneder for mammografi/ultralyd/biopsi til brystkreft. Jeg føler på deres redsel, jeg forstår godt at de tok det privat. Når kreften deler seg så fort, så er det viktig at man kommer inn tidlig. 

Jeg vet ikke hvordan det er med andre krefttyper, spesielt ikke de indre. Jeg vet ikke hvor enkelt det er for fastlegen å fastslå at dette kan dreie seg om kreft. Og det finnes selvfølgelig mange idioter der ute som ikke tar pasienten på alvor, men det er en annen historie. Om krefttypen har diffuse symptomer, så er det ikke rart man ikke blir sent inn i tide. Er det da rosa sløyfe sin feil? Nei, ingen kan gjøre noe med hvordan en type kreft fremstiller seg, hvordan den oppdages, og hvor hurtig. Men om man har en misstanke, så bør selvfølgelig pasienten sendes inn pronto! Om prøvene kommer tilbake negativ, så er det kjempeflott! Bedre føre var!

Jeg føler det hele er mye missforståelse angående hva rosa sløyfe egentlig er. Om du ønsker å støtte alle, så støtt kreftforeningen! I 2013 gikk 26,99% til blod og lymfesystem, største biten av kaka det året. Jeg regner med at kreftforeningen er såpass oppegående at de rullerer litt på hvem som får mest. Her kan dere se hvordan støtten ble fordelt, og hva pengene går til.

Om du ønsker å støtte en spesifikk krefttype så finn din forening. Her er tre stykker jeg fant ved et kjapt google søk:

Blodkreftforeningen.
Lymfekreftforeningen.
Lungekreftforeningen.

Om foreningene ønsker mer blest rundt egen sak, ja da må de ut i gaten å rope litt. De fleste har nok fått med seg serien Kampen for livet på tv2. Denne serien er gripende, det er rørende å se både unge, voksne og eldre kjempe sin kamp mot kreften. Og dette er en gyllen mulighet for flere foreninger å komme frem fra krokene. Bruk det at folket gripes av serien for det det er verd. Snakk høyt og tydelig om deres diagnose, hva det vil si. Vis arrene, vær åpen. Det er tøft! Men det er slik man også får aksjoner i gang.

Slutt å hat rosa sløyfe. Ja, alle bør komme frem i lyset, men ingenting skjer bare ved å sitte på stumpen. Jeg vil gjerne utvide min sløyfesamling til å inneholde alle mulige farver! 

IKKE GLEM GUTTA I NOVEMBER!

Mvh

Mia 

#rosasløyfe #hat #brystkreft #kreft #itromsø 

2 kommentarer
    1. Jeg støtter rosa sløyfe, men skal innrømme det var mest for å statuere ett eksempel da det kun var typisk klesbutikk/parfymeri/apotek som solgte sløyfemateriell for brystkreft. Ikke ble jeg mindre frista da jeg bare så “pripne fruer” som hadde den synlig. Da jeg besøkte apoteket og ble øynet opp og ned fordi jeg leste på en rosa sløyfe pin ved disken ble jeg litt irritert og slengte ut noe som: Ja vi gutter har ett forhold til pupper vi og vel? Så kjøpte jeg min første rosa sløyfe. Det har jeg gjort i 3 år nå. Bærer dem hver oktober for vi kjenner jo alle en dame eller to.
      Må le av ordvalget ditt ang gutta og prostatakreft da.
      ..da må også gutta få fingeren ut? …å faktisk støtte sine egne…Gi gutta en hjelpende hånd!..?
      Er det ikke meninga att vi skal ha fingeren oppi der da for å sjekke prostata? hehe. 😀 Nei det er vel legens jobb.. så en hjelpende hånd utgår med mindre du er lege eller vet hva du driver med 😉
      Fra spøk til alvor. Rosa og blå sløyfer blir vel det vi ser mest av framover selv om det er mange fler farger. Viktigst er å få fram fokuset på guttene også samt å få støtte av dere jenter.

    2. Espen: Takk for flott svar Espen. Så bra at du støtter rosa sløyfe! Rosa sløyfe kommer nok til å titte fram igjen snart ja, da vi nærmer oss oktober med stormskritt. Media bruker å starte litt i forkant, så her er det bare å vær klar for mye rosa fremover høsten.

      Selv er jeg stolt bærer av flere sløyfer, Rosa – Brystkreft, Blå – Prostata kreft, Gull – Barnekreft, Mørkeblå – Mage og tarm kreft. Øverst sitter kreftforeningens logo. Alle er dandert fint på en kåpe, og bæres hele året. Lik fokus på alle. Tanken er at jeg med tiden vil ha alle sløyfene. Ikke den verste tingen å samle på, eller hva? Det er også en god samtalestarter til hvorfor alle bør bruke sine sløyfer.

      Vet det har blitt tatt opp med PROFO at de bør selge sløyfen sin, vet ikke hvorfor de ikke gjør det :/

      PS: Menn kan også få brystkreft.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg