Egenpleie er ikke latskap

Jul og nyttår gjorde sitt, kroppen og toppen var totalt utslitt. Hadde egentlig ikke gjort så mye, men det brydde ikke fatiguen seg om, den varierer uforutsigbart uansett hva jeg måtte mene om den saken. Denne uken har jeg derfor hatt absolutt INGEN planer! Ikke en eneste oppføring i kalenderen, og jaggu skulle ikke jeg føre opp noe heller. Denne uken skulle være min uke, egenpleie med total avslapping

Tross dårlig form har jeg fått gjort litt…

Daglige turer ut for å trekke frisk luft i lungene sammen med bikkja

Skulle egentlig rusle bort til bruen lengre bort for å ta bilde av himmelen, er ingen forstyrrende bygninger der. Men når graderstokken viser tosiffret i retning minus og vinden pisket så valgte både jeg og bikkja at det var best å snu. Et godt tegn er når vinterhunden som elsker å være ute begynner å veksle på hvilke føtter som skal berøre bakken

Skulle nesten ønske jeg hadde klart å ta med kamera ut i disse dager for å forevige himmelen, men er så grisekaldt! Helt siden cellegiften (Taxol) tåler ikke fingrene mine kulde. Har ikke utpreget nevropati daglig, men klarer så vidt å plukke opp hundeskiten før det prikker og svir i timer etterpå

Jesper fikk et fint halsbånd i julegave hos ‘bestemor’, veldig høvelig her i nord når det er mørketid! Viktig å huske på at våre firbente også skal vises i mørket

Ryddet bort jula tidlig i år!

Ingen kan påstå vi overpynter når nesten hele jula får plass i en boks! Eneste unntak er det lille juletreet som ligger på toppen. Hadde sikkert fått plass til mer oppi der om det ikke var for at jeg pakker inn alt som kan være en aning skjørt 

Sett av litt tid
Det dumme med fatigue er at søvn ikke hjelper, er fortsatt utslitt med en verkende kropp, men det er en liten bedring i den mentale fatiguen når jeg har hatt rolige dager. Man kan ikke hvile hver eneste dag, samfunnet er ikke bygget opp til ei hel uke uten noe på tapeten… Dette er ikke hverdagslig, men gu så godt!


Du er ikke egoistisk eller lat når du setter av tid til deg selv, det kalles egenpleie. Det er nødvendig. Spesielt om du sliter med fatigue.

Gjør noe som er godt for DEG idag!

En avslappet hilsen

Mia

#fatigue #hverdag #minhverdag #utmattet #sliten #hund #himmel #helse #egenpleie

11 kommentarer
    1. Flotte bilder:) Er enig… det må til, så plei deg selv med god samvittighet:)) ps. hørtes veldig kaldt ut da… her i sør/vest har vi -2… og jeg synes det er kaldt…. Ha en flott kveld.

    2. Nei, viktig med egenpleie 🙂 Jeg burde også ta meg mer tid til det, mellom slagene på jobben 🙂 Godt at du setter av litt tid til det 🙂 Håper for det nye året at du blir kvitt all fatigue 🙂

    3. stavangerinmyheart: Var litt småkaldt ute. Men er som de sier, finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær 🙂 Forfriskende det skal være sikkert! Koset oss godt under pledd når vi kom inn i varmen

    4. Ja det er viktig! og jeg har faktisk blitt flink til å roe ned, og ikke MÅTTE gjøre noe..For jeg har fått beskjed om at “jobben” min, er å gjøre minst mulig! Ta mange pauser, og ja, da føler jeg meg ofte lat..men det er jobben min..å prøve å gjøre mindre… Noen ganger er det sånn, og det er ikke lett å gjøre om på rutiner og ting man pleide å gjøre..men som man ikke lengre greier..Så bra du fikk en dag til egenpleie..du burde hatt flere..ta det som en “jobb” du også..å finne tid til deg selv! Jeg merker også når mine hunder går på tre ben, og nesten ikke klarer å strekke ut..da blir turen kort..hihih. Ha en god kveld!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: En dag, jeg har hatt ei uke! Hihi 😀 Har vært ordentlig godt, og merker det virker bedre på hukommelsen og konsentrasjonen. Føler meg ofte lat etter dager på sofa når fatiguen herjer, men tenker vi bør bli flinkere til å bruke de riktige ordene. Sier man -Idag har jeg latet meg, så vil kanskje andre også se på en som lat? Ikke vet jeg 🙂 Men tenker jeg skal begynne å si -Idag har jeg hatt egenpleie, eller noe i den duren

      Ha en kjempegod kveld <3

    6. Ja da har dere det kaldt! ikke fullt så kaldt her, men kaldt nok synes jeg :)) Flott himmel <3 Jeg også har ryddet bort julen tidlig i år, den forsvant på mandag. Egenpleie er viktig det :)) ! Ha en fin kveld <3

    7. Du har vært flink da <3 Huff, jeg har endelig litt tid nå, etter å ha jobbet for mye for min egen helse.. Men likevel blir det sånn at jeg føler jeg gjør noe galt, at jeg ikke fortjener å sitte her å gjøre akkurat det jeg vil ;s Men slik er det vel bare.. Man må bli flinkere til å godta at slik er det bare, og at man må slappe av mer og ikke føle denne skyldfølelsen hele tiden.
      Jeg synes det er litt godt at det er kaldt ute, for da kan jeg pakke meg inn <3 hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg