Når man får hjemmelekse fra psykologen

Det er langt fra noen hemmelighet at jeg som så mange andre benytter meg av samtaleterapi. Har stor tro på at vi må pleie det mentale på lik linje med skrotten. Og enda større tro på å bryte tabu rundt psykisk helse. Vi har kommet lengre, men fortsatt er det mange som ser på slikt med ett hevet øyenbryn og misstro. 

 

Homework - Note Pad With Text
Licensed from: zsirosistvan / yayimages.com

 

Har vært ganske så inaktiv på bloggen det siste året, har vært mange endringer i livet, og ikke alle er til det bedre. Klarer ikke engang å huske om jeg noensinne skrev ett innlegg om at jeg hadde startet opp hos psykolog igjen. Siden jeg startet er jeg nå hos den tredje, først en student, så en psykiater, og nå ei som er fersk utdannet psykolog. Det er litt synd i seg selv, for hver gang må man starte fra begynnelsen. Hvordan man skal bli bedre uten å dra det ut i det lengste når man må tilbake til start vet jeg ikke. Etter forrige time fikk jeg i hjemmelekse å dra fram bloggen igjen. En av mange måter å komme seg litt opp og fram, være aktiv på ett vis. 

Hvorfor går jeg til samtaleterapi?

Å dele mine innerste tanker lar jeg ligge, men grunnen er ganske simpel. Har slitt med angst og depresjon tidligere i livet, og merket at frustrasjonen over fatiguen bringte meg tilbake dit. Når livet endret seg drastisk og hverdagen ikke kom tilbake ble jeg lett fylt med både sinne og depresjon, og ikke minst panikkangst som grep tak i rykk og napp. Det er ikke angst over å få kreft igjen, men angst over å bare eksistere med manglende mulighet for å leve fullt ut. Andre ganger uspesifisert, jeg vet rett og slett ikke hvorfor. Når man ikke lenger kan dra på en kort handletur uten at det får etterdønninger, eller reality check som jeg liker å si, så sier det vell seg selv at man streber etter å finne fotfeste. Akkurat nå jobber vi med å se hva jeg får til, og ikke fokusere så mye på hva jeg ikke klarer. Endring av tankemønster, også kjent som kognitiv terapi.

Nesten hver dag har jeg tenkt “nå bør jeg skrive noe” eller “dette hadde vært fint å blogget om”, men har ikke klart å fått det gjort. Nå gjenstår det å se hvor aktiv jeg klarer å bli, har flere innlegg rugende i topplokket.

Ønsker dere alle en fortsatt god sommer

Mia

#psykiskhelse #fatigue #kreftrelatertfatigue #tilbakepåbloggen #hjemmelekse #depresjon #angst

8 kommentarer
    1. Jeg synes denne leksen hørtes smart ut, man kommer seg”ut” uten å måtte streve så mye alltid. Man får andre ting å tenke på, når man blogger. Og ofte kommer man seg lettere ut og får brutt noen tankemønstre med et kamera i hånden. Positivt med ny, fersk behandler, tenker nytt, og kan bli lenge i yrket 🙂 Glad du blogger igjen <3

    2. Ja, og det finnes ting å blogge om om man kommer seg ut døra, med kamera. Og det letter ofte tankene. Trenger ikke å gjøre STORE og slitsomme ting for at det skal bli blogg-stoff er min erfaring. 🙂

    3. frodith: Så sant! Å mange ganger er det bare tanker og helt andre ting man kan skrive om. Eksempelvis lærte en jeg kjenner fra USA (han er mexikansk) men hvordan man kunne lage en enkel mexikansk dessert 😀

    4. Kan være terapi i seg selv å skrive ned sine tanker <3 Jeg skrev dagbok, den ble kanskje ganske dyster til tider, men det hjalp å sette ord på følelser og det jeg hadde inne i meg. Blogg blir litt annerledes, men det er mange bloggere der ute som deler alt. Og kanskje finner du støtte i leserne dine, eller finner støtte i folk i samme båt <3
      Lykke til med "leksene" dine 😉 <3

    5. Det er litt merkelig med det at folk rynker på nesen av at man går til psykolog, det er ingen som rynker av at en går på treningsstudio eller spa, og det blir jo på mange måte det samme når det gjelder å ta være på ens egen mentale helse. Jeg håper alt går bra med deg og at du kan få ta flere skritt i riktig retning (er kjedelig og starte med første skrittet liksom, har selv vært hos tre psykologer, en sa han skulle hjelpe, men gjorde det ikke, en som ikke kunne hjelpe, og en som tok meg i mot for så å finne en annen) og skal til på min fjerde psykolog. Så klart frustrerende å begynne på nytt hver gang man kommer til psykolog.
      Nå skal jeg ikke snakke for hele leserskaren din, men for min del er det viktigere at du har helsen i god behold (til den grad du klarer det med tanke på fatigue osv) enn at du publiserer ett innlegg hver dag. Jeg ønsker deg masse lykke til videre med psykologer alt, kjempebra at du bryter ned tabuet rundt dette temaet. 🙂

    6. Daniel Olsen: Ja, slitsomt å starte fra begynnelsen. Man kommer seg jo ikke akkurat videre da, sånn sett ikke rart folk blir gående i årevis. Skal forsøke å publisere så ofte jeg klarer, for håpentligvis oftere enn jeg har til nå. Tusen hjertelig <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg