For første gang i Norge, BLÅ sløyfe!

Blå sløyfe i seg selv er ikke noe nytt, men kampanjen blå sløyfe har for første gang inntatt Norge. Den er enda i sin spede begynnelse, så vi må nok ha litt tålmodighet før den rekker like langt ut. Men for at den skal klare å bli større så må VI hjelpe til, vi må støtte! Jeg har kjøpt ...

Vi er beriket med engasjert ungdom

Var så heldig som ble invitert med for å dele min historie om brystkreft til en herlig gjeng ungdomspolitikere (AUF). Vi er bra beriket i denne byen, kanskje tilogmed i dette landet! Sammen med en artigkar fra Kreftforeningen troppet vi opp klar til å fortelle hver vår del. Han tok for seg den te...

Rosa lunsj med wow faktor!

I går tok jeg turen bort til Vardesenteret på en rosa lunsj. Bussen min ble litt (les veldig) forsinket, men fram kom man. Når jeg omsider stakk snuten innenfor Vardesenterets vegger ble jeg møtt av et folkehav. Så mange blide mennesker som hadde tatt turen for å være med på en ordentlig rosa lun...

beKREFTet - en prat om kreft og sånn

Det kom meg for øret at Ung Kreft hadde laget en podcast der de i løpet av ti episoder vil ta for seg hvordan det er å bli berørt av kreft i ung alder. Og hvem er ikke bedre til å fortelle enn de som er eller har vært berørt selv? Det er mange tilbud for kreftrammede, og det skulle k...

En herlig dag for workshop

Klokken 11.30 kom jeg plutselig på at man faktisk skulle ut av huset på en søndag. Det er jo ikke helt den vanlige rutinen, man er jo vandt til at alt er stengt. Sprang i dusjen og kastet på meg fjeset før man løp ut døren for å nå bussen.  Så fantastisk å se hvor mange som dukket opp for...

I år har den rosa sløyfen mange farger bak seg

I år har Rosa sløyfe fokus på senskader etter kreftbehandling. Dette er noe av det som er mest underkommunisert av alt som dreier seg om kreft. En kan godt si jeg har eller hadde kreft, å bli forstått med medlidenhet og omtanke. Men folk flest forventer at du skal være hoppende glad og tilba...

Offisiell åpning av det nye Vardesenteret i Tromsø

Endelig var dagen kommet, offisiell åpning av det nye flotte Vardesenteret. Dette er noe både de ansatte, frivillige men også vi brukere har ventet på lenge! Når man farter innom så ofte som jeg gjør så blir man godt kjent med folk. Her en av de mange flotte frivillige som stiller opp og står ...

Årets viktigste topptur!

Tok turen til The Edge for å delta på årets viktigste topptur i anledning verdens aktivitetsdag. Det er et samarbeid imellom Kreftforeningen, Clarion Hotel The Edge og Pellerin AS. Hotellet stilte opp med god start-musikk, koselig personale,190 trappetrinn, 12 etasjer og hele 43 moh. For hver per...

Endelig et sårt etterlengtet møte om seneffekter etter kreftbehandling!

Torsdag var jeg på kveldsmøte om seneffekter etter kreftbehandling på The Edge i Tromsø. Kreftforeningen og Nasjonalt kompetansesenter for seneffekter etter kreftbehandling stilte opp med motiverende pasienthistorie og dyktige fagfolk. Det meste visste man fra før, men det er alltid greit med påm...

Hvordan reise med kronisk fatigue

En ting som slo meg når jeg skulle ut på reise var tankene rundt hvor vanskelig dette kom til å bli med fatigue. Vet jo hvor fort jeg kan overgå mine grenser hjemme, hvordan skulle det da bli på bortebane? Den tryggheten ved å vite at man kan kapitulere til sofa i noen dager har man ikke ute på r...

En rolig rosa oktober

I fjor solgte jeg for rosa sløyfe, hadde stands, farvet håret rosa og holdt foredrag. I år har senskadene etter kreftbehandlingen grepet et større tak, jeg kunne rett og slett ikke love meg bort en hel måned. Det er veldig dumt når man gjerne ønsker å bidra, men man kan ikke annet enn å...

Utdeling av forskningsmidler i Tromsø og et medisinsk mirakel

Når du gir et bidrag til Kreftforeningen så er du med på å skape håp. Din lille mynt kan være med på å utgjøre en forskjell i større skala. Fredag var det utdeling av forskningsmidler ved Kreftforeningen i Tromsø. I fjor fikk jeg æren av å holde en appell, i år lyttet jeg i salen. Er så heldig so...

En rørende markering, og du vil ikke tro hvem jeg fikk ta bilde med!

Er så uendelig glad for at jeg fikk mulighet til å ta turen innom åpningen av Circle K i Breivika og markering av Rosa sløyfe med fokus på arvelig brystkreft. Det ble en minnerik dag i regn og vind sammen med min flotte tantunge. Først måtte vi ha en liten photoshoot i den rosa sofaen med...

Slekten din er verd å kjenne

Årets rosa sløyfe har fokus på arvelig brystkreft, noen ganger kan slekten din være verd å kjenne enda nærmere. Arvelig brystkreft er sjeldent, 2-5% av tilfellene skyldes arv. BRCA1 og BRCA2 er de mest kjente genfeilene når det gjelder brystkreft. Her ønsker jeg også å sette et merke på at BRCA2 ...

Heklet fokus på brystkreft (oppskrifter og tips til gode ideer)

Oktober og rosa sløyfe begynner i morgen, og vi retter fokuset mot frontpartiet, også kjent som puppene. For at dere skal kunne få lengst mulig tid til å svinge heklenåla legges dette innlegget ut først av alt som måtte omhandle rosa sløyfe. Det er mange måter å skape bevissthet ru...

Holdt foredrag for fremtidens kreftsykepleiere

Før sommeren fikk jeg en mail med spørsmål om jeg kunne tenke meg å holde et foredrag for studenter i videreutdanning kreftsykepleie. Fokuset skulle ligge på det å få en kreftsykdom, sjokk, krise og mestring. Hvordan det var å gjennomgå behandling med kirurgi, cellegift/cytostatika og et las...

Fikk æren av å gjesteblogge for Kreftforeningen

Trykk på bildet for å lese gjesteinnlegget i Kreftforeningens blogg, der jeg reflekterer over hva Vardesenteret betydde for meg under behandling. Et fristed som jeg ble så glad i at jeg startet som frivillig der når min tid som kreftpasient var over. Med det håper jeg at jeg kan være med på ...

Ble rørt på Vinterlyd i Tromsø

Fikk en koselig mail for noen dager siden, alle vi som hadde vært med på filmsnutten ble invitert til Kreftforeningen før Vinterlyd skulle brake løs på torget. Jeg hadde avtalt å dra på konserten med tantungen, hun var hjertelig velkommen med på Kreftforeningen i forkant. Her fikk vi en kose...

Vi har alle dårlige dager, men... (filmsnutt)

Var så heldig som fikk være med å lage denne filmsnutten for å sette fokus på hvor viktig det er å støtte Krafttak mot kreft. Jeg skrev innlegget «Du har et så spesielt ansikt» etter at de tre flotte karene var på døren med kamera og hele pakka, men fortalte dere ikke på bloggen hvorfor de v...

Markering av Verdens kreftdag på Vardesenteret

Vardesenteret i regi av Kreftforeningen og NORILCOinviterteidag tilen utrolig flott markering av Verdens kreftdag. Utifra bådetittelen og bildet har du allerede forstått at verdens kreftdag har fokus på den tause folkesykdommen. Hvorfor taus, og hvorfor folkesykdom?Tarmkreft - Cancer coliFolkesyk...

PRADA-studien løser «hjertesorg» etter cellegift

I september var jeg så heldig at jeg fikk høre et foredragav Geeta Gulati som står bak PRADA-studien, en flott og dedikert dame. Mye av støtten til forskningen har hun fått fra rosa sløyfe, som jeg nevnte i innlegget fra oktober.Du kan nå lese mer om PRADA-studien og Geeta Gulati på NRK, Norske f...

Vardesenteret, den trygge rammen!

Det henderjeg fått spørsmålet om å beskrive Vardesenteret, både fra pasient perspektiv og som frivillig. Det er et vanskelig spørsmål, for hvordan beskrive en plass som dekker så mange områder? Hvordan beskrive en plass som betyr så mye forskjellig for den enkelte?Jeg liker å tenkte at Vardesente...

Vardesenteret inviterte på blå lunsj!

Vardesenteret valgte å videreføre tanken og ideen fra rosa sløyfe, en lunsj sammen med noen man er glad i. Det å ta vare på de gode øyeblikkene, vennskapet, latteren og samtalene. Det finnes knapt noen bedre arena for slikt enn akkurat Vardesenteret. Dette er en plass de fleste får hurtig kjennsk...

Hvem vant puppen, og hvor mye skrapte man sammen til rosa sløyfe?

Da er totalsummen av det vihar klart å skrape sammen endelig blitt telt opp og overført til riktig konto.Min kjære samboer og mamma har vært til god hjelp med å selge på deres arbeidsplass, og ikke minst har de stilt opp som stand kompanjonger i løpet av måneden. Uten dem hadde jeg aldri fått det...

Blå DYNAMITT i MOVEember!

Nå beveger vi oss mot Movember, måneden da alt det rosa legges bort og barter trekkes fram. Nå retter vi oppmerksomheten mot mannfolkene og deres helse! Jeg og min gode venn Ernst Georg bestemte oss for å gjøre noe solidarisk sammen. Tanken var å vise at man på kryss av kreftdiagnoser,kjønn og al...

To hint til konkurransen

I et forsøk på å få en siste innsats har jeg startet en liten konkurranse på bloggen min, 'Gjett riktig og vinn en pupp!'Litt gøy må vi ha det helt på slutten. Jeg sender den til hvor enn du befinner deg i landet.Som nevnt tidligere er det lov å gjette på nytt når man har lest eller sett hintene....

En personlig vinkling på hvorfor du burde støtte kreftforskning

Som dere har lest har rosa sløyfei år fokus på de som lever med uhelbredelig brystkreft. Tanken om tilbakefall, og i verste tilfelle med spredning er noe de fleste av oss er innom. For vi kjenner nå til livets lotteri, og at det på ingen måte er noen garantier.Jeg vil derfor vinkle dette mer pers...

En rørende rosa lunsj på Smørtorget Kaffe & Mat

Jeg hadde egentlig planlagt å legge ut et helt annet innlegg idag, denne rørende endringen i planene må bare nevnes. Jeg hadde et ærend i byen av andre årsaker, men hadde hørt rykter om en Rosa lunsj på Smørtorget Kaffe & Mat. Selv om jeg ikke hadde noen å dele lunsjen med tenkte jeg det kunne væ...

Kreftforskning i Tromsø

Idag har jeg vært på tildeling av forskningsmidler vedKreftforeningen i Tromsø. For en fantastisk dag med flotte mennesker, rørende historier og god underholdning. Sist men ikke minst, det å kunne se hva pengene går til, å kunne se personen bak forskningen setter det hele i perspektiv. Hun ene fo...

En uke igjen

Da er vi inne i siste uken med Rosa sløyfe, men det er enda ikke for sent å gi din støtte! Er du i tvil hva pengene går til så anbefaler jeg at du leser 'Dette går rosa sløyfe pengene til - Forskning i Norge (PRADA-studien)'. Dette er bare ett eksempel på hva pengene brukes til, for å belyse hvor...

Rørt over hvor flott ungdom vi har i Tromsø

På mandag fortalte jeg kort om mitt møte med Russen på Kongsbakken, idag bar turen til Kvaløya. Mottakelsen var ikke mindre her, for en herlig gjeng ungdommer vi har i denne byen. De hadde kledd seg i rosa og pyntet litt for anledningen, salg av muffins var også godt igang. Begge skolene viste si...

Stolt av ungdommen i 9000-byen!

Idag fikk jeg æren av å prate litt om rosa sløyfe, men i hovedsak min historie med brystkreft til avgangsklassene ved Kongsbakken videregående skole. Vi ble møtt av en hel skokk rosa kledde ungdommer, en hadde tilogmed farget hele seg rosa! Det var ikke rent få rosa sløyfer å se i mengden heller,...

Vis din støtte!

Vis solidaritet med de som har, eller har hatt brystkreft. Tenk litt ekstra på de som lever med uhelbredelig brystkreft denne måneden, sannheten er at 1 av 4 aldri blir frisk.Bær en Rosa sløyfe nå i oktober! Om du ikke bærer den på jakken, så finnes det mange andre måter å bidra.Lurer du på hvor ...

Tantungens Rosa sløyfe kunstverk

I går var det ny omgang med Rosa sløyfe stand, denne gangen var tantungen på 10 år med oss.Ganske tidlig fikk hun låne en bok av meg for å skrible litt. Når jeg fikk se den første tegningen visste jeg at her trengtes det bedre tegnesaker. Og selvfølgelig varmet den tegningen et tante-hjerte litt ...

Vardesenteret inviterte på rosa lunsj

Som beskrevet på Kreftforeningens nettsider:"Årets Rosa sløyfe handler om å vise omtanke med de som er rammet og bruke tiden godt. Det kan du gjøre med en hyggelig lunsj."I år oppfordres folk til å ta en god Rosa lunsj sammen med noen de er glad i. Del gjerne minnet med resten ved å skrive#rosalu...

Rosa sløyfe stand

Igår hadde jeg og mamma den første Rosa sløyfe standen vår på Amfi Pyramiden i Tromsø. Så mange hyggelige mennesker som stoppet opp, alle som en varmet i hjertet. Vi har så mange gode mennesker i denne byen!Om du ser på bildet over, så ser du alle pinsene som var tilgjengelig. For å si det slik, ...

Hegeprosjekt! Jeg er med, er du?

Hvem er denne Hege? Hun er fra Bærum, men bosatt i Bardufoss i Troms. Som dere sikkert har sett er hun en dyktig maler. Og hun velger å bruke sine egenskaper på en god sak. Det startet i 2013, siden da har ordet spredd seg og bidragene økt fra år til år. La oss sammen hjelpe Hege med å slå fjorår...

Dette går rosa sløyfe pengene til - Forskning i Norge (PRADA-studien)!

Mange vegrer seg kanskje å gi penger (uansett hva), når de ikke vet hvor pengene går. En flott dameved navn Geeta Gulati hadde foredrag om hjerteskade ved brystkreftbehandling på konferansen jeg deltok på i september. Det ble ekstra stor applaus når vi fikk vite at hun fikk penger til sin forskni...

Lucky Linda Persen - Jeg feirer livet!

I går fikk en fullstappet sal ved Rådstua Teaterhus i Tromsø ta del i reisen til Lucky Linda Persen, med den fengende tittelen 'Jeg feirer livet'. Linda har kanskje ikke vært så Lucky, men hun velger likeså å kalle seg selv for akkurat det, Lucky!Rosa sløyfe i år har fokus på de som har uhelbrede...

Rosa sløyfe informasjon stand

En herlig gjeng damer møtte opp til stand ved Strandtorget i morgentimene lørdag. Her skulle det informeres, bevisstgjøres og ha innsamling til Rosa sløyfe, vi var beredt! Stian fra Paracord Tromsø ble også med på laget,så ut til at også han fikk solgt endel iløpet av timene som passerte.Vi skull...

Frivillighet i sentrum

Lørdag var det frivillighet i sentrum, byen var full av folk fra diverse frivillige organisasjoner og lag. Jeg stod sammen med Brystkreftforeningen Tromsø og omegn, og delvis med Kreftforeningen. Det regnet, Kreftforeningen var så snill å tok oss litt under tak. Vi ble enige om å legge fram løpet...

Rosa sløyfe armbånd fra Paracord Tromsø

Hørt om paracord? Kort fortalt, fallskjermsnor som man lager armbånd, halsbånd til bikkja eller lignende av. Tanken er at du kan ha armbåndet på deg, å snurre det opp om det skulle være krise.Stian Selnes er navnet på den herremannen som lager armbånd så busten fyker. Hvordan han klarer å ha slik...

Pink is the new black - Rosa sløyfe innsamling

De fleste lesere av denne bloggen har nok fått med seg at jeg fikk brystkreft høsten 2014. 28 år gammel kom beskjeden som lyn fra klar himmel, diagnosen ble gitt,trippel negativ brystkreft. En verden som for meg var så fjern, ble plutselig så alt for virkelig. Det er den harde sannhet når det gje...

September, fokus på blodkreft

Vell og merke foregår dette fokuset og bevisstgjøringen rundt blodkreft stort sett i det store utland, i hovedsak USA, å muligens andre steder.Skulle ønske at også Norge kastet seg på å gjorde litt mer utav det,gjorde oss alle litt mer bevisst på hva det er.For enkelhets skyld legger jeg ved to s...

En statusoppdatering om at du har diaré vil aldri øke bevissthet rundt brystkreft.

Jeg forstår at du vil det godt, at du tenker dette er noe kvinner kan delta på for å øke bevisstheten rundt brystkreft.Men sannheten er at en statusoppdatering om at du elsker noen, at du er fri for toalettpapir, eller bare et hjerte vil aldri øke bevisstheten rundt brystkreft, eller summen til f...

Movember!

Da har startskuddet gått for Movember! Håper man får se mange fjonge barter utover måneden. Årets fokus er retter mot forskning på prostatakreft. En av åtte menn vil før fylte 75 år utvikle prostatakreft. Det som er skummelt med denne kreftformen er at prostatakreft i de fleste tilfeller ikke har...
Mia - Alt annet enn A4

31, Tromsø

Er en gigantisk nerd som har levd et alt annet enn A4 liv! 4 august 2014 fikk jeg diagnosen trippel negativ brystkreft. Nå er kreften behandlet og livet skal taes tilbake! Har fjernet filteret og skriver om temaer som gjerne går usagt, som er tabu å snakke åpent om. Skriver fra levra, vær derfor forberedt på velvalgte ord og litt galgenhumor. Ta gjerne kontakt på ingebrigtsen.mia@gmail.com