Lærer aldri, overkjørte meg selv igjen

Fredag la jeg ut et innlegg om “Årets viktigste topptur”, stolt som pokker over å ha klart det. Var sliten, men fortsatt så oppgiret som en fatiguekropp kan bli etter en begivenhetsrik dag. Som nevnt mange ganger har jeg enda ikke klart å se mine begrensninger. Innrømmer at jeg gikk langt over grensen min, fikk virkelig kjenne på det, og kjenner det enda…

Skal også innrømme at nå begynner jeg å bli djevelsk lei av å ikke fungere som et normalt menneske. Registrerte at folk hadde tatt seg pause fra jobb for å ta trappa på The Edge. Ja, for normalt fungerende mennesker kan faktisk gjøre slikt. Etter arbeidsdagen handler de kanskje litt også, lager middag, rydder bort kopper og kar. Ja, hvem vet kan hende de slår seg løs med litt hagearbeid utpå kveldingen. Vanlige mennesker kan gjøre mer enn én ting iløpet av dagen. Og ikke minst våkner de uthvilt og smertefri dagen derpå.

 

Min samboer har reist på rep i tre dager, og mamma passer bikkja. Denne dama skal være egoistisk å kun tenke på seg selv, eller egenpleie som vi fatigue folk bruker å kalle det. Lettere sagt enn gjort, for hodet mitt vil gjøre så mye. I tillegg tenker jeg en del på morgendagen. Har telefonkonsultasjon med plastikk kirurgen, magefølelsen sier det blir som alltid… utsettelse av operasjonen til jeg kommer meg mer opp i vekt.

Tro om jeg noen gang kan gjøre ting som normalt… Eller om dette er livet mitt, der jeg hele tiden må veie ting opp mot hverandre. Husarbeid eller handletur, kino eller lage middag? Kunne du levd med å kun ha nok energi til én ting og knapt det?

Velkommen late dager uten ansvar!

 

En utmattet og tankefull hilsen

Mia

#fatigue #helse #utmattet #sliten #hverdag #personlig #seneffekt #senskade #livet #tilbaketillivet #livetetterkreft #tanker

23 kommentarer
    1. Forstår hvordan du har det. Energien er på bunn og har vært det i flere år. Er litt bedre nå. Greier ta hele oppvaska på en gang. Det er ikke så lenge siden det tok en hel dag. Gikk jeg en tur eller gjorde litt husarbeide så visste jeg at da ble det noen dager på sofaen etterpå.
      Forferdelig irriterende.
      Har tenkt det samme…Tenk å være normal. Orke ha en hel dag full med aktiviteter, uten å gå helt i kjeller`n dagen etter.
      Lykke til videre. Håper du får det bra og får masse energi om ikke lenge 🙂
      Ha en fin dag videre.

    2. Forstår deg veldig godt hvordan det føles, når du så gjerne ønsker å gjøre mer enn det kroppen klarer. Flink var du som klarte det, men jeg håper det blir bedre for deg. Jeg håper du får en god dag 🙂

    3. Kjenner følelsen :)) I dag skal jeg lage lapskaus… da er det dagens “prosjekt “.. Av og til mååå man bare teste ut å forøke seg på litt større utfordringer..men om det lønner seg er ikke godt å vite.. men man må ha noen opplevelser for å ha et liv… Klem til deg :))

    4. Ikke vær for hard mot deg selv kjære Mia! <3 Tenk på det du får til, og det du gjør.
      Jeg mener ikke å være belærende eller "bedreviter".. Men jeg vet med meg selv; hvis jeg setter meg ned og graver over meg alt jeg ikke får til eller kan.. Så vil dèt også tappe meg for enda mer energi, enn nødvendig! <3 Jeg vet også at det ikke er enkelt, å styre tankene mot det positive i hverdagen og gleden over det jeg får til, er flink til og det jeg gjør som jeg liker.
      Jeg ønsker deg en fin dag, flotte deg! <3 God klem

    5. Jeg skal love deg at om jeg hadde gått til toppen der hadde jeg også vært støl! Synes du har vært kjempeflink, og det er bra du får noen dager nå til egenpleie <3 Du har kanskje vært veldig aktiv før, men jeg hadde nok sløvet kraftig og null hagearbeid etter en sånn innsats.. Men jeg er kanskje ikke målestokken, litt i sløveste laget muligens 🙂 God klem, og ta vare på deg selv <3

    6. Har det nok litt som deg..og nei..det er ikke noe god livskvalitet..men man MÅ prøve å tenke at SÅNN er det nå..og sånn ble nå…og gjøre det beste ut av det..lett å skrive og si..men vanskelig å gjennomføre..det vet jeg…Hadde en gråtedag hos legen igår..for jeg kan ikke skjønne at dette er livet…at andre holder ut å gå sånn med vondter her og der hele tiden..som tapper en for energi..nei..nå må noe gjøres her i gården..for jeg blir gal..så jeg forstår deg SÅÅÅ godt..Prøv å nyt dagene med egenpleie, og prøv å finne noe som gir deg positiv energi! God kveld fra meg til deg! klem

    7. Kjempeflinke du 🙂 Peis på. Skjønner det sliter på.. vet jo litt om det på hjemmefronten 🙂 Masse humor og ironi er god medisin 🙂 Gode tanker 🙂

    8. Jeg kan alt om det der og har godtatt at det er slik, sånn kan jeg fokusere på det som går bra og de tingene jeg klarer. Dessuten er noen dager bedre en andre, heldigvis 😀 Kooos deg masse med egentid for det er viktig <3 God klæm <3

    9. Flink du er:) ikke press deg selv for hardt:) man kan kun gjøre det beste man kan, og det er mer enn godt nok:) vet hvordan det føles- men helt flott at du fikk til det der ja! Jeg hadde sikkert vært helt knekt!

    10. huff, så trist å ha det sånn.. Jeg kan kjenne meg igjen, fordi jeg har et utmattelses syndrom, men vet nok ikke hvordan situasjonen din er. Ta godt vare på deg selv idag<3

    11. Janne: Er det jeg også har, kronisk utmattelse syndrom (kronisk fatigue). Den største forskjellen er bare at man vet hva som har utløst det, kreftbehandlingen. Til vanlig bruker jo ikke slikt å ha noen tydelig direkte årsak. Nyt de gode dagene <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg