Operasjon søvn…

For kort tid siden fikk jeg Melatonin hos legen min i et håp om å forbedre søvn mønsteret mitt. Det hjelper jo ikke akkurat på fatiguen at Ole Lukkøye og John Blund har gått på streik samtidig. Og sovetabletter gir meg den herlige bivirkningen med lekker hangover, skulle tro man hadde vært på hardcore fylla dagen i forkant. 


Arkiv foto

Kort fortalt er melatonin et søvnhormon som dannes naturlig hos oss alle, men brukes medisinsk til å stabilisere døgnrytmen. Begynte denne uken og det har vært litt av ett kjør. Fikk strenge instrukser fra legen som akkurat hadde kursing om søvn fersk i minnet, ta pillen tidlig på kvelden og legg deg når du er ordentlig trøtt. Han understreket, det er forskjell på trøtt og trøtt, men det vet vell du alt om? Jo, det skal jeg love deg att jeg vet! Fikk heller ikke lov til å ha vekkeklokken på om morgenen, men skulle sove til jeg våknet.

Første kveld ble jeg aldri trøtt og satt oppe til ca. 10.00. Våknet av at noen skrev på messenger, skulle slått telefonen på lydløs. Neste kveld la jeg meg i 3 tiden og stod opp 7, klarte ikke holde meg våken på dagen og fikk en liten times middagslur. Kroppen verket av både fatigue og mangel på søvn. Det samme skjedde i natt, la meg 2 og stod opp 6… Hva faen er greia med bare 4 timer søvn? Jeg fungerer jo ikke på dagtid. Føles som jeg bare hangler og sover… Har konkludert med at kroppen min tror den har en litt lengre middagsslur på natterstid, duste kropp!

Håper virkelig det stabiliserer seg snart…

Les mer om melatonin her: NHI – Melatonin

Trenger søvn snart… må få handlet inn siste rest av julegaver og pakket de inn. Foreløbig er batteriet helt totalt utdanka flatt. Kjenner jeg gruer meg mer og mer til å få unna siste rest, vet at det vil sende meg rett i fatigue helvette om butikkene er overfylt… Faen.

Har du problemer med å sove?

En trøtt hilsen

Mia

#søvn #søvnproblemer #melatonin #personlig #tilbaketillivet #helse #søvnforstyrrelse #fatigue 

16 kommentarer
    1. Så fortvilende…Har vært der jeg også..men aldri prøvd noe sovemiddel..har heller tenkt at jeg har hele dagen jeg kan sove på..om jeg må..siden jeg ikke har jobb eller små barn..Men det tærer på..Nå sover jeg ca 6 timer..men aldri sammenhengende..aldri nede i dyp søvn..våkner mange ganger..Ønsker deg bare lykke til, og håper du snart finner noe som hjelper for søvnen..ha en god helg!

    2. Toini: Kjenner den, har bare så lyst å fungere bedre i hverdagen. Og det ville kanskje hjulpet en god del på fatiguen. Jeg kan sove dypt, men da er jeg helt utpeisa. Slik som jeg nå har vært på dagtid kontra natterstid 😮 Tusen hjertelig <3

    3. Jeg har slitt med søvnen lenge og har meget god hjelp av et medikament som egentlig brukes til noe helt annet. Tror ikke jeg skal legge ut det her, men ta kontakt hvis du vil vite mer. Søvnløshet er forferdelig utmattende.

    4. Sliter mye med å sove ja.. Har også prøvd Melatonin…og dagen etterpå var jeg helt “gåen”.. så det kan jeg ikke bruke.. så jeg velger å ikke bruke noe ..Heldigvis har jeg noen netter innimellom som det blir 3-4 timers sammen hengende søvn :)) Lykke til med dine søvnproblemer :)) God helg <3

    5. annebe: Ja, til nå har jeg vært helt kake dagen derpå, men har også bare fått 4 timer med søvn. Får gi det noen sjanser til. så se om man holder ut. Vil jo få med meg jula 😛 Tusen takk. God helg <3

    6. Know the feeling.. Har jo vært så flink å ikke sove på dagen heller, siden alle sier at det gjør vondt verre. Men er ikke så lett når kroppen, som du sier, tar kun en lang middagslur på natta. Begynt å våkne 5 hver morgen. og i det siste har jeg alltid våknet kl. 3 på natta og ikke fått sove før rundt 5- 6 tiden.. Bra jeg har hatt fri x.x
      Er så slitsomt å aldri få den søvnen man trenger, eller uansett hvor mye eller lite man sover så er man sliten 24/7.
      Håper du får snudd det, og får en bedre søvnsyklus <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg