hits

"Jeg har det verre enn deg"

Heldigvis skjer det ikke s ofte, men det skjer. Noen mennesker er nesten besatt av ha det verst. Jeg liker kalle det diagnosekrigen, nr ble det egentlig viktig ha det ille? Skal jeg trekke konklusjoner kan det nesten virke som mange (ikke alle) slike anser sykdom som et statussymbol, jo verre du har det jo hyere status har du iblant de syke. For meg klinger det ikke riktig. 

sad teenager
Licensed from: cynoclub / yayimages.com





Som frst nevnt er det ikke ofte man mter p slike, jeg husker enda den sjokkerende flelsen jeg satt igjen med frste gangen. Da var det ei som hadde ftt seg til svare i et kommentarfelt p nett, der hun i det vide og brede skrev at brystkreft ikke var farlig. Hun hadde selv hatt det, skiftet dekk p bilen samme dag som operasjonen (brystbevarende). Fint for henne da, vi er ikke alle lik. Hun traff en nerve hos meg nr hun skrev at ingen dde som flge av brystkreft idag...  Og selvflgelig var den kreftsykdommen hun n hadde ftt mye verre!

N nsker jeg nevene at joda noen sykdommer er verre enn andre, men ingen kan si til noen at den de har ikke er ille nok. Alle har rett til fle p bde angst og glede. Selv om noen har flere senskader og andre mindre betyr ikke at de med mindre ikke sliter i hverdagen. At noen smiler betyr ikke at de er glade hele tiden. At noen har familie betyr ikke at de ikke er ensom.



"Manipulasjon, overkjrt og underbygget" 


Har folk nrt meg som har bde livstruende og sterke kroniske smerter, ikke en eneste gang har denne personen underbygget min kreftssykdom eller senskader. Men for litt siden fikk jeg oppleve ei som virkelig gjorde det, da med samme diagnose. Ingen navn nevnt. Det var skremmende, for alle som hun kom nrt ble overkjrt. Deres kreftsykdommer var ikke viktig, de var ikke like ille, ingen ddsdom i hennes syn. Vre senskader var mild, selv om vi ikke opplevde det slik. Alt vi sa eller gjorde ble snudd til omhandle denne personen. Men vi kunne si ifra, vi kunne velge ikke ta del. Ikke alle kan ta det valget. Vi var med p noe som skulle vre et talerr for skape bevissthet rundt vre senskader, men det ble ikke slik. S langt der ifra. Manipulasjonsteknikkene stod hyt, ble stemplet den eneste vennen, og om vi dro og "talerret" ble borte s ble ogs livslinen til personen slettet (for meg virket det som en selvmordstrussel). Alt i alt var det ikke sunt og energitappende bli trykt ned hele tiden.



"Egosentrisk offerolle"


Det jeg registrerer nr det kommer til slike mennesker er at de ofte snakker om seg selv. Om noen i ei diagnosegruppe p facebook spr etter rd, s m de gjerne svare langt og utbrodert om hvorfor det ikke hjalp for dem. Ofte mye utenfor tema som blir nevnt bare for fylle p. Helt greit, hadde det vrt om strikking eller matlaging, men nr svarene fort kan bli direkte skremmende for en allerede srbar motpart da klarer ihvertfall ikke jeg se p. Det mest sjokkerende var nr ei takket nei til en medisin etter at vedkommende hadde skrevet mye skremsel. Jeg flger en gylden regel, skal du si noe negativt s flg det alltid opp med noe positivt.



"Avhengighet;
Alkohol for en alkoholiker, nikotin for en ryker"



Dette kan hres slemt og brutalt ut, men slike personen trenger ikke medlidenhet for de plagene de fremlegger. Det er som alkohol for en alkoholiker, eller nikotin for en ryker. Det nrer noe i dem som de fler de trenger, vre lst i en konstant offerrolle. Les gjerne litt mer om det her  
"F pasienten ut av offerrollen"


"Vr bevisst, vg si ifra"


Det jeg hper folk fr utav innlegget er vre bevisst p slike mennesker, ikke tro alt som blir sagt. Vge st fram si hvordan ting virkelig er slik at de som er ekstra srbar ikke blir skremt undvendig. Husker hvordan jeg selv sugde til meg det meste som en svamp. Og da er det kanskje ekstra viktig at vi som har noen r bak oss vger korrigere feilinformasjon og skremmende kommentarer. Selv om vi innerst inne vet at ett slikt menneske kommer til eksplodere i vinkel nr de fler at noen sier dem imot. 

Men jeg har ogs ett hp, at slike mennesker fr den hjelpen de trenger. For det m vre srt hele tiden skulle ha det verst. fle man m konkurrere om den hyeste men sykeste pidestallen iblant alle som er syk. Kan ikke forestille meg hvor utmattende det m vre hele tiden strebe etter ha det verst



Vr pen og forstelsesfull mot alle du mter. Trenger noen lette hjerte sitt, lytt mer enn du prater. Ikke ml hva du har opp mot hva de har, det hjelper dem ikke. Gi heller velmente gode rd, vr en veileder i ukjent terreng. 



En utblsende hilsen

Mia




#diagnosekrig #jeghardetverre #fatigue #senskader #kreftsykdom #brystkreft #offerrollen #psykatri #helse

18 kommentarer

Elevele

17.08.2018 kl.16:27

Veit du, jeg har mtt slike og jeg er enig med deg alts.

N har jeg ikke mtt noen av disse med en kreftdiagnose, men med andre diagnoser, og noen m liksom ha det verst, uansett. Og s har du de som ikke vil bli frisk, for hva skal de da ellers ha prate om? Kjenner jeg blir oppgitt noen ganger.

Mia - Alt annet enn A4

17.08.2018 kl.19:47

Elevele: Ja, kan virke som noen fler seg mer bekvem i en boble av oppmerksomhet og sympati rundt sykdommen. Ikke at det i seg selv er galt, men nr det blir altoppslukende s er det ikke sunt. Og ei heller nr andre som har sitt fler seg trkket p av vedkommende. Dette gjelder alle diagnoser, p kryss, imot hverandre, men ogs innad under samme. Skal aldri pst jeg er den mest positive som vandrer p denne kloden. Men folk ville blitt rimelig lei av vre rundt meg om jeg syntes synd p meg selv hele tiden XD

frodith

17.08.2018 kl.17:45

Skjnner det kan vre snn, huff. Jeg er HVERT FALL ikke den drligste og glad er jeg for det alts . Jeg er alltid frisk jeg :-) Kjempeglad for det. Klem <3

Mia - Alt annet enn A4

17.08.2018 kl.19:48

frodith: Det er ikke jeg heller! Og selv nr man er syk gjelder det nyte de gode stundene. Min sykdom ER ikke meg, den er bare en del av meg :)

Toini

17.08.2018 kl.18:10

Er s enig med deg...men det vil alltid finnes snne mennesker...da er det viktig som du sier...at noen sier ifra...s ikke srbare mennesker blir overkjrt..Jeg kan ikke skjnne at det skal vre noe "hige" etter.. vre sykest...uff.....Men vet det finnes der ute...men jeg orker ikke hre p snne, s da blokker jeg helt ut...

Mia - Alt annet enn A4

17.08.2018 kl.19:50

Toini: Er det som er skumlest, nr andre som kanskje er "ny" og ekstra srbar lytter til slike. Det blir utgangspunktet for dem, og ikke det sunneste. Spesielt skummelt nr det gr utover behandlingen til de som lytter... Klarer ikke se p at slikt foregr jeg, for setter meg alltid i den andres sko :s

Bjrg

17.08.2018 kl.18:45

Veldig bra skrevet 💕

Mia - Alt annet enn A4

17.08.2018 kl.19:50

Bjrg: Tusen hjertelig <3

Selma Kristin Pedersen

17.08.2018 kl.20:13

Flott skrevet. Har selv kreft ( en aggressiv hudkreft) som har medfrt at jeg mtte amputere et ben, og bde fr og etter det vrt gjennom mange operasjoner med det for ye klare stoppe kreften. Hvorp en i familien fortalte meg dagen fr jeg skulle inn og operere forrige gang, at det her ikke var noen ting i forhold til hvor syk h.n var.... H.n har ikke kreft, men ramset opp om alle sykdommer som h.n hadde, for ikke snakke om samboeren og den ene snnen. Jeg ble helt matt der jeg satt,og bare tenkte stakkars menneske. Skjnner jo at h.n er syk som ikke klarer se lengre enn til sin egen nese, og ikke har empati for andre. Har liten kontakt med denne personen i dag, jeg fler meg faktisk heldig som er spass frisk at jeg kan ta det valget.

Mia - Alt annet enn A4

17.08.2018 kl.20:42

Selma Kristin Pedersen: Noen ser kun seg og sitt, i stedet for la alle erfaringer gi grobunn for forstelse og empati med andre. Kanskje like greit med mindre kontakt, man fler seg ikke bedre av hre at det man selv strir med bare er bagateller. For ikke nevne hvor mye energi slikt stjeler. nsker deg alt godt og en kjempefin kveld <3 Nyt de gode stundene

Elevele

19.08.2018 kl.10:17

Nr det blir hele livet ditt, strebe etter ha det verst hele tiden, da er det s langt i fra sunt. Slike folk fr ikke min, sympati, for si det snn.

si at noen ikke kan vre trist fordi noen har det verre, er som s si at noen ikke kan vre glad fordi noen har det bedre... Ligger noe i det alts :)

Mia - Alt annet enn A4

19.08.2018 kl.10:23

Elevele: Der sa du det!

Daniel Olsen

20.08.2018 kl.20:57

Det ligger kanskje et udekket behov for empati bak de kommentarene fra enkelte av "Stausjegerne", det br jo sies at det er jo en feil fremgangsmte ske etter empati p, jeg tror ikke man br jatte med i s fall, men heller formidle at man annerkjenner personens lidelser og p en mte se om man kan f samtalen endret p en mte slik at empati-behovet blir dekket.

Jeg kjenner meg selv som en person som kommer med standhaftige lsninger veldig fort, sympatien kontrollerer meg sterkt nok til at jeg mye heller vil ha slutt p lidelsen enn faktisk lse problemet. Denne selvinnsikten har jeg blitt litt mer frevar p i de siste rene.

*innser at mr fixit all har tatt over igjen*

I rest my case.

Du vekker mye ettertanke i meg nr jeg leser dette innlegget, hvilket er en opplevelse jeg forbinder med gode tekster. Noen av tankene handler om bedre kommunikasjonen slik at de "ny-diagnotiserte" kan fle seg trygge p at informasjonen de fr er legit og ikke skremmselspropaganda. Andre tanker vender til mitt syn p ytringsfriheten p nett og hvordan dette knyttes opp mot ytringsansvaret.

Avsluttningen p innlegget er toppers, fr det gir meg noe ta med meg om jeg havner i en situasjon hvor jeg skal veilede noen i ukjent terreng. nsker deg en riktig god kveld videre :)

Mia - Alt annet enn A4

20.08.2018 kl.21:58

Daniel Olsen: Som alltid har du gode svar! Og der sa du det, ytringsfrihet og ytringsansvar. Noen ganger m vi nok vre litt vaktbikkje og srge for at de som er ny i en skummel verden ikke blir skremt. Enda viktigere, at de ikke blir skremt ifra livsndvendig behandling! Har veldig stor tro p veilederrollen. Eksempelvis br vi ikke legg oss opp i medisisnske sprsml, vi er ikke leger. Da er det bedre veilede vedkommede til riktig plass, eksempelvis lege.

Ha en kjempefin kveld :)

Janne B

23.08.2018 kl.14:20

Takk for dette innlegget Mia. Jeg har gtt rundt med en del av de samme tankene, uten helt kunne sette ord p dem. Jeg har ogs mtt p noen av de du skriver om. Andre har jeg sett p diagnosegruppene p Facebook. Sykdomskonkurranse handler nok om et behov for bli sett og anerkjent, men det triste er at konkurrenten trolig trenger bli sett og anerkjent av noen helt andre en deg og meg. Kanskje er det manglende sttte eller underbehandling i helsevesenet som ligger bak. Kanskje er det NAV som virker ugjennomtrengelig. Kanskje er dagliglivet blitt ustabilt og ugjenkjennelig.

Jeg forsker ogs vre en god veileder og en anerkjennende lytter, men det er ikke alltid jeg fr det til. Nr noen suger mer energi ut av meg enn jeg har rd til m jeg rett og slett skjerme meg selv for ivareta min egen helse. For meg har det vrt en prosess erkjenne at det er ndvendig. De gangene jeg har glemt akkurat det, hender det at jeg blir barnslig og selv begynner konkurrere med sykdomskonkurrenten. Det frer jo aldri noe godt med seg. Hvilken nytte har noen f.eks. av triumfere med den hyeste medisindosen, flest diagnoser eller flest antall operasjoner? ;)

Jeg vil ellers takke og bermme deg og din blogg for vre en veldig balansert veileder gjennom mange r. Da jeg fikk brystkreft, var usikker og skte rundt, fant jeg mange ulike blogger av varierende kvalitet. Din var en av svrt f som utmerket seg med ikke komme med udokumenterte medisinske rd og framstille rdene som en universell sannhet for alle kreftsyke. At jeg l nesten p datoen ett r bak deg i behandlingsforlpet, og hadde omtrent samme cellegiftbehandlinger, gjorde ogs beskrivelsene dine fra cellegiften veldig levende for meg.

Ha en fin dag! :)

Mia - Alt annet enn A4

02.09.2018 kl.19:44

Janne B: Tusen takk for koselig tilbakemelding <3 Sa det fra starten av, kan bloggen vre til hjelp for en, s er jeg fornyd ^^, Er en del av de som konkurrerer ja. Og vi alle har nok dager da vi sukker litt over andre som "ikke har det s ille". Men s lenge det er av de sjeldne tilfelle er det mer harmlst. Helt enig med deg, nr noen suger energi er det best trekke seg unna. Har mtte lre meg gjre det selv. Empaten i meg fr litt vondt, men m man s m man.

Ha en kjempefin dag <3

Janne

30.08.2018 kl.10:53

jeg er s sykt enig! knallbra skrevet Mia!

Mia - Alt annet enn A4

02.09.2018 kl.19:44

Janne: Tusen hjertelig <3

Skriv en ny kommentar

Mia - Alt annet enn A4

Mia - Alt annet enn A4

32, Troms

Er en gigantisk nerd som har levd et alt annet enn A4 liv! 4 august 2014 fikk jeg diagnosen trippel negativ brystkreft. N er kreften behandlet og livet skal taes tilbake! Har fjernet filteret og skriver om temaer som gjerne gr usagt, som er tabu snakke pent om. Skriver fra levra, vr derfor forberedt p velvalgte ord og litt galgenhumor. Ta gjerne kontakt p ingebrigtsen.mia@gmail.com

Kategorier

Arkiv