Del 3: Ekspander puppen min får navnet Lumpy

Kan mildt sagt si jeg ble rimelig stresset denne omgangen. Satt i en time å ventet før telefonen plinget “kom til rom 28”. Snek snuten nølende inn døren, hadde jeg gått feil? Viste seg at kirurgen min var på operasjon så fikk en kvinnelig lege. Mamma som var med meg så at jeg pustet ut, hun ruslet derfor tilbake på jobb. Hadde vært så nervøs for å stille spørsmål angående størrelsen. Denne dama hentet fram en kurv med implantat, målte opp mot sine, forhørte seg om hva pleieren tenkte. Det føltes så befriende å sitte der på bordet med den skarpe lampen lysende ned over meg når hun tok seg tiden til å svare. Fortalte henne hva noen damer på ei rekonstruksjonsgruppe hadde sagt angående å tappe ut om det ble for stort. Hun var helt enig, null problem! 

 

Å gå fra skit nervøs til avslappet var en fantastisk følelse!

Og med det kunne fyllingen begynne, for de som ikke takler å se på slikt anbefaler jeg å hoppe over videoen.

 

video:Filling of breast expander

Breast reconstruction with expander implant to stretch the skin. This is round two with filling it


Hvorfor vise dette?
Har nevnt det før, men nevner det igjen. For det første er det mange damer som skal igjennom det samme. For det andre synes jeg det er viktig at folk ser hva en rekonstruksjon innebærer. Det er ingen quick fix til nye pupper, det er en lang prosess.

Dette er en av de gangene jeg er glad for å ha nedsatt følighet i brystet, kjenner ikke så mye til nåla eller når de pumper den opp. På slutten blir det ett press å man vet det er på tide å stoppe. Men selv om jeg ikke kjenner så ekstremt mye der og da er det en påkjenning for kroppen. Dagen etterpå våknet jeg iløpet av natten på grunn av smerter på undersiden av brystet. Regnet med det var strekken som begynte å sette inn. Endte med å sove i over 12 timer, med en rimelig utslitt og trøtt dag derpå. Smertene kommer og går, men det må man nesten bare regne med. Jeg tenker ihvertfall det ville vært unaturlig å ikke merke noe som helst. Til dere som skal igjennom det, snakker mer irriterende smerte og ikke uutholdelig. 

Hvorfor ser puppen så rar ut?


 

Har gitt den kallenavnet Lumpy altså klumpen. For den ser relativt klumpete ut. Som en rund sak plassert midt på. Stikker også litt ut på siden, og der føles det ut som jeg klemmer på en litt tykk pose med bittelitt vann i. Resten av brystet er rimelig hardt, men ikke slik som etter operasjonen.

Til dere som skal igjennom det, pust rolig, den skal IKKE se slik ut


De er rimelig flink til å gjenta seg selv “puppen kommer ikke til å se fin ut med ekspander, ta det med ro. Den skal ikke se slik ut. Dette er kun for å strekke huden”. Som nevnt ser den nå ut som en klump, den ser også ut til å sitte høyere enn det naturlige brystet. Alt dette fikser de når den skiftes til permanent implantat, da med dråpeform. I samme slengen fikses det friske brystet for å få symmetri

Før jeg forlot hadde jeg en rekke med spørsmål, hvor lenge må jeg ta det med ro? Hvor lenge må jeg bruke kompresjons bh både dag og natt? Siden jeg har ekspanderen over muskelen kunne jeg forsiktig begynne å løfte 2kg og to uker senere øke til 3kg. Gradvis økning over tid med andre ord. BHen må jeg fortsatt bruke i to uker til både natt og dag (totalt 6 uker), og deretter kun dag i 6 uker. Kunne slutte litt før, men de så helst man brukte den såpass lenge. Glemte å forhøre meg om når jeg kan løfte armen høyere enn hjertet, om noen vet så legg gjerne igjen en kommentar

Har faktisk glemt hvor mye de fylte brystet denne gangen, sånn går det når man har teflonhjerne. To uker til neste fylling, får se om det blir siste eller om det blir en runde til. Føler meg litt mer avslappet når jeg vet de kan tappe ut om det blir for stort.

Nevner det igjen, dette er bare en av flere metoder for rekonstruksjon. Og det er ikke den største operasjonen i forhold til mange av de andre. Det finnes også en metode som ikke krever kirurgisk inngrep, men den er enda litt i forsøksstadiet. 

En puppete hilsen

Mia

#brystkreft #brystrekonstruksjon #ekspanderprotese 

11 kommentarer
    1. Hei du har ein blogg som inspirerer meg til å se på du har ein verdens fineste blogg du er eit talent og du jeg håper at jeg kan følge deg på din vei la meg hjerne følge meg❤️ Du er eit godt eksempel på eit godt samfunn

    2. Tusen hjertelig takk for at du deler dette på den måten du gjør. Ikke noe A4, det er helt sikkert 🙂 Og slettes ikke nypuppen 😀 Klubben til madammen har jo alltid før dratt sammen på mammografi, og hatt det sosialt. Og i rosamåneden snakket de om hvorfor ikke menn kunne bli innkalt til prostatakontroll på samme måten. Da måtte jeg bare si: Det skulle tatt seg ut om vi gutta sa at nå skulle vi på rompetur til Bodø 😀 Lykke til videre 🙂 Du er herlig tøff. det må jeg si 🙂

    3. Jan: Hahahaha! Det hadde faktisk vært knalltøft! Vi kaller mannfolka som går til stråling her for strålegjengen, de finner hverandre fort og gjør mye sammen iløpet av de seks ukene. Herlig å se hvor mange nye bekjentskaper som dannes ^^, Tusen takk <3

    4. Jeg syns det super fint at du deler! og takk for det….mange som ikke aner hva det vil si, og som kan se litt hva du/dere går igjennom…Dette blir godt som gull til slutt! Det er jeg sikker på…

    5. Toini: Har fått høre litt for mange ganger at det er en gratis puppejobb, at jeg kan få stooore ect ect. Virker som mange tror det er som vanlig brystforstørring. Om det bare hadde vært det XD Så virkeligheten kan være greit å dele 🙂 Også for damer som skal igjennom det samme

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg