Du kaller deg dyrevenn, men skremmer livet av meg hvert år

Har forsøkt å nå fram med budskapet både med empati og kvasse ord tidligere år, fortsatt er det folk som smeller dager og timer i forkant. Kanskje kan man lokke fram fornuften i år…

Stiller fortsatt de samme spørsmålene, og det største av dem alle er…

Er du imot dyremishandling? I det sekundet du tenner på fyrverkeriet skaper du intens frykt hos flere dyr i nabolaget og i marka

Våger ikke tenke på hvordan reven, haren og elgen har det i disse dager, men ser hvordan min hund har det. Ikke minst hører jeg hvordan andre sine dyr opplever nyttårsaften, og ut fra det gjør jeg meg noen tanker om resten. Denne meldingen fra politiet i fjor sier det meste… 

Den intense frykten i øynene til en du er så glad i, kroppen som krymper sammen, som vil bort, som vil flykte. Når man tisser på eg i redsel, da er man bra redd! Hvordan klarer du med god samvittighet å utsette noen for slikt i flere dager?

Du kaller deg dyrevenn, men skremmer livet av meg hvert år…Hvorfor?

Har ikke tenkt å ta gleden fra deg, så du slipper å høgge til i forsvar. Ber deg simpelthen kun om en liten ting, vent med oppskytingen til midnatt. Gi oss eiere en sjanse til å legge tilrette for dyrene våre! Det skjærer inn i hjerterota når man ser den smerten og intense frykten rakettene skaper dager i forkant. Vi kan ikke dope bikkja i flere dager, det bør de fleste kunne forstå…

Vis litt empati, tenk litt på de rundt… Som eier er jeg maktesløs, kan ikke løpe over fjorden å rykke fyrverkeriet ut av hendene til den som smeller. Lyden bærer langt, ikke bare i din lille omkrets. Alle grunnene har man hørt før, de er like dårlig i år som de alltid har vært. 

Ber på mine knær… vær så snill ikke gå inn i det nye året som en jævla egoist, tenk på de rundt deg. Både tobente og firbente. Vent med den forbanna smellingen til midnatt!
 

En håpefull hilsen

Mia og hunden Jesper

Tidligere innlegg:
Et ønske fra hunden til nyttårsaften
Liker du å skremme dritten av dyrene… eller er du en dyrevenn?

#dyrevenn #dyremisshandling #frykthosdyr #skremthund #traume #nyttårsaften #rakettfrykt #lydfobi #ventmedfyrverkeriet

17 kommentarer
    1. Huff, ja stakkar dem. Her er det kun stjerneskudd i min oppvekst. Aldri hatt en rakett 🙂 Det er bare tull med så mye raketter, kunne vært kun styrt fra kommunene. Hadde vært nok det 🙂

    2. frodith: Felles oppskyting hadde vært kjempefint, og ikke minst vakkert! Men da er det viktig at det lages i flere bydeler og i distriktene slik at så mange som mulig kan få gleden 🙂 Da hadde også vi dyreeiere kunne forberedt oss bedre etter klokka. Umulig når det startet dager før og fortsatt smeller dager etter

    3. Jeg er så hjertens enig i det du sier, det er direkte dyreplageri å fyre opp raketter. REMA oppfordrer sågar til å begynne festen klokka seks på ettermiddagen, så barna slipper å vente til klokka tolv… Men det er en gruppe til som bør skånes fra alle disse smellene, og det er de av våre nye landsmenn som har rømt fra krig og konflikter. Jeg har selv hatt en vettskremt afghansk syttenåring i armene som gjenopplevde mange vanskelige stunder, bare fordi noen gale (og sikkert fulle) mennesker sender millioner av kroner opp i lufta for litt kortvarig spenning.

    4. fabelastisk: Er ikke barna gamle nok til å holde seg våken til midnatt, så vil de ikke forstå stort ut av rakettene uansett. Da er det mest foreldrene som vil smelle opp for dem… og de mange småbarn blir redd når det smeller rundt de små ørene.

      Godt poenget! De trenger absolutt heller ikke smellingen. Skal det smelles så hold det til midnatt, da er det ihvertfall fort over… så slipper man å frykte at det kan komme nårtid som helst

    5. Jeg er så enig så enig!! hvorfor kan de ikke vente til den tiden de skal skyte opp!! For den tiden har vi forberedt oss på..og tatt forhåndsregler..men når det smeller plutselig, så skvetter jo vi også..og hunden blir enda mer redd!! Jeg er litt redd raketter selv..så jeg må ta meg sammen ved midnatt for å ikke overføre til mine små..og av en eller annen grunn, har den ene blitt litt skvetten..ikke livredd. men heller sint på bråket..og bjeffer med!! Skjønner ikke at folk vil skyte pengene sine opp i været heller jeg da..men så er jeg kjedelig på den fronten..Godt nytt år! når tiden er inne!!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Man kan fint feire med lys og stjerneskudd. Så en slik stor lyslykt/rispapirlykt på Clas Ohlson idag til 29 kroner. Tenk om alle hadde sendt opp en slik hver, det ville vært vakkert og fredelig <3 Ingen smellingen for verken folk eller dyr 🙂

    7. Jeg er veldig enig med deg. Ene hunden min var ikke redd raketter som liten. Men så plutselig i tre års alderen så fikk hun totalt panikk. Så de som skal sende raketter kan sende opp kl 12,.. Da varer det bare en kort stund. Og vi som har dyr slipper at de er redd i flere dager i strekk.

    8. Er så enig! Skjønner ikke hvordan folk får seg til å bli dyremisshandlere med god samvittighet for en kveld (eller uke som her jeg bor). Jeg tør knapt sove fordi folk skyter opp i hytt og pine. Katta tar det ganske med ro, hestan er en helt annen sak. Synes så vanvittig synd på ville dyr som ikke har noen til å firsøke roe de ned. Og våre egne utøya offre (var en sak om det i fjor), og andre med traumer som trigges av dette. Hele greia skulle vært totalforbudt i mine øyne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg