Den glemte gruppen; brystkreft rammer ikke bare kvinner

Det er noe som ikke snakkes s mye om, selv ikke i brystkreft miljet. Den glemte gruppen, de som gjerne trr ekstra stille rundt sin diagnose. Menn med brystkreft. De aller fleste av oss anser det som en kvinnelig sykdom. Det skinner i rosa, de runde sirklene som guttungene tegner p strekf...

Krafttak mot kreft: Med fokus p livet etter kreftbehandling

rets krafttak mot kreft har fokus p senskader. Vi er mange, og vi har mange forskjellige ting stri med i etterkant, ingen er like. Men en ting har vi tilfelles, vi er ikke den vi var.    Anbefaler alle se denne filmsnutten fra Kreftforeningen   Som Hvard sier...

For frste gang i Norge, BL slyfe!

Bl slyfe i seg selv er ikke noe nytt, men kampanjen bl slyfe har for frste gang inntatt Norge. Den er enda i sin spede begynnelse, s vi m nok ha litt tlmodighet fr den rekker like langt ut. Men for at den skal klare bli strre s m VI hjelpe til, vi m sttte! Jeg har kjpt ...

Vi er beriket med engasjert ungdom

Var s heldig som ble invitert med for dele min historie om brystkreft til en herlig gjeng ungdomspolitikere (AUF). Vi er bra beriket i denne byen, kanskje tilogmed i dette landet! Sammen med en artigkar fra Kreftforeningen troppet vi opp klar til fortelle hver vr del. Han tok for seg den te...

Rosa lunsj med wow faktor!

I gr tok jeg turen bort til Vardesenteret p en rosa lunsj. Bussen min ble litt (les veldig) forsinket, men fram kom man. Nr jeg omsider stakk snuten innenfor Vardesenterets vegger ble jeg mtt av et folkehav. S mange blide mennesker som hadde tatt turen for vre med p en ordentlig rosa lun...

beKREFTet - en prat om kreft og snn

Det kom meg for ret at Ung Kreft hadde laget en podcast der de i lpet av ti episoder vil ta for seg hvordan det er bli berrt av kreft i ung alder. Og hvem er ikke bedre til fortelle enn de som er eller har vrt berrt selv? Det er mange tilbud for kreftrammede, og det skulle k...

En herlig dag for workshop

Klokken 11.30 kom jeg plutselig p at man faktisk skulle ut av huset p en sndag. Det er jo ikke helt den vanlige rutinen, man er jo vandt til at alt er stengt. Sprang i dusjen og kastet p meg fjeset fr man lp ut dren for n bussen.  S fantastisk se hvor mange som dukket opp for...

I r har den rosa slyfen mange farger bak seg

I r har Rosa slyfe fokus p senskader etter kreftbehandling. Dette er noe av det som er mest underkommunisert av alt som dreier seg om kreft. En kan godt si jeg har eller hadde kreft, bli forsttt med medlidenhet og omtanke. Men folk flest forventer at du skal vre hoppende glad og tilba...

Offisiell pning av det nye Vardesenteret i Troms

Endelig var dagen kommet, offisiell pning av det nye flotte Vardesenteret. Dette er noe bde de ansatte, frivillige men ogs vi brukere har ventet p lenge! Nr man farter innom s ofte som jeg gjr s blir man godt kjent med folk. Her en av de mange flotte frivillige som stiller opp og str ...

rets viktigste topptur!

Tok turen til The Edge for delta p rets viktigste topptur i anledning verdens aktivitetsdag. Det er et samarbeid imellom Kreftforeningen, Clarion Hotel The Edge og Pellerin AS. Hotellet stilte opp med god start-musikk, koselig personale,190 trappetrinn, 12 etasjer og hele 43 moh. For hver per...

Endelig et srt etterlengtet mte om seneffekter etter kreftbehandling!

Torsdag var jeg p kveldsmte om seneffekter etter kreftbehandling p The Edge i Troms. Kreftforeningen og Nasjonalt kompetansesenter for seneffekter etter kreftbehandling stilte opp med motiverende pasienthistorie og dyktige fagfolk. Det meste visste man fra fr, men det er alltid greit med pm...

Hvordan reise med kronisk fatigue

En ting som slo meg nr jeg skulle ut p reise var tankene rundt hvor vanskelig dette kom til bli med fatigue. Vet jo hvor fort jeg kan overg mine grenser hjemme, hvordan skulle det da bli p bortebane? Den tryggheten ved vite at man kan kapitulere til sofa i noen dager har man ikke ute p r...

En rolig rosa oktober

I fjor solgte jeg for rosa slyfe, hadde stands, farvet hret rosa og holdt foredrag. I r har senskadene etter kreftbehandlingen grepet et strre tak, jeg kunne rett og slett ikke love meg bort en hel mned. Det er veldig dumt nr man gjerne nsker bidra, men man kan ikke annet enn ...

Utdeling av forskningsmidler i Troms og et medisinsk mirakel

Nr du gir et bidrag til Kreftforeningen s er du med p skape hp. Din lille mynt kan vre med p utgjre en forskjell i strre skala. Fredag var det utdeling av forskningsmidler ved Kreftforeningen i Troms. I fjor fikk jeg ren av holde en appell, i r lyttet jeg i salen. Er s heldig so...

En rrende markering, og du vil ikke tro hvem jeg fikk ta bilde med!

Er s uendelig glad for at jeg fikk mulighet til ta turen innom pningen av Circle K i Breivika og markering av Rosa slyfe med fokus p arvelig brystkreft. Det ble en minnerik dag i regn og vind sammen med min flotte tantunge. Frst mtte vi ha en liten photoshoot i den rosa sofaen med...

Slekten din er verd kjenne

rets rosa slyfe har fokus p arvelig brystkreft, noen ganger kan slekten din vre verd kjenne enda nrmere. Arvelig brystkreft er sjeldent, 2-5% av tilfellene skyldes arv. BRCA1 og BRCA2 er de mest kjente genfeilene nr det gjelder brystkreft. Her nsker jeg ogs sette et merke p at BRCA2 ...

Heklet fokus p brystkreft (oppskrifter og tips til gode ideer)

Oktober og rosa slyfe begynner i morgen, og vi retter fokuset mot frontpartiet, ogs kjent som puppene. For at dere skal kunne f lengst mulig tid til svinge heklenla legges dette innlegget ut frst av alt som mtte omhandle rosa slyfe. Det er mange mter  skape bevissthet ru...

Holdt foredrag for fremtidens kreftsykepleiere

Fr sommeren fikk jeg en mail med sprsml om jeg kunne tenke meg holde et foredrag for studenter i videreutdanning kreftsykepleie. Fokuset skulle ligge p det f en kreftsykdom, sjokk, krise og mestring. Hvordan det var  gjennomg behandling med kirurgi, cellegift/cytostatika og et las...

Fikk ren av gjesteblogge for Kreftforeningen

Trykk p bildet for lese gjesteinnlegget i Kreftforeningens blogg, der jeg reflekterer over hva Vardesenteret betydde for meg under behandling. Et fristed som jeg ble s glad i at jeg startet som frivillig der nr min tid som kreftpasient var over. Med det hper jeg at jeg kan vre med p ...

Ble rrt p Vinterlyd i Troms

Fikk en koselig mail for noen dager siden, alle vi som hadde vrt med p filmsnutten ble invitert til Kreftforeningen fr Vinterlyd skulle brake ls p torget. Jeg hadde avtalt dra p konserten med tantungen, hun var hjertelig velkommen med p Kreftforeningen i forkant. Her fikk vi en kose...

Vi har alle drlige dager, men... (filmsnutt)

Var s heldig som fikk vre med lage denne filmsnutten for sette fokus p hvor viktig det er sttte Krafttak mot kreft. Jeg skrev innlegget Du har et s spesielt ansikt etter at de tre flotte karene var p dren med kamera og hele pakka, men fortalte dere ikke p bloggen hvorfor de v...

Markering av Verdens kreftdag p Vardesenteret

Vardesenteret i regi av Kreftforeningen og NORILCOinviterteidag tilen utrolig flott markering av Verdens kreftdag. Utifra bdetittelen og bildet har du allerede forsttt at verdens kreftdag har fokus p den tause folkesykdommen. Hvorfor taus, og hvorfor folkesykdom?Tarmkreft - Cancer coliFolkesyk...

PRADA-studien lser hjertesorg etter cellegift

I september var jeg s heldig at jeg fikk hre et foredragav Geeta Gulati som str bak PRADA-studien, en flott og dedikert dame. Mye av sttten til forskningen har hun ftt fra rosa slyfe, som jeg nevnte i innlegget fra oktober.Du kan n lese mer om PRADA-studien og Geeta Gulati p NRK, Norske f...

Vardesenteret, den trygge rammen!

Det henderjeg ftt sprsmlet om beskrive Vardesenteret, bde fra pasient perspektiv og som frivillig. Det er et vanskelig sprsml, for hvordan beskrive en plass som dekker s mange omrder? Hvordan beskrive en plass som betyr s mye forskjellig for den enkelte?Jeg liker tenkte at Vardesente...

Vardesenteret inviterte p bl lunsj!

Vardesenteret valgte viderefre tanken og ideen fra rosa slyfe, en lunsj sammen med noen man er glad i. Det ta vare p de gode yeblikkene, vennskapet, latteren og samtalene. Det finnes knapt noen bedre arena for slikt enn akkurat Vardesenteret. Dette er en plass de fleste fr hurtig kjennsk...

Hvem vant puppen, og hvor mye skrapte man sammen til rosa slyfe?

Da er totalsummen av det vihar klart skrape sammen endelig blitt telt opp og overfrt til riktig konto.Min kjre samboer og mamma har vrt til god hjelp med selge p deres arbeidsplass, og ikke minst har de stilt opp som stand kompanjonger i lpet av mneden. Uten dem hadde jeg aldri ftt det...

Bl DYNAMITT i MOVEember!

N beveger vi oss mot Movember, mneden da alt det rosa legges bort og barter trekkes fram. N retter vi oppmerksomheten mot mannfolkene og deres helse! Jeg og min gode venn Ernst Georg bestemte oss for gjre noe solidarisk sammen. Tanken var vise at man p kryss av kreftdiagnoser,kjnn og al...

To hint til konkurransen

I et forsk p f en siste innsats har jeg startet en liten konkurranse p bloggen min, 'Gjett riktig og vinn en pupp!'Litt gy m vi ha det helt p slutten. Jeg sender den til hvor enn du befinner deg i landet.Som nevnt tidligere er det lov gjette p nytt nr man har lest eller sett hintene....

En personlig vinkling p hvorfor du burde sttte kreftforskning

Som dere har lest har rosa slyfei r fokus p de som lever med uhelbredelig brystkreft. Tanken om tilbakefall, og i verste tilfelle med spredning er noe de fleste av oss er innom. For vi kjenner n til livets lotteri, og at det p ingen mte er noen garantier.Jeg vil derfor vinkle dette mer pers...

En rrende rosa lunsj p Smrtorget Kaffe & Mat

Jeg hadde egentlig planlagt legge ut et helt annet innlegg idag, denne rrende endringen i planene m bare nevnes. Jeg hadde et rend i byen av andre rsaker, men hadde hrt rykter om en Rosa lunsj p Smrtorget Kaffe & Mat. Selv om jeg ikke hadde noen dele lunsjen med tenkte jeg det kunne v...

Kreftforskning i Troms

Idag har jeg vrt p tildeling av forskningsmidler vedKreftforeningen i Troms. For en fantastisk dag med flotte mennesker, rrende historier og god underholdning. Sist men ikke minst, det kunne se hva pengene gr til, kunne se personen bak forskningen setter det hele i perspektiv. Hun ene fo...

En uke igjen

Da er vi inne i siste uken med Rosa slyfe, men det er enda ikke for sent gi din sttte! Er du i tvil hva pengene gr til s anbefaler jeg at du leser 'Dette gr rosa slyfe pengene til - Forskning i Norge (PRADA-studien)'. Dette er bare ett eksempel p hva pengene brukes til, for belyse hvor...

Rrt over hvor flott ungdom vi har i Troms

P mandag fortalte jeg kort om mitt mte med Russen p Kongsbakken, idag bar turen til Kvalya. Mottakelsen var ikke mindre her, for en herlig gjeng ungdommer vi har i denne byen. De hadde kledd seg i rosa og pyntet litt for anledningen, salg av muffins var ogs godt igang. Begge skolene viste si...

Stolt av ungdommen i 9000-byen!

Idag fikk jeg ren av prate litt om rosa slyfe, men i hovedsak min historie med brystkreft til avgangsklassene ved Kongsbakken videregende skole. Vi ble mtt av en hel skokk rosa kledde ungdommer, en hadde tilogmed farget hele seg rosa! Det var ikke rent f rosa slyfer se i mengden heller,...

Vis din sttte!

Vis solidaritet med de som har, eller har hatt brystkreft. Tenk litt ekstra p de som lever med uhelbredelig brystkreft denne mneden, sannheten er at 1 av 4 aldri blir frisk.Br en Rosa slyfe n i oktober! Om du ikke brer den p jakken, s finnes det mange andre mter bidra.Lurer du p hvor ...

Tantungens Rosa slyfe kunstverk

I gr var det ny omgang med Rosa slyfe stand, denne gangen var tantungen p 10 r med oss.Ganske tidlig fikk hun lne en bok av meg for skrible litt. Nr jeg fikk se den frste tegningen visste jeg at her trengtes det bedre tegnesaker. Og selvflgelig varmet den tegningen et tante-hjerte litt ...

Vardesenteret inviterte p rosa lunsj

Som beskrevet p Kreftforeningens nettsider:"rets Rosa slyfe handler om vise omtanke med de som er rammet og bruke tiden godt. Det kan du gjre med en hyggelig lunsj."I r oppfordres folk til ta en god Rosa lunsj sammen med noen de er glad i. Del gjerne minnet med resten ved skrive#rosalu...

Rosa slyfe stand

Igr hadde jeg og mamma den frste Rosa slyfe standen vr p Amfi Pyramiden i Troms. S mange hyggelige mennesker som stoppet opp, alle som en varmet i hjertet. Vi har s mange gode mennesker i denne byen!Om du ser p bildet over, s ser du alle pinsene som var tilgjengelig. For si det slik, ...

Hegeprosjekt! Jeg er med, er du?

Hvem er denne Hege? Hun er fra Brum, men bosatt i Bardufoss i Troms. Som dere sikkert har sett er hun en dyktig maler. Og hun velger bruke sine egenskaper p en god sak. Det startet i 2013, siden da har ordet spredd seg og bidragene kt fra r til r. La oss sammen hjelpe Hege med sl fjorr...

Dette gr rosa slyfe pengene til - Forskning i Norge (PRADA-studien)!

Mange vegrer seg kanskje gi penger (uansett hva), nr de ikke vet hvor pengene gr. En flott dameved navn Geeta Gulati hadde foredrag om hjerteskade ved brystkreftbehandling p konferansen jeg deltok p i september. Det ble ekstra stor applaus nr vi fikk vite at hun fikk penger til sin forskni...

Lucky Linda Persen - Jeg feirer livet!

I gr fikk en fullstappet sal ved Rdstua Teaterhus i Troms ta del i reisen til Lucky Linda Persen, med den fengende tittelen 'Jeg feirer livet'. Linda har kanskje ikke vrt s Lucky, men hun velger likes kalle seg selv for akkurat det, Lucky!Rosa slyfe i r har fokus p de som har uhelbrede...

Rosa slyfe informasjon stand

En herlig gjeng damer mtte opp til stand ved Strandtorget i morgentimene lrdag. Her skulle det informeres, bevisstgjres og ha innsamling til Rosa slyfe, vi var beredt! Stian fra Paracord Troms ble ogs med p laget,s ut til at ogs han fikk solgt endel ilpet av timene som passerte.Vi skull...

Frivillighet i sentrum

Lrdag var det frivillighet i sentrum, byen var full av folk fra diverse frivillige organisasjoner og lag. Jeg stod sammen med Brystkreftforeningen Troms og omegn, og delvis med Kreftforeningen. Det regnet, Kreftforeningen var s snill tok oss litt under tak. Vi ble enige om legge fram lpet...

Rosa slyfe armbnd fra Paracord Troms

Hrt om paracord? Kort fortalt, fallskjermsnor som man lager armbnd, halsbnd til bikkja eller lignende av. Tanken er at du kan ha armbndet p deg, snurre det opp om det skulle vre krise.Stian Selnes er navnet p den herremannen som lager armbnd s busten fyker. Hvordan han klarer ha slik...

Pink is the new black - Rosa slyfe innsamling

De fleste lesere av denne bloggen har nok ftt med seg at jeg fikk brystkreft hsten 2014. 28 r gammel kom beskjeden som lyn fra klar himmel, diagnosen ble gitt,trippel negativ brystkreft. En verden som for meg var s fjern, ble plutselig s alt for virkelig. Det er den harde sannhet nr det gje...

September, fokus p blodkreft

Vell og merke foregr dette fokuset og bevisstgjringen rundt blodkreft stort sett i det store utland, i hovedsak USA, muligens andre steder.Skulle nske at ogs Norge kastet seg p gjorde litt mer utav det,gjorde oss alle litt mer bevisst p hva det er.For enkelhets skyld legger jeg ved to s...

En statusoppdatering om at du har diar vil aldri ke bevissthet rundt brystkreft.

Jeg forstr at du vil det godt, at du tenker dette er noe kvinner kan delta p for ke bevisstheten rundt brystkreft.Men sannheten er at en statusoppdatering om at du elsker noen, at du er fri for toalettpapir, eller bare et hjerte vil aldri ke bevisstheten rundt brystkreft, eller summen til f...

Movember!

Da har startskuddet gtt for Movember! Hper man fr se mange fjonge barter utover mneden. rets fokus er retter mot forskning p prostatakreft. En av tte menn vil fr fylte 75 r utvikle prostatakreft. Det som er skummelt med denne kreftformen er at prostatakreft i de fleste tilfeller ikke har...
Mia - Alt annet enn A4

32, Troms

Er en gigantisk nerd som har levd et alt annet enn A4 liv! 4 august 2014 fikk jeg diagnosen trippel negativ brystkreft. N er kreften behandlet og livet skal taes tilbake! Har fjernet filteret og skriver om temaer som gjerne gr usagt, som er tabu snakke pent om. Skriver fra levra, vr derfor forberedt p velvalgte ord og litt galgenhumor. Ta gjerne kontakt p ingebrigtsen.mia@gmail.com