Håper dette blir mer vanlig


Tidligere i uken var jeg å fikk åtte nye sprøyter med botox, fire under hver arm. Noen har kanskje lest om det før, andre klør seg kanskje litt i hodet over hvorfor. Greia er at jeg har hyperhidrose, noe som rammer flere enn man skulle tro. Kort forklart, overaktiv svetting. Hvorfor noe så normalt som svetting skal være tabu forstår jeg ikke, men det er en annen sak. 

Etter de to forgående innleggene har jeg ofte blitt kontaktet på mail av fortvilte sjeler med samme problem, de har fått høre at dette IKKE dekkes av det offentlige. Nevnte det for pleierne denne runden, de bekreftet enda en gang at det ikke gjennomføres over hele landet, og de får ofte henvisninger fra andre steder. Noen ganger strekker de ikke til, blir vanskelig om et helt land skulle reist til ett sykehus. Det forklarer egentlig hvorfor ventetiden var relativt lang. Pleierne hadde samme håp som meg, at de andre sykehusene rundt om i landet skal få øynene opp på hvor viktig denne behandlingen er for de det gjelder. Hvor hemmende det faktisk er i dagliglivet. 

Om du lurer på noe så er det bare å ta kontakt, svarer så godt jeg kan. Se under for link til de forgående innleggene for mer inoformasjon om hyperhidrose og behandlingen.

Aldri mer svette armhuler!
Botox trenger ikke være forfengelig

Håper det kan gi noen svar og hjelp i riktig retning for en tørr hverdag

En botox hilsen

Mia

#botox #svetting #hyperhidrose #ingenmeresvette #personlig #helse #øktsvetting #motsvette #aldrimersvett

14 kommentarer
    1. JA det er jo så bra! Men ikke alle som får tilbudet nei..Jeg har jo ikke bare svette i armhulene..men hele kroppen! kan det hjelpe da?! Svetter jo før jeg går ut døra..og kan aldri dra rett å handle feks etter en gåtur..for da må jeg hjem å dusje først..er jo klissvåt..Men legen min mente det var pga smerter..at kroppen jobber og jeg går med høy puls hele tiden..Har jo blitt vant til det..men ja..det hemmer meg…BRA du får behandling..ung og flott som du er skal ikke plages med å ikke kunne kle deg med det du vil..JEG forstår deg veldig godt…klem fra meg!

    2. Toini: Siden du nevner legen sier det er pga smerter/høy puls, så regner jeg med det ikke er hetetokter. Tenkte siden du nevnte hele kroppen. De snakket faktisk om at de på enkelte behandler store områder! Så er mer enn bare under armene 🙂

    3. Sv: Jeg har hatt plagene siden jeg begynte å plages med smerter…og er først i overgangsalder nå..og DET merker jeg forskjell på..hihih..Det er liksom på kvelden og kommer kasta på..Det andre er liksom at jeg bare går..jeg løper ikke liksom..men er kliss våt! Det å lage middag..da svetter jeg som en gris..og det er jo heller ikke vanlig..men føler jeg er for gammel til å gjøre noe med det nå..men hadde jeg vært ung..DA skulle jeg gjort noe..men takk for råd og tips!

    4. Toini: Det høres veldig likt ut som dette, trenger ikke gjøre noe spesielt før en svetter egentlig :p Om du plages mye anbefaler jeg det virkelig, hurtig virkning 🙂 Også varer det i ganske mange måneder ^^

    5. At å snakke om svette er så tabu er utrolig kjipt. Jeg sliter selv med det samme, og har ventet siden august/september på å få time hos UNN. Ventetiden er utrolig lang.
      For min del blir det spesielt ille nå på vinteren siden jeg gjerne svetter gjennom lag med klær, og kan ikke løpe utendørs i bare t-skjorta.

    6. Ja, la oss håpe det ;o Er jo noe jeg har vurdert siden du la ut om dette tidligere, men nå går jeg bare å fryser, og skal til nevrolog for å få sjekket nervene i bena. De er isklumper rett og slett xD Kjæresten tror han ligger ved siden av et lik noen ganger.. xD
      Men under armene har jeg plagdes en del med svette ;s Og det er så kjedelig å være ute blant folk.. Spesielt om man bruker klær som det vises på ;o
      Så håper de blir mer kjent med denne behandlingen rundt omkring 🙂

    7. Så fantastisk! Sliter selv med å bli ganske svett under armene, men aldri tenkt på å si noe til lege eller noe. Bare kjøpt småting på apoteket og trodd det skulle være OK. Men neida, så har kjøpt inn sånne pads på ebay dritbillig, haha! Men hjelper lite i lengden. Så dette var jo helt fantastisk!

    8. Christina Elena: Helt enig! Ja, tok lang tid før jeg også fikk time. Ikke rart om de er en av få som har tilbudet egentlig. Helt enig! Også fryser man og svetter samtidig. Håper du får god effekt av behandlingen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg