2 års troll-kontroll

Da var dagen der, 2 års troll-kontroll etter avsluttet behandling. De som har fulgt bloggen min tenker kanskje, men du sa jo for lenge siden at du var på 2 års kontroll? For meg er det to forskjellige markeringer, og to forskjellige kontroller. Diagnose og avsluttet behandling. 

Er alltid sykt nervøs før kontroll, selv om man vet at alt mest sannsynlig er i orden. Nervene ligger utenpå, det skal ingenting til for å sende meg over kanten. Logikken og det man føler henger ikke alltid helt sammen.

Første stopp, blodprøve! 
Hun skal ha skryt for stikkingen, traff på første forsøk. Hurtig og effektiv.

Det er så skit at man må vente i ca. en time før blodprøvene er klar. Tvinnet tommeltotter på venterommet, og lo litt for meg selv over at noen hadde satt på Disney channel. Det tok sin tid før noen skiftet kanal.

Endelig kom kreftlegen! Han hilste og guidet meg til kontoret. Jeg dro hurtig fram ei liste med spørsmål fra veska, mange av de samme spørsmålene som alltid. Forklarte enda engang frustrasjonen rundt fatiguen, bet meg i kinnet og kjempet mot tårene. Ikke skrik, ikke skrik, ikke skrik! Visste med meg selv at om demningen brast ville jeg ikke klare å skru av kranen med det første. Som vanlig kunne han ikke gi meg noen konkrete svar, han forstod at jeg var frustrert og at det slet på meg. Spurte om PCCI – Post Chemotherapy cognitive impairment, også kjent som chemo-brain. Leste først om at det kunne vedvare over tid her om dagen, trodde det var slikt som var mest merkbart der og da. Hva som skyldtes fatigue og hva som var PCCI, det kunne han ikke si. Men ingen av mine plager var unormal for de som har fått tung cellegiftbehandling. Bare det å høre han si det er godt, det har så utrolig stor betydning at man blir møtt med forståelse! Ikke alle blodprøvene hadde kommet inn, men det han kunne se var at jeg hadde litt lave hvite, men ikke noe han bekymret seg over for å si det slik.

Siden fatiguen min ser ut til å klore seg fast med all sin makt skulle han undersøke med en kollega om gode rehabilitering alternativ. Han mente jeg kunne ha godt utbytte av det, det var ingen quick fiks, men kunne gi noen nye verktøy på veien. Sa til han at om det falt når jeg begynner å studere (om jeg klarer det), så kan det bli vanskelig. Man kan ikke ta ut sykemelding på samme måte som når man arbeider. Har ikke kapasitet til å “ta igjen” tapt tid under studiene. Det forstod han godt.

Et annet ledd han ønsket å gjøre var å få undersøkt hjertet mitt. Han la trykk på at det sikkert ikke var noe galt, men cellegiften kan tross alt gå utover hjertet. Verd å sjekke ut for å se om det kan være en årsak til økt fatigue. Føles godt at han undersøker det som undersøkes kan.

En liten artighet på slutten, han husket at jeg snakket om spilling sist. God hukommelse denne kreftlegen! Han ønsket å vite mer om hvordan jeg klarte det i forhold til fatiguen. Vi snakket derfor litt om hvordan forskjellige spill ikke krever det samme, og at jeg noen ganger bare må legge det bort. Men når det fungerer kan det være utrolig god trening for hjernen! -Det heter vell gaming? Spurte han leende. Stemmer det, svarte jeg med et smil. 

Han minte meg på at det var 2 år siden avsluttet behandling. Han kunne ikke garantere, det kan han aldri, men hadde gode forutsetninger for å si at jeg ville holde meg frisk fra kreften. Han var mer bekymret for at fatiguen satt så godt i… 

Er så utrolig glad for at jeg har en lege som har humor, interesse og gjør alt han kan for meg. Neste kontroll er om 6 måneder. Kommer jeg til å ha de samme gamle spørsmålene eller noen nye?

Vardesenteret i mitt hjerte <3

Etter timen hos kreftlegen har jeg et behov for å senke skuldrene. Hodet er fult, men jeg klarer ikke dra hjem. Hjemme ville jeg bare gått rundt å tenkt. Man får på en måte bearbeidet timen for seg selv over en kaffekopp samtidig som man prater om alt mulig annet. 



Nå er jeg totalt utladdet og trenger en god pause på sofa! 

En kontrollert hilsen

Mia 

Les mer om PCCI her

#brystkreft #kreftkontroll #2år #helse #UNN #kreft

12 kommentarer
    1. Han høres veldig flink og grei ut han kreftlegen! Godt alt ser ut til å være bra og at han tar fatiguen din alvorlig <3 Et lite tips/råd fra meg: hva om du satser på rehab først så tar du skolen neste år visst det lar seg gjøre.... det kan kanskje lønne seg i det lange løp ;).....God klem <3

    2. spisogspar: Er det jeg har gjort til nå, mestringskurs og to kurs på Montebellosenteret. Ikke det samme som rehab, men en måte å få verktøy og forståelse for situasjonen. Skal vente å se hvordan formen er mot høsten, har ikke lyst å utsette enda et år 🙁 Skulle egentlig starte studier før jeg ble syk så.

      God klem <3

    3. Så bra alt er bra..med noe..og ja, du har nok kanskje fått noe annet å stri med..og det er slitsomt nok det! At man aldri skal få fri!! Slitsomt og være sliten..vet alt om det..skjønner godt at luften har gått ut av deg nå..man gru/gleder seg til kontroll, og spenner alt av muskler..så ta en rolig kveld i kveld! Så håper jeg du kan få et opphold på et sted som kan litt om utmattelse, og at du kan få litt verktøy! høres veldig lurt ut!! Jeg var jo på smertemestringskurs på sunnås..veldig fint, for man fikk en annen forstålese, og så ting på andre måter..Lykke til!!

    4. Han høres ut som en flott lege da 🙂 Godt med gode prognoser i forhold til kreften da, selv om det med fatiguen er dumt 🙁 Håper du finner noen løsninger etterhvert 🙂

    5. Det er så utrolig godt å ha en lege som hører på, og tar en seriøst! <3 Og jeg er så veldig glad for at du har det! <3
      Og det er virkelig godt at noe har "sluppet taket" selv om alt ikke har det! Måtte fatiguen la deg være i fred snart også, slik at du kan gjøre mere av det du VIL! <3 Ønsker deg alt godt, du flotte, sterke, herlige kvinne! <3 Klem

    6. EtVennligPuff: Ja, det er så mye å si! Fikk jo en forklaring på hvorfor hodet er ekstra rotete, PCCI + Fatigue. Men synes de strengt tatt kunne nevnt det tidligere… Men men, bedre sent enn aldri!

      God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg