For mye av det gode i blodet

Bruker å ta blodprøver i flekkene bare for å undersøke hvordan ting ligger an. Kan nok greit skrive under på at jeg har blitt mer bevisst hvor viktig det er å ta vare på sin egen kropp og helse
 

Blood sample test and empty tube blood for blood test screening.
Licensed from: PENCHAN / yayimages.com

Hadde ikke forventet det svaret jeg fikk, noe høy vitamin B12. Trodde ikke det var mulig å få for mye av B12 siden det er vannløselig. Så feil kan man ta. Fastlegen stilte spørsmål om jeg tok tilskudd, men det eneste tilskuddet jeg tar er D-vitamin. Så hvor kroppen min har hentet ekstra B12 fra er for meg ubegripelig

Vet så inderlig godt at man IKKE skal google, men nysgjerrig som jeg er klarte man ikke å styre seg. Svaret den onde Dr. Google ga var alt annet enn hyggelig…


Kilde Unilabs – Laboratoriemedisin

Tankene mine denne uken har surret både høyt og lavt, har kjent angsten for kreft-trollet danse rundt meg. Det skal ikke så mye til når man først har vært innom den kategorien

 

Depressed man with many thoughts
Licensed from: Sergey Vasutin / yayimages.com

Skulle egentlig snakke med fastlegen på fredag, men han var fullbooket. Hele helgen har man trippet og ventet, det føltes så lenge når frykten hadde slått rot. Idag ringte han endelig. Mannet meg opp og stilte det tøffe spørsmålet, hva kan det indikere når jeg ikke tar noen form for tilskudd? Det kunne være ingenting, en tidligere infeksjon kunne gi slike resultater. Han trakk pusten, men det kan også være skumlere sykdommer for å si det slik. Han nevnte ingen navn, han forstod nok sikkert at jeg hadde lest og tenkt mitt. Han jevnet ut med koseligere nyheter, prøvene ellers ser jo fin ut. Skulle det vært noe hadde vi nok sett det på flere områder. Blodprosenten din er på hele 11,5, fin verdi med tanke på hvordan den har brukt å vært. D-vitamin er derimot enda lav, akkurat det kom ikke som noen overraskelse på meg

Legen ønsket meg inn til kontroll om 3 måneder, han ville følge med på B12 og se om D-vitaminene klarer å klatre opp mot normalen

Er evig takknemlig for at legen min tar ting seriøst og følger med. På mange områder er jeg lettet, men har fortsatt en ulmende følelse, tar nok litt tid å legge den tilbake på hyllen. Fatiguen som har revet og slitt i skrotten den siste tiden gjør ikke akkurat tankene noe bedre… Det er ikke så enkelt å ikke bli lettere paranoid når man vet at det i seg selv også kan være et symptom.

Forbanna kreft-troll!

Håper så inderlig verdiene er normale om 3 måneder! 

En sliten hilsen

Mia

#fantastiskfastlege #helse #blodprøver #b12 #dvitamin #blodprosent #godhelge #tilbaketillivet #angst #dummetanker #krefttroll #livetetterkreft 
 

14 kommentarer
    1. Så fin lege. Og det er jo sant som han sier, hvis det ER noe, ser man det jo på mange ting,ikke bare en. Du SKAL ikke google Mia, det er ofte veldig skremmende 🙁 Jeg gjør det jeg også, for enkelte ting, men vi SKAL ikke det. OK? 🙂 *skjenner på oss*

    2. frodith: Han er en knallgod lege! Liker også at han er ærlig, sier ting slik de er. Og ikke minst tar han det seriøst og kontrollerer videre. Han stusset litt på hvorfor den var høy når jeg ikke tar tilskudd. Så håper det bare er litt rusk i systemet, selv om jeg ikke har kjent noen infeksjon. Neeei, man skal ikke det!! Dr. Google er alt annet enn hyggelig! Får gi det noen dager, så kryper nok trollet tilbake i esken sin der han hører hjemme 🙂

    3. Så bra legen din er slik!! Det er så utrolig viktig. Jeg hadde en lege før, som aldri tok tak i noen ting.. Heldigvis ikke slik lengre 🙂 Det er så utrolig avgjørende!

    4. Uff..ja jeg forstår så godt din angst..så klart..etter å ha vær igjennom det…Men er nok som legen sier..skulle jo vært flere prøver som var unormale om det var noe alvorlig..Så vi krysser fingre! Ønsker deg en god kveld!

    5. Ja på nettet finner man alltid så mye, altfor mye – ikke alt er seriøst, nei. Godt de andre blodprøvene var ok, og håper alt er bra til neste blodprøve taking <3<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg