Aldri mer svette armhuler!

La oss hoppe i det å bryte ned enda et tabu rundt kropp med engang, jeg har lenge vært plaget med overdreven svetting, eller hyperhidrose som det så fint heter. Der, jeg sa det uten skam! Svetter som en gris uten å være varm. Du var kanskje klar over at mennesker svetter, men når man svetter så mye at det går ut over dagliglivet er grensen nådd. Forsøkte det meste av remedier fra apoteket, og ikke minst en hel dunge kjerringråd. Det eneste som funket var å velge strategiske klær, skjorter som ikke gikk under armen ble det tryggeste. På det viset kunne jeg svette uten at det føltes skjemmende. Svette i seg selv lukter ikke, men er ikke akkurat lekkert. Problemet på vinteren er når man fryser men fortsatt svetter… 
 

Woman sweating very badly under armpit
Licensed from: Daniel Waschnig / yayimages.com

Hjelpen fikk jeg fra legen min som henviste meg til sykehuset for botox behandling. Vi forbinder som regel botox med forfengelighet, triksing med naturen for å stramme opp rynker. Kanskje fordi det er mer synlig og greit å prate om. Kort fortalt påvirker botox nervesignalene, den lammer musklene som nervene kontrollerer. Men Botox har så mange andre bruksområder enn kosmetiske, det kan lindre migrere, svetting, spastiske muskler, lemus rundt øyne, overaktiv blære med mer.

Hele prosessen med Botox var veldig grei, legen stilte en del spørsmål for å kartlegge plagene, hvor lenge de har vart, og forklarte litt rundt behandlingen. Det første hun sa når jeg løftet armen var -Ja, her pipler det! Var forøvrig kald ellers, hadde akkurat kommet inn på sykehuset. Siden jeg er vant til stikking kunne de hive seg rundt å stikke under begge armene samtidig. Gjorde ikke vondt, bare litt ubehagelig som nålestikk ellers er. Dette var på en onsdag, og hun mente at jeg til helgen skulle være tørr under armene.

Nå er det fredag og jeg merker enda litt svetting under høyre armhule, venstre er tørr og fin. Siden jeg ble blå under høyre har jeg valgt å ikke fjerne hår eller bruke noe før det har roet seg ned. Nå ser jeg fram til å endelig kunne bruke normale klær! Det skal bli herlig å slippe å konstant dra i klærne for at de skal unngå armhulen. Bare det å kunne gå i skapet å hente fram hvilket som helst plagg skal bli en befrielse. Tenk så fint å slippe den daglige tanken om at klærne skal bli gjennomvåt.

Nå kan endelig JEG velge klærne uten at svetten skal kontrollere valget!

Botox mot svetting brukes for å blokkere svetteproduksjonen i 3-6 måneder, det må gå minimum 3 måneder før behandlingen kan gjentas. Hos noen varer det lengre og man trenger da ikke ny før effekten avtar. Man kan ikke ta den oftere fordi det da blir for høy dose, det er tross alt giftige stoffer man putter i kroppen. Det høres kanskje brutalt ut, men husk at du omgir deg med giftige stoffer hver eneste dag. Det som er avgjørende er mengden. Det eneste andre alternativet for å få bukt med problemet er kirurgi, og det er ihvertfall noe jeg anser som en absolutt siste utvei.

Har du hyperhidrose eller misstanke om det, ta kontakt med legen din. Kanskje kan også du få en bedre hverdag!

En forhåpentligvis svettefri hilsen

Mia

PS: Det tilbys ikke botox mot svetting overalt i landet

#botox #svetting #hyperhidrose #ingenmeresvette #personlig #helse #øktsvetting #motsvette #aldrimersvett

26 kommentarer
    1. Oi, utrolig hva botox faktisk kan gjøre 🙂 Dette visste jeg liksom ikke. Tanten min fikk botox i tinningen for litt siden, mot migrene, men det gjorde saken bare mye verre. Har ikke fått med meg fortsettelsen der.
      Jeg merker at etter jeg gikk på den smellen i sommer, fibromyalgi, så trur kroppen den har konstant influensa, typ, så jeg merker det godt på svettingen generelt. Og, noen av medisinene jeg tar har bivirkninger med økt svetteproduksjon, så er sikkert en god blanding der. Men, det er ikke så plagsomt som diu beskriver ditt, men det kan noen ganger bli det :O

    2. Åh, så godt å høre at det hjalp!
      Har selv store problemer med svette. Jeg kan være kald, men likevel renner det fra hele kroppen. Spesielt plaget er jeg i pannen ved hårfestet, armhulene, underlivet, og til tider på beina. Det er utrolig ubehagelig, men det aller verste er armhulene. Har selv vurdert å gå til lege da jeg sikkert har brukt 5000,- på apoteket, men uten hell. Ingenting funger.
      Kostet det noe, og vil du i såfall fortelle hvor mye?

    3. Elin Slåen: Ja, det skal visst funke mot migrene. Samtidig har den bivirkning med akkurat det! Hjelper nok hos noen, men andre ikke vil jeg tro 🙂

      Jaaah, svetting er noe herk! Spesielt når man ikke gjør noe som skal forårsake den, den er bare der. Håper de verste bivirkningene går over med tiden <3 Du får ta det opp med dem om det blir for ille. Kanskje noe du kunne gjort imens du tar medisinene el? Hvem vet 🙂

    4. Christina Elena: Det er veldig typisk med svetting andre steder på kroppen også, hender, føtter, lysken og armhulen. Armhulen er desidert verst her også, og mest sjenerende i hverdagen! Gå til fastlegen, forklar problemet så kan du bli henvist til hudavdeling ved ditt sykehus 🙂 Ikke alle har tilbud om botox, men hør da eventuelt om et annet (fritt sykehusvalg). Jeg betalte for selve konsultasjonen på sykehuset og materialavgift for botoxen på 75 kr. Dette kan nok variere fra plass til plass hvor mye de tar i materialavgift.

      Lykke til!

    5. Så bra du fikk hjelp! jeg sliter også med svette..men ikke bare under armene..jeg blir våt på hele kroppen! Går tur og må skifte superundertøy og truse med engang jeg kommer hjem..og jeg bare GÅR tur..stille og rolig..men sånn er det jo hjemme også..rydder jeg, eller lager mat, gjør noe..så renner svetten i panna og jeg jeg må skifte alt av tøy.. prøvde noen piller en gang..men svetten må nok ut..og jeg går med mye smerter og høy puls..så er nok derfor..stresser i kroppen, selv om jeg ikke stresser.. Slitsomt, og hemmende..kan ikke planlegge noe etter en tur…for da må alt skiftes..Hender jeg tar med tøy i bilen, så jeg får tørt på overkroppen ihvertfall..om jeg skal handle rett etter turen.. irriterende..så jeg forstår ditt problem så godt.. Lykke til! håper det hjelper!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Så irriterende! Når jeg hadde hetetokter måtte jeg ofte skifte tøy, men da visste jeg jo at det var midlertidlig. Seks måneder skulle man overleve med slikt. Slitsomt å ha det slik hele tiden <3 Hun sa forøvrig at det var vanlig å ha de samme problemene ved lysken, hender, føtter ect.

      Tusen takk <3 Føles allerede mye bedre 😀 Tenk jeg kan bruke vanlig t-skjorte nå!

    7. Jeg har alltid tenkt at jeg har problemer med stoffskiftet siden jeg svetter så sinnsykt mye. Skulle tro jeg var i overgangsalderen.. Jeg har jo fått påvist det nå da, men i feil retning. For lavt. Det er om det er for høyt at man svetter, så vet ikke jeg hva det kommer av ;o Så kanskje, fryser mye, men svetter jo fordi jeg plutselig blir så varm. Kan jo nesten ikke være inne på butikker med jakke, selv på vinter og det er kaldt. Jeg renner rett og slett bort, så hater jo å være blant folk x.x

    8. Søtmonsen ): Testet stoffskiftet og hormoner for å se om det kunne være årsaken, men ingenting galt å spore. Faktisk når jeg hadde lite hormoner svettet jeg ikke under armene, men hadde hetetokter ut av hodet 😛

      Slitsomt når man svetter og fryser om hverandre, kan jo ikke kle seg etter verken det ene eller det andre 😮 Om det primært er under armene kan du kanskje høre med dem om det finnes en løsning 🙂 God klem <3

    9. Hei, var hos legen for to dgr siden med dette problemet, jeg er 39 år og hatt det slik siden jeg kom i puberteten, ca 12-13 år gammel. Primært er det armhulene som er verst, men til tider også lyskepartiet. Hadde med min datter på 16 år som plages med det samme, de sier det er arvelig og at tilstanden er kronisk. Min far har det også. Vi blir nå henvist til det offentlige i håp om å få botox behandling, jeg i første om gang, jeg er litt i tvil mtp min datter som er så ung fortsatt men jeg har så vondt av og se hvordan hun plages, og jeg husket at tenårene som tøffest for meg selv. Jeg har lært meg og leve med det men er lei ødelagte klær, at jeg ikke kan kle meg som jeg vil og i redselen for de mørke ringene i sosiale settinger. Danser jo ikke på fest etc og sitter alltid med armene klistret inntil kroppen.
      Jeg er veldig interessert i å høre hvor du har vært, hvilket sykehus, bor selv på Østlandet. Min lege har ikke henvist andre pasienter med samme problemstilling før og vi prøve nå dette for å unngå at jeg skal måtte bruke penger jeg ikke har og gjøre dette privat. Jeg håper så inderlig at jeg får denne behandlingen og at min datter også skal få slippe plagene på samme sett som jeg har opplevd. Send meg gjerne en e-post, det hadde jeg satt stor pris på 🙂
      Hilsen Marie

    10. Glemte nevne at jeg også har forsøkt Dridrase/dritopan som leger ved riksen ofte skriver ut til pas med denne lidelsen, men fikk alle bivirkninger, hard mage, vondt i hodet, ekstremt tørr i munnen, nedsatt matlyst, svimmel ..etc, Legen var enig i at det ikke var optimalt med alle disse bivirkningen selv om det hjalp, samt at disse pillene ikke er forsket nok på til å være godkjent i norge. Snakket med svetteklinikken som også foreskrever disse og de sa at nyere forskning også viste til nedsatt kognitivitet vedbruk av disse og tidlig demens! Demens har vi i familien så jeg ble anbefalt og slutte med de.
      Derfor håper jeg nå på botox behandling 😉

      1. Opplevde du da du brukte tablettene at du ble så tørr at du ble kokvarm og så varm at det var ubehagelig? Opplever du noe lignende etter botoks siden det og stopper svetten?

    11. Marie: Hei Marianne! Det har gått kjempefin etter botox behandlingen, er så herlig å kunne gå i skapet uten å måtte tenke på hva man tar på. Gammel vane vond og vende, er enda uvant så merker jeg haler og drar i klærne for å få de bort fra armhulen.

      Jeg sender deg en en epost 🙂

    12. Hei Mia.
      Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilket sykehus du fikk hjelp på.
      Lider også av hyperhidrose og har akkurat fått nytt jobb det jeg må ha skjorte på meg i sommer…utomhus…i solen.. 😖
      Blev kjempe gla når jeg fant dette som du skrevet..kanskje det finnes en løsning.. 😄

    13. Hei. Jeg finner bare private klinikker som foretar botox behandling mot svette. Har en “generell” henvisning fra fastlegen min, men kommer ikke noe videre.. forstår ikke hvordan man kan få offentlig behandling. Ser nord-Norge har noen avtaler, men vet dere om det finnes noen i Oslo? Hvor har dete blitt behandlet offentlig? Kan man evt søke HELFO om refusjon/fritt sykehus valg og gå til privat klinikk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg